لیست غذای گیاهخواران

رژیم لاغری برای نوجوانان 16 تا 19 سال
رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال
2020/11/29
دکتر مشاوره چاقی
دکتر مشاوره چاقی
2020/11/29
لیست غذای گیاهخواران

لیست غذای گیاهخواران

امروز با موضوع لیست غذای گیاهخواران در خدمت شما هستیم.

گیاهخواری، یک شیوه ی غذایی سالم و در صلح با طبیعت است که روز به روز به طرفداران آن اضافه می شود. اما در برخی فرهنگ ها که رژیم غذایی غالب، از غذاهای گوشتی زیادی تشکیل شده است، رو آوردن به این رژیم ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد یا اطلاع نداشته باشند که چطور می توان به کمک گیاهان، مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کرد.

لیست غذای گیاهخواران

لیست غذای گیاهخواران

از جمله غذاهای پر طرفداری که به کمک گیاهان قابل تامین هستند، انواع ، سوپ و پلو می باشد که در ادامه به نحوه ی تهیه ی این خوراکی ها، مواد اولیه و نحوه ی پخت آن ها می پردازیم.

همچنین رژیم غذایی گیاه خواری مانند بسیاری از فرهنگ های غذایی از سس ها، مزه ها و ترشی های متنوع و بخصوصی تشکیل شده. در مقاله لیست غذای گیاهخواران به معرفی برخی از این مواد غذایی می پردازیم که ممکن است کمتر در مورد آن ها شنیده باشید اما تهیه ی مواد اولیه و تهیه ی آن ها ساده می باشد.

در ادامه به مطالب زیر خواهیم پرداخت:

آموزش تهیه ی لوبیا پلوی مخصوص گیاه خواران:

نکاتی در مورد رژیم غذایی گیاه خواری

آموزش پخت بریانی سبزیجات، غذایی سریع و آسان

آموزش درست کردن آش خیار، غذای کاملا گیاهی

مواد لازم برای درست کردن آش خیار:

آشنایی با سیتان یا گوشت گیاهی و طرز تهیه ی این خوراک

طرز تهیه ی گوشت گیاهی:

طرز تهیه ی سالاد میوه:

چاشنی به کار رفته در سالاد میوه:

مواد لازم برای سس خامه ی مخصوص غذا:

آموزش پخت کوفته قلقلی با سبزیجات

طرز تهیه ی شامی نخود:

طرز تهیه ی آبگوشت بدون گوشت

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آموزش تهیه ی لوبیا پلوی مخصوص گیاه خواران:

مواد لازم:

قارچ (در صورتی که به قارچ دسترسی ندارید می توانید از بادنجان استفاده کنید.)

برنج قهوه ای یا سفید

سویا به مقدار دلخواه

سیب زمینی ۱ عدد

گوجه فرنگی به میزان دلخواه

۱ قاشق رب گوجه فرنگی

لوبیا سبز

۱ عدد پیاز

طرز تهیه:

پیاز را خورد کرده و جداگانه سرخ کنید. همچنین می توانید سیب زمینی را با مقداری آب درون پیاز ریخته و اجازه دهید که بپزد و نرم شود. سپس گوجه را رنده کرده و به مواد اضافه می کنیم. سویا را می توانید به صورت خشک به مواد اضافه کرده یا اجازه دهید که از قبل خیس بخورد.

در این صورت لازم است تا قبل از اضافه کردن به مواد، جداگانه آن را تفت دهید. حال لوبیا ها را به طور جداگانه تفت دهید و به مواد اصلی اضافه کنید. در نهایت رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. همچنین می توانید رب گوجه را در ابتدا مقداری درون روغن سرخ کنید.

برنج خود را از قبل درون آب بگذارید تا اصطلاحا خیس بخورد و سپس به مواد اضافه می کنیم. مقداری آب به درون قابلمه ی خود بریزید، به اندازه ای که روی سطح محتویات را بتواند بپوشاند. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب به نقطه ی جوش برسد، سپس زیر آن را کم کنید تا اصطلاحا دم بکشد. دم کشیدن برنج حدودا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید.

نکاتی در مورد رژیم غذایی گیاه خواری

به خاطر داشته باشید که غذای وگان یا گیاه خواری، هرگز ملال آور و کسل کننده نیست و اگر طعم آن خوشمزه باشد هیچ کس نبود گوشت را احساس نخواهد کرد.

آموزش پخت بریانی سبزیجات، غذایی سریع و آسان

این غذای معطر با برنج هندی و سبزیجات و نخود تهیه می شود. شما می توانید در طعم دادن به این غذا از ادویه های هندی استفاده کنید اما به هر صورت دست شما برای استفاده از هر نوع ادویه ای که با ذائقه ی شما هماهنگی دارد باز است. سبزیجات به کار رفته در این غذا نیز می تواند بسته به سلیقه ی خودتان از بین گیاهان سبز رنگ انتخاب شود.

برای آماده کردن این غذا لازم است تا برنج و نخود را پخته و سبزیجات خود را خورد کرده و در روغن تفت دهید و به همراه ادویه های مورد علاقه به غذا استفاده کنید. در نهایت سیر رنده شده یا آب لیمو را برای معطر کردن هر چه بیشتر به ترکیب اضافه کنید. غذای شما آماده است.

تا اینجا با مبحث آموزش پخت بریانی سبزیجات، غذایی سریع و آسان آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آموزش درست کردن آش خیار، غذای کاملا گیاهی

این آش غذای محلی استان همدان است اما در فرهنگ های مختلف غذایی در نقاط مختلف جهان می توانید رسپی های نسبتا متفاوتی از آن را نیز مشاهده کنید. به هر صورت پایه ی اصلی این خوراک، خیار  می باشد.

آموزش درست کردن آش خیار، غذای کاملا گیاهی

آموزش درست کردن آش خیار، غذای کاملا گیاهی

تا اینجا با مبحث آموزش درست کردن آش خیار، غذای کاملا گیاهی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

مواد لازم برای درست کردن آش خیار:

نعنا

روغن

نمک

زردچوبه

کشک

خیار چنبر ۶ عدد

عدس یک پیمانه ی کوچک

لپه یک پیمانه

پیاز

سیب زمینی ۵ عدد

مواد لازم برای درست کردن آش خیار:

مواد لازم برای درست کردن آش خیار:

طرز تهیه

برای پخت این آش ابتدا پیاز ها را سرخ کنید و عدس و لپه و زردچوبه را اضافه کنید. به مواد، مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید که به خوبی بپزند. خیار و سیب زمینی ها را خورد کنید و آن ها را سرخ کنید. حال نعنا را به آن ها اضافه کنید.

خیار، سیب زمینی و نعنا را به عدس و لپه ی پخته شده اضافه کنید. مقداری کشک اضافه کرده و اجازه دهید آب به نقطه ی جوش برسد. نمک را آخر از همه به همراه سیر خورد شده به غذا اضافه کنید.

تا اینجا با مبحث آموزش مواد لازم برای درست کردن آش خیار آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آشنایی با سیتان یا گوشت گیاهی و طرز تهیه ی این خوراک

سیتان از مواد محبوب بین خوراکی های گیاهی می باشد که می تواند بخش عمده ای از نیاز بدن به دریافت پروتئین را تامین کند.

مواد لازم برای پخت گوشت گیاهی:

آرد گلوتن ۶ پیمانه

پودر سیر ۴ قاشق کوچک

پودر پیاز ۴ قاشق کوچک

پودر نعنا یا ریحان ۳ قاشق کوچک

سس سویا نصف پیمانه

آب

شیره ی قند یا شربت ذرت ۴ قاشق کوچک

قارچ یا سبزیجات مورد علاقه به میزان دلخواه، این گیاهان در واقع برای طعم دار کردن گوشت به کار می روند.

آشنایی با سیتان یا گوشت گیاهی و طرز تهیه ی این خوراک

آشنایی با سیتان یا گوشت گیاهی و طرز تهیه ی این خوراک

طرز تهیه ی گوشت گیاهی:

در یک ظرف، آرد را بریزید و پودر سیر، پیاز و نعنا را به آن اضافه کنید. می توانید طعم دهنده های دلخواه خود را در این مرحله به آرد اضافه کنید. حال ۴ پیمانه آب را در ظرف دیگری ریخته و به نسبت ۲ سوم آب و ۱ سوم سس سویا را به ظرف آب اضافه کنید. برای طعم دار کردن بیشتر می توانید از مقداری دود مایع نیز استفاده کنید.

طرز تهیه ی گوشت گیاهی:

طرز تهیه ی گوشت گیاهی:

در وسط آرد و پودر هایی که ترکیب کرده اید یک حفره ایجاد کرده و آب طعم دار شده را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را ورز بدهید و آن را برش بزنید. حال باید عصاره ی گوشت گیاهی را آماده کنید.

یک قابلمه ی بزرگ را انتخاب کرده و نصف آن را آب بریزید. به این قابلمه نصف پیمانه سس سویا، شربت ذرت و قارچ یا پیاز یا گیاه مورد علاقه ی خود را اضافه کنید. این ماده، عصاره ی گوشت گیاهی شما خواهد بود. زمانی که خمیر درون این عصاره جوشیده شود به مقدار قابل توجهی بر حجم آن اضافه خواهد شد پس پیشنهاد می شود که در حین ورز دادن، تا جای ممکن هوای درون خمیر را بگیرید.

قطعات خمیر را درون عصاره ریخته و هر ربع ساعت هم بزنید. این کار را حدودا ۴۵ دقیقه ادامه دهید. در نهایت باید قطعات گوشت گیاهی بر روی سطح عصاره شناور شوند. گوشت گیاهی شما آماده است و می توانید آن را به صورت سوخاری یا کبابی هم استفاده کنید.

این دستور پخت از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. برخی ممکن است با هدف رنگ دادن به این گوشت گیاهی، از چغندر استفاده کنند. هر چه مدت زمان جوشیدن خمیر بیشتر باشد، گوشت به دست آمده نرم تر خواهد بود.

تا اینجا با مبحث طرز تهیه ی گوشت گیاهی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

طرز تهیه ی آش رشته:

برای جا افتادن آش رشته از دستور پختی که در ادامه خواهد آمد استفاده کنید:

مواد لازم

رشته ی آش

لوبیا چیتی نصف پیمانه

پیاز یک عدد

سیر به مقدار دلخواه

نعنا یک قاشق

کشک به مقدار دلخواه

سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری، اسفناج و شوید نیم کیلو

گردو به میزان دلخواه

زردچوبه

نمک

ابتدا حبوبات را از روز قبل درون آب بگذارید تا هوای آن ها گرفته شود. پیاز و سیر و زرد چوبه را مقداری سرخ کنید. لوبیا و نخود را کاملا درون آب بپزید تا نرم شوند. حال عدس و سبزیجات را به لوبیا و نخود اضافه کنید. بعد از چند دقیقه مقداری آب جوش اضافه کرده و نیمی از پیاز های سرخ شده را اضافه کنید.

تا زمانی که سبزی ها بر اثر پخت تغییر رنگ دهند صبر کنید. حدود یک ساعت صبر کنید تا عدس ها نیز به خوبی نرم شوند. حال رشته های خود را خورد کرده و درون آش بریزید و حین هم زدن آش، هر زمان که احساس کردید آب آن در حال کم شدن است، مقداری آب اضافه کنید.

می توانید کشک را در مرحله ی پخت اضافه کرده یا به کمک دیگر مواد مثل هویج سرخ شده و گردو و پیاز به روی آش بریزید و آن را تزئین کنید.

تا اینجا با مبحث طرز تهیه ی آش رشته آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

طرز تهیه ی سالاد میوه:

سالاد میوه می تواند با انواع مختلف میوه های مختلف و سس ها تهیه شود. در تهیه ی سالاد میوه به سراغ میوه های رایج هر فصل بروید و از شربت به عنوان سس سالاد استفاده کنید. شما می توانید از سالاد میوه به جای میوه های درسته برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید به این ترتیب نیازی نیست نگران تعارف مهمان ها در خوردن میوه ها یا ظاهر و تعداد هر یک از میوه های خود باشید.

میوه ها را به خوبی تمیز کرده و پوست آن ها را جدا کنید. شما می توانید برخی میوه ها مثل طالبی، هندوانه، توت فرنگی و انگور را به ترتیب سرو در یخچال نگه داری کنید. برای خوش منظر کردن سالاد می توانید همه ی مواد را در اندازه های مساوی خورد کنید. اندازه ی مواد را به صورتی انتخاب کنید که در حین خوردن مشکلی ایجاد نکنند.

برای سرعت بخشیدن به کار می توانید از دستگاه های خورد کن استفاده کنید مخصوصا اگر قصد درست کردن سالاد برای مجالس یا مهمانی های بزرگ را دارید.

تا اینجا با مبحث طرز تهیه ی سالاد میوه آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

چاشنی به کار رفته در سالاد میوه:

همان طور که پیش از این گفته شد می توانید از شربت ها به عنوان سس استفاده کنید. معمولا پیشنهاد می شود از آب میوه های اسیدی مثل پرتغال یا لیمو استفاده کنید. این کار به خوش رنگ شدن سالاد شما نیز کمک می کند.

طعم دار کردن سالاد های ترش:

برای خوش طعم کردن سالاد هایی که طعم غالب آن ها ترش است از مقداری شکر یا پودر قند استفاده کنید.

چه سس هایی را می توان در سالاد میوه مورد استفاده قرار داد؟

برای این کار می توانید از سس خامه یا برخی ماست های خوش طعم مثل ماست یونانی استفاده کنید.

طرز تهیه ی سس خامه در ادامه شرح داده خواهد شد. از سس خامه همچنین می توان برای طعم دار کردن انواع دیگری از خوراکی های گیاهی نیز استفاده به عمل آورد.

تا اینجا با مبحث چه سس هایی را می توان در سالاد میوه مورد استفاده قرار داد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

مواد لازم برای سس خامه ی مخصوص غذا:

خامه ی صبحانه

مقداری کرده

سیر خورد شده

۱ عدد لیمو

فلفل قرمز به مقدار دلخواه

پودر آویشن

چند قاشق گشنیز

ابتدا کره را ذوب کنید و خامه را به آن اضافه کنید. مواد را هم زده و سپس سیر، فلفل، نمک و آویشن را اضافه کنید. شعله را خاموش کرده و آب لیمو و گشنیز را اضافه کنید. سس شما آماده است.

در این بخش از مقاله لیست غذای گیاهخواران غذایی را به شما معرفی می کنیم که می تواند در مدت زمان کوتاهی تهیه شده و انرژی قابل توجهی را فراهم آورد.

طرز تهیه ی ذرت آب پز به همراه سس

مواد لازم:

ذرت به صورت تازه، لزوما نیاز نیست دانه های ذرت را جدا کنید.

چند قاشق خامه

کره

سیر خرد شده

مقداری پودر پاپریکا

مقداری فلفل قرمز

آبلیمو

جعفری و نمک

طرز تهیه:

سر و ته ذرت ها را جدا کرده یا پس از آب پز شدن، دانه ها را به کمک کارد جدا کنید. حدود ربع ساعت طول خواهد کشید که دانه های ذرت درون آب جوش نرم شوند. تهیه ی سس این غذا می تواند به روشی که پیش از این گفته شد باشد. کره را ذوب کرده و با خامه ترکیب کنید و از روی شعله بردارید و مواد باقی مانده را به سس اضافه کنید.

طرز تهیه ی ذرت آب پز به همراه سس

طرز تهیه ی ذرت آب پز به همراه سس

آموزش پخت کوفته قلقلی با سبزیجات

مواد لازم

سیب زمینی رنده شده

کدوی سبز رنده شده

هویج و سیر رنده شده

تخم مرغ

نمک

فلفل

جعفری خرد شده

آرد سوخاری

پنیر رنده شده

آموزش پخت کوفته قلقلی با سبزیجات

آموزش پخت کوفته قلقلی با سبزیجات

طرز پخت این غذا

تمام مواد را ترکیب کرده و آن ها را به روش دلخواه خود سرخ یا طبخ کنید. شما می توانید این کار را به کمک فر یا روش گریل کردن انجام دهید. همچنین می توانید کوفته های خود را به شکل دلخواه در آورده و به همراه پاستا یا برنج مصرف کنید.

طرز پخت این غذا

طرز پخت این غذا

طرز تهیه ی شامی نخود:

این غذا را می توان در مدت کوتاهی تهیه کرد و شکل آن می تواند به صورت کوفته نیز باشد.

طرز تهیه ی شامی نخود:

طرز تهیه ی شامی نخود:

مواد لازم برای پخت کوفته ی نخود

نخود آب پز

پیاز

تخم مرغ

جعفری به میزان دلخواه

آرد چند قاشق

سیر به میزان دلخواه

چاشنی های اضافی مثل نمک، فلفل و ادویه

ابتدا نخود را چرخ کرده و پیاز و ادویه و تخم مرغ را ترکیب کنید. کم کم و با احتیاط، آرد را به محتویات اضافه کنید. بهتر است مواد به کار رفته تا جای ممکن حالت خمیری و نرم داشته باشند. از هر نوع قالبی می توان برای سرخ کردن مواد استفاده کرد. این غذا با نان یا به صورت ساندویچ سرو می شود.

ورق کدو، مناسب صبحانه

این غذا معمولا در استان های شمالی سرو می شود اما می توانید این خوراک را به همراه برنج نیز مصرف کنید. مواد لازم برای خوراک کدو:

کدوی سبز

تخم مرغ

سیر

ادویه های مورد علاقه

نمک و روغن

طرز تهیه :

ابتدا کدو را حلقه حلقه کنید و درون روغن سرخ کنید. تخم مرغ ها را به همراه چاشنی ها کاملا هم بزنید و روی کدو ها بریزید و اجازه دهید که خوراک به آرامی بپزد. در حین پخت بهتر است درب ظرف را ببندید.

طرز تهیه ی آبگوشت بدون گوشت

البته شما می توانید در ترکیب این خوراکی از گوشت گیاهی که پیش از این دستور پخت آن قرار داده شد نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ی این خوراک:

پیاز

رب گوجه

سیب زمینی

هویج

نخود

گوجه به صورت رنده شده

چاشنی های مورد علاقه

مواد لازم برای تهیه ی این خوراک:

مواد لازم برای تهیه ی این خوراک:

طرز تهیه: سیب زمینی ها را صرفا پوست بگیرید و بشویید یا از سیب زمینی هایی با پوست نازک اسفاده کنید. این کار کمک می کند سیب زمینی های خوشمزه تری درست کنید. پیاز را خورد کرده و در روغن سرخ کنید. گوجه و نمک و فلفل را اضافه کرده و همه ی مواد را هم بزنید.

هویج را به صورت حلقه حلقه به همراه نخود و سیب زمینی اضافه کرده و به اندازه ای آب اضافه کنید که روی مواد را بپوشاند. اجازه دهید مواد به خوبی پخته شوند. با استفاده از یک چنگال می توانید پخته شدن سیب زمینی ها را تست کنید.

طرز تهیه ی کشک بادنجان

مواد لازم:

کشک

گردوی خورد شده

پیاز

بادنجان

سیر به میزان دلخواه

روغن

بادنجان ها با می توانید به دو روش آماده کنید. بهتر است برای خوش طعم تر شدن غذا، آن ها را کبابی کنید و پوستشان را جدا کنید. با این روش راحت تر نیز می توانید آن ها را له کرده و روغن کمتری مصرف خواهد شد. اما بنا به سلیقه و امکانات می توانید بادنجان را پوست گرفته و ابتدا در آب و نمک قرار دهید و پس از سرخ کردن آن ها را له کنید.

در مرحله ی بعد، پیاز را سرخ کرده و بادنجان و سیر رنده شده را اضافه کنید و مواد را کمی تفت دهید. بسته به میزان مواد، یک تا دو استکان آب اضافه کنید و اجازه دهید که مواد پخته شوند. سپس نعنا و گردو را اضافه کنید.

در برخی از دستور های پخت، بادنجان را از روی اجاق برداشته و صرفا با کشک مخلوط می کنند و روی آن را با گردو و نعنا و پیاز داغ تزئین می کنند اما بسته به سلیقه ی خود و طعم دلخواه می توانید اجازه دهید که گردو و کشک و نعنا حدود نیم ساعت با دیگر مواد پخته شوند.

طرز تهیه ی آش بادنجان

مواد لازم

لوبیا چیتی ۱ پیمانه

عدس ۱ پیمانه

بادنجان ۲ عدد

پیاز

کشک

نعنا به میزان دلخواه

با قرار دادن لوبیا و عدس درون آب از یک روز قبل، نفخ آن ها را بگیرید. سپس آن ها را در قابلمه به همراه مقداری آب ریخته و اجازه دهید که حسابی بپزند و نرم شوند. پیاز را خورد کرده و سرخ کنید. می توانید بادنجان ها را کبابی کرده یا به طور معمولی نگینی خورد کنید.

کبابی کردن بادنجان به خوش لعاب شدن آش شما کمک می کند. در صورتی که بادنجان ها را خورد کردید، آن ها را ابتدا درون روغن سرخ کرده و سپس به کمک خورد کن یا هر وسیله ای که برای له کردن مواد غذایی مناسب است، نرم و خمیری کنید.

حال بادنجان و پیاز را به عدس و لوبیای پخته شده اضافه کنید. همچنین می توانید برای غلیظ و خوش طعم شدن آش، مقداری نان را در آب جوش نرم و له کنید و به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید که مواد به خوبی پخته شوند. بعد از جا افتادن مواد، مقداری کشک اضافه کنید و از کشک و نعنا و پیاز داغ برای تزئین آش خود استفاده کنید.

آشنایی با انواع گیاه خواری

گیاه خواری دارای دسته بندی های مختلفی می باشد که بسته به نوع و سبک مد نظرتان، خوراکی های مختلفی برای مصرف، پیش روی شما خواهد بود. گیاه خواری می تواند با انگیزه و اهداف گوناگونی در پیش گرفته شود اما اصل مشترک در تمام سبک های گیاه خواری، پرهیز از خوردن گوشت بدن حیوانات است. در کتاب علائم ستاره ای اثر لیندا گودمن در مورد گیاه خواری و اصول آن نکات مختلفی شرح داده می شود.

همچنین در مورد سبک ها و مراحل پرداختن به گیاه خواری و غذاهای مختلفی که می توانند این دسته از افراد در پیش بگیرند. در مراحل پیشرفته ی رژیم غذایی گیاه خواری، از خوردن لبنیات و تمام فراورده های حیوانی نیز پرهیز می شود.

لینداگودمن توصیه می کند که یک دوره ی زمانی برای پشت سر گذاشتن هر سطح از روش های گیاه خواری در نظر بگیرید تا بدن شما بتواند با شرایط جدید سازگار شود. همچنین برای رساندن مواد غذایی لازم و مغذی و تامین انرژی بدن، می توانید با توجه به رنگ مواد غذایی دست به انتخاب بزنید.

یک رژیم غذایی مناسب، ترکیبی از تمام رنگ هاست اما چنانچه قصد دارید به کمک رژیم گیاه خواری اقدام برای کاهش وزن داشته باشید، از خوردن خوراکی هایی به رنگ سبز تا جای ممکن خودداری کنید.

در سبک خام گیاه خواری، بهتر است از چه نوع مواد غذایی ای استفاده شود؟

این دسته از افراد نه تنها از گوشت بلکه از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده نمی کنند و اصل دیگر این سبک، عدم استفاده از آتش برای پخت غذا می باشد. موادی که عموما انرژی روزانه ی این افراد را تامین می کند از جوانه هایی مثل گندم، عدس، ماش، نخود و سویا به دست می آید.

مواد شیرین مثل خرما، انجیر، شکر قهوه ای و کشمش در این رژیم نقش پر رنگی دارند. همچنین این افراد می توانند از خشکبار و آجیل مثل گردو، فندق، کنجد و بادام استفاده کنند. میوه و سالاد معمولا بخش اصلی وعده های روزانه در رژیم خام گیاه خواری می باشد.

کاربر عزیز شما در حال دیدن پست لیست غذای گیاهخواران هستید.

طرز تهیه ی ناگت سبزیجات

در اینجا دو روش پخت ناگت سبزیجات آموزش داده می شود که شما می توانید بسته به ذائقه ی خود و موادی که در اختیار دارید در مورد پخت آن ها اقدام کنید.

روش اول پخت ناگت سبزیجات:

مواد لازم

سیب زمینی پوره شده

اسفناج

روغن

پودر سوخاری

نمک و ادویه های دلخواه

ابتدا اسفناج را پخه و در خورد کن بریزید و با پوره ی سیب زمینی مخلوط کنید. چاشنی و نمک را به مواد اضافه کرده و به هر صورتی که علاقه دارید به آن ها شکل دهید. سپس ناگت ها را در پودر سوخاری قرار داده و سرخ کنید یا در فر قرار دهید. قبل از قرار دادن در فر بهتر است آن ها را به مقداری روغن آغشته کنید.

روش دوم پخت ناگت سبزیجات

مواد لازم

گل کلم ۲ لیوان

هویج ۱ لیوان

پنیر چدار نصف لیوان

تخم مرغ

آرد سوخاری

سیر

نمک

پودر سیر

در ترکیب این غذا می توانید از کلم بروکلی نیز استفاده کنید.

گل کلم را به قطعات کوچک تقسیم کرده و رنده کنید یا درون خورد کن بریزید. در صورتی که قصد دارید از کلم بروکلی استفاده کنید ابتدا آن ها را بخار پز کنید. پنیر، سیر، ادویه و بقیه ی سبزیجات را در خورد کن ریخته یا مواد درشت را رنده و با هم ترکیب کنید.

تخم مرغ و پودر سوخاری را کاملا ترکیب کرده و به خمیر اضافه کنید. تمام مواد باید به طور یکسان ترکیب شوند. حال مواد خود را به هر شکلی که دوست دارید قالب گیری کرده و پیش از سرخ کردن درون پودر سوخاری بغلتانید. همچنین برای سرخ کردن ناگت ها می توانید آن ها را به فر منتقل کنید. این خوراک را می توانید با نان یا به صورت ساندویچ و با انواع طعم دهنده ها مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه ی پوره ی لوبیا سفید

مواد لازم

بادنجان

فلفل دلمه

لوبیا سفید نرم و پخته شده

نمک و فلفل

سیر تازه به میزان دلخواه

نعنا، جعفری یا طعم دهنده های دلخواه

می توانید بادنجان و فلفل دلمه ای را کباب کرده یا درون فر قرار دهید تا نرم شوند. سپس آن ها را خورد کرده و در روغن سرخ کنید و اجازه دهید سرد شوند. سپس با سیر رنده شده و لیمو و نعنا ترکیب کنید. لوبیا را بکوبید تا له شوند یا به همراه بقیه ی مواد وارد دستگاه خورد کن کنید. پوره ی شما آماده است و می توانید آن ها را به همراه سزیجات تازه مصرف کنید.

طرز تهیه ی سالاد اولویه برای افراد گیاه خوار

مواد لازم:

کدو

فلفل دلمه ای

هویچ

قارچ

گردو

ارده

جوانه ی گندم

نمک و ادویه های دلخواه مثل دارچین و زنجفیل

فلفل

روغن زیتون یا روغن های مخصوص سالاد

در پخت سالاد اولویه در نهایت تمام مواد ترکیب می شوند تا شکل خمیری و یکدستی پیدا کنند

نحوه ی آماده سازی مواد به این شکل است:

هویج و کدو را رنده کنید، می توانید این مواد را قبل از رنده کردن آب پز کنید. ادویه ها را در آب ریخته تا یکدست و ترکیب شوند و به ارده اضافه کنید. جوانه ی گندم را بکوبید و یا همراه با مغز گردو به درون دستگاه خورد کن بریزید. قارچ و فلفل دلمه ای را می توانید پیش از اضافه کردن به این مواد خورد کرده و آب پز یا سرخ یا کباب کنید. این موضوع به سلیقه ی شما بستگی دارد.

آشنایی با خوراک هوموس یا حمص

این خوراک از غذاهای مدیترانه ای می باشد و می توان از آن به عنوان پیش غذا یا یک عصرانه ی مقوی نیز استفاده کرد. مواد اصلی به کار رفته در این غذا نخود و ارده می باشد. این غذا بهتر است به صورت نیمه گرم یا ولرم مورد استفاده قرار بگیرد.

مواد لازم برای آماده کردن هوموس:

نخود پخته شده

ارده

آبلیمو

سیر رنده شده به میزان دلخواه

روغن مخصوص سالاد یا روغن زیتون

شما می توانید از نخود فرنگی، نخود سبز یا نخود معمولی برای آماده کردن این غذا استفاده کنید.

نخود را کاملا پخته و له کنید و با ارده و بقیه ی مواد ترکیب و یکدست کنید. این خوراک برای کار کردن بهتر دستگاه گوارش مفید بوده و می توانید مقدار قابل توجهی آهن و ویتامین و پروتئین را به بدن برسانید.

شما می توانید این خوراک را به همراه نان یا سالاد یا به همراه سایر خوراکی هایی مثل فلافل که نیاز به مزه دارند مصرف کنید. در برخی از رسپی ها ممکن است از نعنا، فلفل قرمز، ماست و جعفری سبز و زیره نیز در ترکیب این غذا استفاده شود.

طرز تهیه ی شاهان فول

ماده ی اصلی در تهیه ی این غذا باقلا می باشد. این خوراک معمولا برای صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد و در کشور هایی مثل سودان و مصر شناخته شده است. برای تهیه ی این غذا کافی است باقلا را حدودا ۵ ساعت بجوشانید تا حسابی نرم شود. حال می توانید آن را با نان و سبزیجات خورد شده و تازه مثل گوجه، لیمو، پیازچه یا کاهو سرو کنید.

بر روی مواد روغن سالاد یا روغن زیتون بریزید. در صورت تمایل می توانید این غذا را به همراه پنیر و ارده استفاده کنید.

آشنایی با آشپزی بودایی

آشپزی بر پایه ی گیاهان به سبک های مختلفی تقسیم می شود که یکی از جالب ترین این سبک ها، آشپزی بودایی می باشد. در این سبک از قوانین دین بودا پیروی می شود و اصل آن گیاه خواری و دوری جستن از خوردن گوشت حیوانات می باشد. در این بخش قصد داریم یکی از مزه ها یا خوراکی های پر کاربرد این فرهنگ غذایی را معرفی کنیم.

تاکوآن، خوراک محبوب و پرکاربرد فرهنگ ذن

در تهیه ی تاکوآن از ترب سفید و شکر و نمک استفاده می شود. در فرهنگ ژاپنی به ترب سفید دایکون گفته می شود. تاکوآن به همراه غذا و به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد و مانند ترشی قابل نگه داری می باشد.

طرز تهیه ی تاکوآن:

زمان پخت تاکوآن می تواند بین ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و ربع طول بکشد و پس از آماده شدن می توان آن را درون شیشه یا ظرف دردار، درست مثل مربا یا ترشی به مدت طولانی نگه داری کرد. این خوراک در نهایت می تواند رنگ طلایی و زرد خوش رنگی به خود بگیرد.

ابتدا ترب های سفید را ورقه ورقه کنید. بهتر است ورقه ها نازک یا چیپس مانند باشند. شکلی که به قطعات ترب می دهید به سلیقه ی شما بستگی دارد. در ادویه ی این ترشی ژاپنی می توانید از ادویه های دلخواه خود یا ادویه هایی که معمولا در ترشی ریخته می شود استفاده کنید.

ادویه ای که درون این ترشی می ریزید به طور مستقیم بر روی رنگ آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. هر چه قطعه های ترب را نازک تر کنید، ترشی شما سریعتر آماده خواهد شد.

قطعه های ترب را به آرامی درون شیشه قرار دهید و مقداری فضا برای اضافه کردن آب و سرکه نگه دارید. در صورتی که علاقه دارید ترشی شما رنگ زرد و طلایی پیدا کند به آن زرد چوبه اضافه کنید.

میزان نمک و شکر و سایر مواد برای ساخت یک شیشه از این ترشی: ۱ قاشق نمک نصف فنجان شکر (در واقع میزان شکر باید چند برابر بیشتر از نمک باشد.)

سرکه نصف فنجان

زرد چوبه یک قاشق غذاخوری

آب نصف فنجان

بهتر است تربچه را کاملا پوست بگیرید

نکات مهم: بهتر است تربچه را کاملا پوست بگیرید سپس بر روی ترب نمک بپاشید و اجازه دهید ۲ ساعت بماند و رطوبت ترب خارج شود. نمک، شکر، سرکه، آب و زرد چوبه را در قابلمه ای بریزید و آن ها را بجوشانید. این مخلوط را کاملا هم بزنید تا صاف و یکدست شود و اجازه دهید که سرد شوند.

سپس ترب را در شیشه ریخته و مواد را بر روی آن بریزید. مطمئن باشید که تمام سطح ترب پوشیده شده باشد. شما می توانید این ترشی را بعد از ۲ روز نیز مصرف کنید اما توصیه می شود برای رسیدن به طعم بهتر تا حدود ۱ ماه صبر کنید.

در ژاپن معمولا از این ترشی به همراه برنج یا سوپ مسیو استفاده می شود اما شما می توانید به عنوان مزه در کنار بیشتر خوراکی ها از آن استفاده کنید. از این ترشی در درست کردن سوشی نیز استفاده می شود. تاکوآن یک طعم دهنده ی عالی و خنثی کننده است که با بسیاری از غذا ها سازگاری دارد. در بازار های آسیایی می توان تاکوآن را به صورت کنسرو یا بسته بندی های مهر و موم شده پیدا کرد.

شما می توانید این ترشی را در خانه و بدون هیچ گونه افزودنی یا مواد شیمیایی درست کنید.

طرز تهیه ی چاتنی سبز

چاتنی از ترکیب چند گیاه و ادویه جات مثل گشنیز، برگ نعنا، آب لیمو، زیره، نمک، زنجبیل و سیر درست می شود. شما بسته به ذائقه ی خود می توانید از چاشنی های دیگر نیز برای آماده کردن این خوراک استفاده کنید. چاتنی یک غذای هندی پر ادویه است. ترکیب و میکس کردن مواد در تهیه ی چاتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای این منظور می توانید از مخلوط کن، غذا ساز یا هاون استفاده کنید.

همچنین شما می توانید چاتنی را پس از آماده شدن در شیشه و مانند یک ترشی ذخیره کنید و به عنوان یک طعم دهنده یا ترشی در کنار خوراکی های خود استفاده کنید. در ترکیب این چاتنی می توانید از مقداری فلفل سبز یا رب فلفل نیز بهره ببرید. همچنین به جای برگ نعنا می توان صرفا از گشنیز استفاده کرد. در برخی رسپی ها حتی ممکن است از برگ ترب به جای برگ نعنا استفاده شود.

چگونه از تلخ شدن چاتنی جلوگیری کنیم؟

علت تلخ شدن چاتنی در برخی از موارد این است که مواد به مدت طولانی در دستگاه میکس می شوند. این امر به دلیل وجود روغن در برگ های گشنیز است. پس بهتر است فرایند میکس کردن را در مدت زمان کوتاهی به پایان برسانید. دلیل دیگری که ممکن است چاتنی شما طعم تلخی پیدا کند این است که به مقدار زیادی از برگ گشنیز استفاده کرده اید یا مقدار ساقه ی گشنیز زیاد است.

ساقه ی گشنیز می تواند طعم تلخ تری نسبت به برگ ها ایجاد کند.

چگونه تلخی چاتنی سبز را برطرف کنیم؟

برای این موضوع چند ترفند وجود دارد که می تواند عطر و طعم چاتنی را متعادل کند. اول از همه شما باید تلخی را به کمک کمی طعم شیرین از بین ببرید. برای این منظور مقدار کمی عسل یا شکر قهوه ای می تواند موثر واقع شود. استفاده از آب مرکبات نیز می تواند به تعادل طعم چاتنی کمک کند. مثل چند قطه آبلیمو.

چاتنی سبز چه فوایدی دارد؟

چاتنی سبز بسیار سالم است و مملو از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین آ و ویتامین سی است. آنتی اکسیدان ها برای ساخت و حفظ یک سیستم ایمنی سالم ضروری هستند. چاتنی سبز همچنین به کاهش کلسترول خون کمک می کند و باعث هضم راحت تر غذا می شود. چاتنی باعث کاهش قند خون شده و سطح انرژی را در بدن افزایش می دهد. از چاتنی می توان برای مبارزه با دیابت و اثرات آسم کمک گرفت.

یک قاشق غذا خوری چاتنی سبز حاوی ۱۴ کالری است. از این کالری ها ۵ کالری کربوهیدرات، ۱ کالری پروتئین و ۸ کالری چربی است.

تا اینجا با مبحث چاتنی سبز چه فوایدی دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

چاتنی سبز چه مدت دوام می آورد؟

می توانید چاتنی سبز را در یخچال و داخل ظرف سر بسته به مدت یک هفته نگه داری کنید.

چگونه می توان چاتنی را به مدت طولانی نگه داری کرد؟

برای این منظور می توانید آن را فریز کنید. در این صورت می توان چاتنی را تا ۶ ماه نیز نگه داری کرد.

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

مواد لازم

سیب زمینی

رزماری

سیر

کره یا روغن

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

سیب زمینی ها را به شکل دلخواه خورد کنید. می توانید شیار هایی را بر روی سیب زمینی ایجاد کرده یا آن ها را کاملا پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید. آن ها را به ادویه های دلخواه و روغن یا کره ی ذوب شده آغشته کنید.

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

سیر و رزماری برای عطر و طعم دادن استفاده می شوند. در صورتی که به آن ها علاقه ندارید می توانید این مواد را حذف کنید. سیر را از وسط نصف کرده و تمام مواد را بر روی سینی چرب پچینید و به درون فر منتقل کنید. شما همچنین می توانید در ابتدا مواد را درون روغن تفت داده و اجازه دهید به همراه مقداری آب و بر روی شعله بپزند. این کار به ترکیب طعم مواد کمک می کند.

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی سیب زمینی و رزماری بریان

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

این غذا از غذاهای کلاسیک فرانسوی می باشد و می تواند به عنوان یک وعده ی غذایی شیک مورد استفاده قرار گیرد. مدت زمان آماده سازی این خوراک کوتاه بوده و دارای دستور العمل آسانی نیز می باشد. برای طعم دادن به این غذا می توانید از آویشن یا مواد دلخواه خود استفاده کنید.

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

برای آماده سازی این غذا

سیب زمینی

پیاز

روغن

هر گیاه طعم دار مثل رزماری، جعفری، پونه ی کوهی، مریم گلی یا مخلوطی ای چند گیاه

پنیر پار مسان در صورتی که علاقه دارید. از پنیر برای پوشاندن سینی قبل از قرار دادن در فر استفاده می شود.

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

ابتدا پیاز ها را خورد کرده و در سینی نسبتا عمیق، به صورت لایه لایه بچینید. بین هر لایه، چاشنی های خود را اضافه کنید. چاشنی های باقی مانده را به همراه پنیر رنده شده یا کره بر روی سیب زمینی ها بریزید.

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

طرز تهیه ی تاس کباب یا بولانگره ی سیب زمینی

شما می توانید سینی بولانگر را در یخچال و به صورت نپخته نگه دارید و صرفا در زمان پخت بیرون بکشید و در فر قرار دهید. ممکن است سیب زمینی ها طی این مدت زمان اندکی رنگ تیره پیدا کنند اما موضوع نگران کننده ای نیست و بعد از پخته شدن برطرف خواهد شد.

آیا خوراک را می توان مجددا گرم کرد؟

بله شما می توانید باقی مانده ی غذا را در یخچاف حفظ کرده و هر زمان که بخواهید از آن دوباره  استفاده کنید.

این خوراک ریشه در فرهنگ فرانسه ی کلاسیک داشته و مربوط به زمانی می شود که مادران سعی داشتند برای فرزندان یا مهمانان خود در مدت کوتاه و با توجه به مواد اولیه ای که در اختیار داشتند یک غذای خوشمزه و شیک تهیه کنند.

آیا خوراک را می توان مجددا گرم کرد؟

آیا خوراک را می توان مجددا گرم کرد؟

آشنایی با خوراک گاری یا ترشی زنجبیل

گاری یک ترشی ژاپنی است که از قرار دادن ورقه های نازک زنجبیل در سرکه ی شیرین درست می شود. معمولا در ژاپن می توان این ترشی را در بسته بندی های آماده تهیه کرد. این ترشی در از بین بردن میکروب غذا موثر بوده و در مبارزه با مسمومیت غذایی مفید واقع می شود. شما می توانید این ترشی را به همراه سس سویا در کنار سوشی یا دیگر خوراکی های خود سرو کنید.

آشنایی با خوراک کاکی نوتانه

این خوراکی نوعی از تنقلات است که در کشور ژاپن رواج داشته و از آرد برنج در درست کردن آن استفاده می شود. برای مزه دار کردن دانه های کاکی نوتانه از سس سویا استفاده می کنند. این خوراکی در اندازه های کوچکی مثل دانه ی بادام تهیه می شود و می تواند انرژی قابل توجهی را در نوع خود تامین کند.

 

اهمیت سوپ در رژیم غذایی گیاه خواری، معرفی چند نوع سوپ محبوب

سوپ یک خوراک غنی می باشد که استفاده از آن بخصوص در مناطق سرد از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد پایه ی پخت سوپ در آشپزی گیاهی، آب، انواع سبزیجات، روغن، ادویه، نمک و آرد می باشد. بسته به این که سوپ خود را غلیظ یا رقیق درست کنید می توان از آن به عنوان پیش غذایی اشتها آور یا یک وعده ی غذایی سبک استفاده کرد.

اهمیت سوپ در رژیم غذایی گیاه خواری، معرفی چند نوع سوپ محبوب

اهمیت سوپ در رژیم غذایی گیاه خواری، معرفی چند نوع سوپ محبوب

اهمیت ادویه در پخت سوپ

ادویه ها را می توانید با توجه به سلیقه و مطالعه و شناخت خودتان به کار ببرید. اصولا در پخت سوپ ها محدودیتی در نوع ادویه وجود ندارد و صرفا استفاده از آن ها برای خوش عطر کردن سوپ توصیه می شود. برخی از سوپ ها وجود دارند که می توان از شکر یا عسل یا دیگر مواد شیرین کننده در ترکیب آن ها استفاده کرد و به طور شیرین کاربرد دارند.

اهمیت ادویه در پخت سوپ

اهمیت ادویه در پخت سوپ

آشنایی با سوپ ترخینه و فلسفه ی پخت آن

پایه ی پخت ترخینه، دوغ یا شیر تخمیر شده می باشد. برای پخت این سوپ، ابتدا بلغور گندم را به مدت ۱۰ روز درون دوغ ترش قرار می دهند. در برخی فرهنگ ها ممکن است صرفا بلغور را به مدت چند ساعت درون دوغ ترش بپزند. این ترکیب حالتی خمیر مانند پیدا خواهد کرد و به آن گیاهان معطر یا شلغم را اضافه کرده و اجازه می دهند که در مجاورت آفتاب کاملا خشک شود.

آشنایی با سوپ ترخینه و فلسفه ی پخت آن

آشنایی با سوپ ترخینه و فلسفه ی پخت آن

این غذا یک سوپ نیمه آماده است که می توان به مدت طولانی اقدام به ذخیره سازی آن نمود. برای آماده کردن ترخینه کافی است آن را به همراه حبوبات و سبزی و پیاز بپزید. از فراید ترخینه می توان به قدرت این غذا برای مبارزه با سرماخوردگی و بیماری های عفونی اشاره کرد. ترخینه دارای آنتی بیوتیک است و به همین دلیل بیشتر در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه ی سیب زمینی بریان مزه دار شده با انار

مواد لازم

سیب زمینی

انار

ادویه های مورد علاقه

در صورت تمایل پنیر و قارچ

طرز تهیه ی سیب زمینی بریان مزه دار شده با انار

طرز تهیه ی سیب زمینی بریان مزه دار شده با انار

ابتدا سیب زمینی ها را آب پز کرده و پوست آن ها را جدا کنید. حال سیب زمینی را به هر شکلی که دوست دارید خورد کنید اما بهتر است تکه های سیب زمینی کوچک نباشند. حال به هر روشی که راحت تر هستید، آب انار را بگیرید. مشکلی ندارد که تفاله ها به همراه انار باشند اما بهتر است دانه های سفت انار را جدا کنید.

حال سیب زمینی را به همراه انار و ادویه و طعم دهنده های دلخواه به درون روغن بریزید و اجازه دهید که تمام آب انار تبخیر شده و عصاره ی آن جذب سیب زمینی شود.

در صورتی که علاقه داشته باشید می توانید در حین تفت دادن سیب زمینی، قارچ آب پز شده را نیز اضافه کنید و در نهایت پنیر رنده شده را بر روی غذا بریزید و به عنوان یک وعده ی غذایی کامل به مصرف برسانید.

آشنایی با خوراک آب دوغ خیار و انواع مختلف آن

این خوراک مخصوص کشور ایران بوده و ریشه در فرهنگ سنتی مردم شهر تهران دارد. اما می توان رسپی های نسبتا مشابهی از این غذا را در کشور هایی مثل ترکیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیر پیدا کرد. از آب دوغ خیار در فصل تابستان و برای از بین بردن احساس گرما و تشنگی استفاده می شود.

مواد اصلی برای تهیه ی آب دوغ خیار:

دوغ

خیار ریز یا رنده شده

سبزیجات خوش عطر

یخ

نان

مواد فرعی برای تهیه ی آب دوغ خیار که در صورت تمایل می توان آن ها را حذف کرد:

گردو

خامه

ترخون

ریحان

نعنا

کشمش

پیاز

سیر

موسیر

در صورتی که بخواهید این غذا را در فصل زمستان استفاده کنید بهتر است به جای دوغ، از آب انار بهره ببرید. در این صورت به آن ترید انار گفته می شود. این غذا تاثیر زیادی در مبارزه با کلسترون خون داشته و می تواند با باکتری های روده و قارچ های دستگاه تناسلی زنان به مبارزه بپردازد. برای افرادی که قصد دارند از طریق رژیم گیاه خواری به کاهش وزن بپردازند، این خوراک بسیار مفید خواهد بود.

آشنایی با خوراک رشته فرنگی

رشته فرنگی نوعی پاستا می باشد که رشته های آن امروزه در اشکال و اندازه های مختلفی ساخته می شود. در ساختار رشته فرنگی از آرد گندم، آرد گندم سیاه یا آرد برنج یا هر نوع آرد نشاسته دار می توان استفاده کرد. امروزه شما می توانید رشته ها را به صورت آماده و مانند دیگر انواع  تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای آماده کردن رشته کافی است آن را با آب و نمک و ادویه های مورد علاقه بجوشانید.

آشنایی با خوراک رشته فرنگی

آشنایی با خوراک رشته فرنگی

تا اینجا با مبحث آشنایی با خوراک رشته فرنگی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آشنایی با خوراک کامپانل

کامپانل یک خوراک ایتالیایی و یکی از انواع پاستا می باشد. کامپانل و شکل قرار دادی آن شبیه به گل های کوچک یا زنگوله می باشد اما می تواند به شکل های دیگر نیز یافت شود. در پخت این پاستا از ذرت، نخود، گوجه و خیار چنبر یا پنیر نیز می توان استفاده کرد اما ترکیب محبوب آن سس غلیظ است مثل سس مایونز یا دیگر انواع سس هایی که ته مایه ی سفید یا خردلی دارند.

تا اینجا با مبحث آشنایی با خوراک کامپانل آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آشنایی با خوراک پنکیک

پنکیک معمولا در وعده ی صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد و به آن کیک تابه ای نیز می گویند. پنکیک در واقع نوعی نان است که می توان آن را به همراه انواع مربا، عسل، میوه، شکلات یا ارده استفاده کرد. در ترکیب خمیر پنکیک از آرد، شکر، آب و تخم مرغ می توان استفاده کرد سپس آن را در ماهیتابه سرخ می کنند.

تا اینجا با مبحث آشنایی با خوراک پنکیک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آشنایی با نان کجاج و تاریخچه ی آن

نان کماج شبیه به کلوچه یا پنیکیک است که از لحاظ شکنندگی حالتی مثل بیسکوییت دارد. ماده ی اصلی در پخت کماج، بلغور جو می باشد. اما ممکن است در تهیه ی آن از آرد یا آرد سبوس دار نیز استفاده شود. نان کماج را می توان در ماهیتابه یا فر آماده کرد و نوعی تردک یا بیسکوییت است. نان کماج ابتدا در کشور بریتانیا مصرف شد. به نظر می رسد که نان کماج، نان غالب مردم اسکاتلند تا سال ۴۳ قبل از میلاد بوده است. نان کماج را می توان به همراه خوراکی هایی مثل کوفته یا پوره ی سیب زمینی نیز مصرف کرد.

کاربر عزیز شما در حال دیدن پست لیست غذای گیاهخواران هستید.

طرز تهیه ی پای اسفناج

مواد لازم

خمیر پای

پنیر

پارمزان

خامه

اسفناج

پیازچه

نمک و فلفل

تخم مرغ

اسفناج را خورد کرده و آب پز کنید

اسفناج را خورد کرده و آب پز کنید. آن را از آب جدا کرده و درون روغن مقداری سرخ کنید در حدی که نرم شوند. اسفناج، پیازچه، تخم مرغ، خامه، نمک و فلفل یا سایر ادویه های دلخواه خود را در یک کاسه مخلوط کنید. مقداری از خمیر پای را پهن کرده و روی کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید. موادی که با اسفناج آماده کرده اید را روی خمیر قرار دهید. پنیر پارمزان را روی مواد ریخته و مخلوط کنید. لایه ای خمیر روی مواد ریخته و روی آن را با کنجد و تخم مرغ و پنیر بپوشانید. بعد از حدود ۴۰ دقیقه، پای را از فر بیرون آورده و مصرف کنید.

پخت پای باید به صورتی باشد که رنگ آن برشته و طلایی شود. شما می توانید این پای را به همراه ماست یا سس های مورد علاقه ی خود مصرف کنید. میزان تخم مرغ در این پای به سلیقه ی شما بستگی دارد.

طرز تهیه ی پوره ی کدو تنبل

این پوره از خواص زیادی برخوردار بوده و می توان از آن برای استفاده در سوپ، دسر و مارمالاد بهره برد. ابتدا کدو تنبل را نصف کرده و تخمه های آن را جدا کنید. تخمه های کدو تنبل از خاصیت زیادی برخوردار هستند. آن ها را خشک کرده و بو دهید و به مصرف برسانید.

طرز تهیه ی پوره ی کدو تنبل

طرز تهیه ی پوره ی کدو تنبل

حال سینی را با فویل پوشانده و آن را با روغن چرب کنید. قسمت داخلی کدو ها را روی فویل قرار داده و حدود ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید. به کمک چنگال از نرم شدن کدو ها اطمینان حاصل کنید. بعد از سرد شدن، کدو را از پوست جدا کرده و به کمک هر وسیله ای که برای له کردن کدو مناسب است، آن ها را خمیری و یکدست کنید. این پوره را می توانید ماه ها در فریزر نگه داری کرده و در مواقع لازم به مصرف برسانید.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست لیست غذای گیاهخواران هستید.

طرز تهیه ی شله زرد

مواد لازم

برنج

آب

هل

گلاب

شکر

زعفران

کره

دارچین

پودر نارگیل یا هر ماده ی خوش عطر و طعم دیگری برای تزئین

زعفران باید به صورت دم کرده باشد. هل به اندازه ی نصف قاشق چایخوری و به صورت پودر باشد.

طرز تهیه ی شله زرد

طرز تهیه ی شله زرد

طرز تهیه:

ابتدا برنج خیس خورده را در آب ریخته و اجازه دهید که بجوشد. در این مرحله نیازی نیست که برنج خود را هم بزنید. عرف رایج در پخت شله زرد استفاده از برنج نیم دانه می باشد. اما شما می توانید از هر برنجی برای این منظور استفاده کنید. بعد از جوش آمدن آب، شعله را کم کنید.

از هم زدن برنج خودداری کنید. درب قابلمه را باز بگذارید. اجازه دهید برنج کاملا پخته و نرم شود. بعد از نرم شدن برنج، شکر را اضافه کنید. میزان شکر به ذائقه ی شما بستگی دارد. معمولا بهتر است اندکی کمتر از دو برابر حجم برنج، شکر اضافه کنید. قبل از اضافه کردن شکر، به برنج خود آب اضافه نکنید.

در این مرحله روغن یا کره را به شله زرد اضافه کرده و آن را هم بزنید. بعد از جا افتادن، زعفران دم کرده را اضافه کنید. میزان زعفران به سلیقه و ذائقه ی شما بستگی دارد و تاثیر مستقیم بر عطر و طعم شله زرد خواهد داشت. مقداری هل و گلاب اضافه کنید.

بهتر است در ده دقیقه ی پایانی پخت، گلاب را اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود. چند دقیقه به هم زدن شله زرد ادامه دهید. در نهایت شله زرد را از روی اجاق برداشته و پس از کشیدن در ظرف، روی آن را با دارچین، پودر نارگیل یا خلال بادام تزئین کنید.

شما در حال مطالعه پست لیست غذای گیاهخواران هستید.

آشنایی با خوراک حلوا و تاریخچه ی آن

حلوا را می توان به عنوان دسر یا شیرینی یا در جریان پخت غذا استفاده کرد. یکی از خوراکی هایی که در پخت آن از حلوا استفاده می شود رنگینک نام دارد. حلوا انواع مختلفی داشته و در هر منطقه ممکن است به شکل متفاوتی تهیه شود.

از انواع معروف حلوا می توان به حلوای شکری، حلوای گردویی، حلوای ارده و حلوای آرد برنج اشاره کرد. اما معروف ترین و رایج ترین حلوا در ایران، حلوای آرد است که در مراسم عذا داری به مصرف می رسد.

موادی که می توانید در تهیه ی حلوا مورد استفاده قرار دهید:

آرد سفید

روغن

شیره ی انگور

هل

گلاب

زعفران

شکر

موادی که می توانید در تهیه ی حلوا مورد استفاده قرار دهید:

موادی که می توانید در تهیه ی حلوا مورد استفاده قرار دهید:

آموزش پخت حلوای هویج

مواد لازم

هویج

شیر

آرد

گلاب

روغن

هل

شکر

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه گیاهی دیدن کنید.

هویج را خورد کرده و در یک قابلمه به همراه شیر آب پز کنید

هویج را خورد کرده و در یک قابلمه به همراه شیر آب پز کنید. بهتر است قبل از آب پز کردن هویج، پوست آن را جدا کنید. بعد از نرم شدن هویج آن را با هر وسیله ای که برای له کردن مواد غذایی مناسب است پوره کنید. حال آرد را تفت داده و آن را الک کنید. روغن را به آرد اضافه کرده و به هم زدن آن ادامه دهید. از زیاد تفت دادن آرد و تیره کردن آن خودداری کنید.

پوره ی هویج را در ظرفی جداگانه بر روی اجاق قرار داده و با شکر بپزید به شکلی که شکر ذوب شود. حال گلاب و هل را به هویج اضافه کرده و اجازه دهید کمی بپزد. حرارت زیر هویج را خاموش کرده و اجازه دهید سرد شود.

هویج را به آرد اضافه کنید. به طور مداوم حلوا را هم بزنید تا منسجم و یکدست شود. برای تزئین حلوای هویج از روغن استفاده کنید چرا که این حلوا چسبناک است. میزان هویج در این حلوا به ذائقه ی شما بستگی دارد اما هر چه مقدار هویج بیشتر باشد بهتر است. شما می توانید این حلوا را به مدت طولانی و در یخچال نگه داری کنید.

تا اینجا با مبحث آموزش پخت حلوای هویج آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آموزش پخت حلوای گل سرخ

مواد لازم

آرد

هل

گلاب

پودر قند

گردو

بادام یا هر مغز خوراکی دیگر

گل سرخ خشک شده و پودر شده

روغن (بهتر است از مقداری کره به همراه روغن جامد استفاده شود.)

طرز تهیه: آرد الک شده را تا حدی تفت دهید که بوی خام آن از بین برود. روغن را به آرد اضافه کرده و مواد را چند دقیقه تفت دهید. پودر گردو را اضافه کرده و مواد را هم بزنید. حرارت را خاموش کرده و گلاب را اضافه کنید و با پودر هل، پودر قند، و پودر گل مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را پس از سرد شدن به شکل دلخواه تزئین کنید.

تا اینجا با مبحث آموزش پخت حلوای گل سرخ آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آموزش درست کردن حلوای ارده

حلوای ارده حلوایی است که امروزه می توانید آن را در بسته بندی های آماده و برای صبحانه تهیه کرده و به مصرف برسانید. در اینجا دستور پخت این حلوا ارائه شده که شما می توانید بسته به سلیقه ی خود نسبت مواد آن را تغییر داده و آن را در طعم و رنگ متفاوتی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه ی حلوای ارده:

ارده

پودر قند

شیر خشک

این مواد را ترکیب کرده و اجازه دهید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. خمیر را در قالب یا ظرف پلاستیکی ریخته و در فریزر قرار دهید. این خمیر منجمد نمی شود و می توان آن را هر بار برای وعده ی صبحانه از پخچال بیرون کشیده و مورد استفاده قرار داد. در ترکیب این حلوا می توانید بنا به سلیقه ی خود از پودر هل، پسته، خلال بادام یا گردو نیز استفاده کنید.

تا اینجا با مبحث آموزش درست کردن حلوای ارده آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

آموزش درست کردن رنگینک

از رنگینک می توان در مجالس مختلف یا به عنوان عصرانه استفاده کرد. شما می توانید بسته به سلیقه ی خود رنگینک را تزئین کرده و جلوه ی زیبایی به آن ببخشید.

شما در حال خواندن پست لیست غذای گیاهخواران هستید.

مواد لازم برای درست کردن رنگینک

پودر قند یا خلال یا خورده ی مغز های خوراکی

کره

آرد

پودر هل

دارچین یا زنچفیل

کره یا روغن جامد را گرم کرده و آرد الک شده را به آن اضافه کنید و آن را تفت دهید تا جایی که آرد کمی تغییر رنگ دهد. سپس هل و دارچین یا زنجفیل را به صورت پودر شده به آرد اضافه کنید. مجددا مواد را تفت دهید و اجاق را خاموش کنید اما به تفت دادن مواد ادامه دهید چون حرارت ظرف همچنان بالا بوده و ممکن است که مواد شما بسوزد.

تا اینجا با مبحث آموزش درست کردن رنگینک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه باشید.

هسته ی خرما های خود را جدا کنید

هسته ی خرما های خود را جدا کنید. برای این کار می توانید یک چوب یا نی را از یک طرف خرما هل داده و هسته را از طرف دیگر بیرون بکشید. درون خرما را گردو یا بادام یا هر ماده ی خوراکی دیگری که علاقه دارید قرار دهید. در یک ظرف خرما ها را با فاصله بچنید و خمیری که پیش از این آماده کردید را روی خرما بریزید تا کاملا پوشیده شود و سینی را به یخچال منتقل کنید.

بعد از چند ساعت می توانید رنگینک خود را برش زده و به شکل دلخواه تزئین کنید. در تزئین آن می توان از پسته، گردو، خلال بادام، پودر قند یا پودر برگ گل سرخ استفاده کرد. شما می توانید این دسر خوش طعم را به مدت طولانی در یخچال نگه داری کنید.

از اینکه تا انتهای پست لیست غذای گیاهخواران با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست لیست غذای گیاهخواران بهره لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید