رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال

مشاوره رژیم کتوژنیک
مشاوره رژیم کتوژنیک
2020/11/06
لیست غذای گیاهخواران
لیست غذای گیاهخواران
2020/11/29
رژیم لاغری برای نوجوانان 16 تا 19 سال

رژیم لاغری برای نوجوانان 16 تا 19 سال

همراه ما باشید تا بیشتر با رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال آشنا شویم.

رژیم لاغری برای نوجوانان 16 تا 19 سال

رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال

در این مقاله سعی داریم در مورد رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال، اطلاعات کاملی را برای شما عنوان کنیم. امروزه معضل چاقی و اضافه وزن به عنوان بزرگترین مشکل جامعه شناخته شده است که می تواند در هر رده ی سنی، عوارض و مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید که ما سعی داریم راهکارها و مراحل جلوگیری از این عارضه را به شما پیشنهاد نماییم.

رژیم لاغری برای نوجوانان 16 تا 19 سال

رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال

اضافه وزن در نوجوانان بر اثر چه عواملی رخ می دهد؟

معیار اضافه وزن در نوجوانان بر چه اساسی اندازه گیری می شود؟

مشکلاتی که بر اثر اضافه وزن در نوجوانان ایجاد می شود را نام ببرید؟

افزایش وزن در نوجوانان به چه علت است؟

علت تجمع چربی های انباشته شده در نوجوانان شانزده تا نوزده سال را توضیح دهید؟

رموز کاهش وزن در نوجوانان را ذکر کنید؟

آیا والدین در کاهش وزن نوجوانان  تاثیرگذار هستند ؟

نقش تغذیه را در کاهش وزن نوجوانان  ذکر کنید؟

نکات مهم در برخورد با نوجوانانی که با اضافه وزن همراه هستند را بیان کنید؟

بایدها و نبایدهای رژیم لاغری مختص به نوجوانان دختر و پسر را توضیح دهید؟

برنامه ی غذایی سالم و مناسب برای نوجوانان را شرح دهید؟

نوجوانان باید از چه موادغذایی نامناسبی پرهیز نمایند؟

آیا مصرف صبحانه در رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال تاثیر زیادی دارد؟

نوجوانان با پرهیز در چه مواد غذایی می توانند به وزن متنناسب و دلخواه خود برسند؟

رژیم لاغری مناسب برای دختران نوجوان را توضیح دهید؟

نکات مهم در رژیم غذایی مناسب برای دختران نوجوانی که در سن رشد هستند را توضیح دهید؟

رژیم مناسب برای نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال را بیان کنید؟

توضیح دهید که دوره ی نوجوانی از چه سنی شروع می شود؟

تغییرات بدنی دوران نوجوانی را در دختران و پسران توضیح دهید؟

آیا میزان چربی غذایی در رژیم لاغری نوجوانان تاثیرگذار است؟

نکات مهم و اثرگذار به منظور پیروی از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال را توضیح دهید؟

میان وعده های سالم و مغذی در رژیم لاغری نوجوانان را نام ببرید؟

 

اضافه وزن در نوجوانان

امروزه می توان از معضل چاقی در نوجوانان، به یکی از جدی ترین و همچنین چالش برانگیزترین مشکل بهداشت عمومی در قرن بیست و یکم اشاره کرد که این عارضه بیشتر در کشورهای کم درآمد و یا متوسط،به خصوص در حومه ی شهری مشاهده شده است که روند صعودی نیز داشته است. این عارضه در نوجوانان، به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از :

اضافه وزن در نوجوانان

اضافه وزن در نوجوانان

پرخوری

طبق تحقیقاتی که پزشکان متخصص تغذیه برای نوجوانان انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که یکی از عوامل مهم و اساسی در بالا رفتن وزن در نوجوانان را می توان به ۱) تغذیه نامناسب ۲) پرخوری اشاره کرد که به منظور رسیدن به وزن ایده آل و مناسب برای این رده ی سنی، پزشکان تغذیه یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال را توصیه می نمایند. همچنین متخصصین بر این باورند که ۱) فست فود ۲) آبنبات ۳) نوشابه از متهمان اصلی در افزایش وزن  دراین رده ی سنی هستند.

کم تحرکی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین در دسترس بودن وسایل الکترونیکی نظیر: ۱) گوشی ۲) تبلت ۳) لپ تاپ که به راحتی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد، سبب شده که انجام فعالیت های بدنی در این رده ی سنی کاهش یابد و سبب شده که این افراد، بیشتر تمایل به یک جا نشستن را نسبت به فعالیت بدنی ترجیح دهند که این امر در نهایت منجر به افزایش وزن در نوجوانان می گردد.

ژنتیک

یکی دیگر از عوامل چاقی و اضافه وزن در نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال را می توان عوامل ژنتیکی به حساب آورد، زیرا این امر سبب بالا رفتن وزن در افراد می شود.

البته باید بدانید که ژنتیک و یا همان عوامل ارثی نمی تواند به تنهایی سبب بروز چاقی در نوجوانان شود. زیرا این اضافه وزن زمانی به وجود می آید که میزان کالری دریافتی فرد نسبت به میزان کالری مصرفی که در طی روز باید مصرف نماید، بیشتر باشد که در این صورت، متخصص تغذیه، یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال مناسب را توصیه می نماید.

ژنتیک

ژنتیک

مسائل روانشناختی

یکی از عوامل مهم در اضافه وزن نوجوانان را می توان به اختلالات روانشناختی دانست که در نهایت، منجر به اضافه وزن در این گروه سنی می شود. بنا براین نوجوانانی که در معرض استرس و یا افسردگی بیشتر قرار می گیرند، به منظور غلبه کردن بر احساسات منفی خود، بیشتر به خوردن مواد غذایی روی می آورند که این امر منجر به اضافه وزن شدید در آنها می گردد.

بیماری

بیماری هایی نظیر ۱) عدم تعادل هورمونی ۲) اختلالات ارثی متابولیکی، از موارد نادری هستند که در نوجوانان، سبب افزایش وزن می گردد.

دارو

یکی دیگر از عواملی که سبب اضافه وزن و یا چاقی در نوجوانان می گردد را می توان به مصرف دارو اشاره کرد که با تغییر در مراحل پردازش مواد غذایی و همچنین بالا بردن ذخیره ی چربی و کالری، منجر به بالا رفتن و افزایش وزن در این رده ی سنی نیز می گردد.

موارد ذکر شده، از عواملی هستند که در نوجوانان سبب افزایش وزن و یا چاقی نیز می گردند که متخصصین تغذیه برای کاهش وزن این رده ی سنی، از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال که با شرایط سنی آنها مناسب و سازگاری دارد را توصیه می نمایند.

 سنجش چاقی در نوجوانان

BMI یا همان شاخص توده ی بدنی، به عنوان ابزاری است که پزشکان تغذیه به منظور تعیین اضافه وزن و همچنین چاقی مفرط در افراد از آن استفاده می نمایند. به این صورت که وزن بر واحد کیلوگرم را بر مجذور قد بر حسب متر، به منظور اندازه گیری وزن دقیق به دست می آورند. بهتر است بدانید که شاخص توده ی بدنی در نوجوانان در هر سن و همچنین با هر جنسی متغیر بوده است و بیشتر از آن به منظور ( BMI ) سن استفاده می نمایند.

 سنجش چاقی در نوجوانان

سنجش چاقی در نوجوانان

عوارض اضافه وزن در نوجوانان

افزایش وزن در گروه سنی کودکان و همچنین نوجوانان بر روی سلامتی آنها نیز تاثیرگذار است. زیرا این افزایش وزن در بزرگسالی، سبب چاق شدن فرد و یا تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن نیز می گردد. بهتر است بدانید که کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، در سن کم به بیماری هایی نظیر:

۱) دیابت ۲) بیماری قلبی و عروقی نیز مبتلا می گردند که در گروه بیماری های غیرواگیردار محسوب می شوند و همچنین اضافه وزن در نوجوانان، سبب بروز بیماری هایی نظیر: ۱) آسم ۲) آپنه خواب ۳) مشکلات مفصلی ۴) محدودیت های حرکتی ۵) پوکی استخوان ۶) کبد چرب غیرالکلی ۷) سنگ کیسه صفرا ۸) ریفلاکس معده و همچنین یکی از بیماری هایی که در این سن بسیار رایج است را می توان به اختلالات روانشناختی مانند پایین آمدن عزت نفس در آنها اشاره کرد.

این رده ی سنی با بالا رفتن سن، به کلسترول بالا و همچنین فشار خون بالا نیز دچار می شوند که بسیار خطرناک است. علاوه براین، به بیماری های پوستی نظیر: ۱) عرق سوز شدن ۲) عفونت های قارچی پوست ۳) آکنه که در این رده ی سنی بسیار شایع است، دچار می شوند

که متخصصین تغذیه برای جلوگیری از بیماری های ذکر شده و رسیدن به وزن ایده آل، از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال مناسب استفاده می نمایند تا از این طریق بتوانند به وزنی که سالها آرزو داشته اند، دست پیدا کنند و مانند دیگر هم سن و سالان خود بتوانند به فعالیت های ورزشی و یا امور دیگر بپردازند.

عوارض اضافه وزن در نوجوانان

عوارض اضافه وزن در نوجوانان

افزایش وزن در نوجوانان

به دلیل مصرف نادرست مواد غذایی و همچنین شیوه مصرف آنها در نوجوانان، سبب شده که این رده ی سنی با افزایش وزن همراه شوند که باعث بروز عوامل متعددی نیز می گردد. این عوامل عبارتند از:

بلوغ زودرس

یکی از عوامل مهم و اساسی در افزایش وزن نوجوانان را می توان به بلوغ زودرس در این رده ی سنی اشاره کرده که این امر در نهایت منجر به کاهش و محدود کردن رشد قدی مخصوصاً در دختران می شود. یکی از علت های مهم و اصلی در وضعیت مناسب هورمونی را می توان به وزن مناسب این رده ی سنی اشاره کرد؛

زیرا همان طور که توضیح داده شد، بالا بودن وزن در افراد سبب بلوغ زودرس می گردد و این امر در نهایت منجر به کاهش رشد قدی نیز می شود که متخصصین تغذیه به منظور رسیدن به قد مناسب در این گروه از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال که باعث داشتن وزن طبیعی می گردد را توصیه می نمایند. نکته ی حائز اهمیت این است که ترشح هورمون رشد، اثر مهم و اساسی در رشد مطلوب فرد دارد و کاملاً برروی تغذیه فرد نیزتاثیرگذار است.

ضعف استخوانی

یکی دیگر از عوامل مهم در اضافه وزن نوجوانان را می توان به ضعف استخوانی این رده ی سنی اشاره کرد؛ زیرا بالا رفتن وزن سبب شده که استخوان نوجوانان به مراتب ضعیف تر گردد. متخصصین تغذیه هشدار داده اند که نوجوانان بین شانزده تا نوزده سال که دارای اضافه وزن زیاد هستند، با مشکلات بهداشتی و همچنین سلامتی بیشتر همراه می شوند که علاوه بر این عوارض، به ضعف استخوانی هم مبتلا می شوند.

طبق تحقیقاتی که متخصصین برای صد و چهل و سه نوجوان بین شانزده تا نوزده سال که دارای افزایش وزن بالایی هستند، در کشورآمریکا انجام داده اند؛ به این نتیجه رسیده اند که  نوجوانانی که کلسترول خون بدن آنها پایین است، از نظر توده ی استخوانی در سطح پایین تری نسبت به هم گروهان خود قرار دارند که این کاهش توده ی استخوانی نشاندهنده ی ضعف استخوانی این رده ی سنی است.

بهتر است بدانید که چربی های انباشته شده، سبب تحلیل رفتن استخوان ها نمی گردد اما باید بدانید که چیزی که بر روی استخوان های این گروه سنی اثر منفی می گذارد، تجمع چربی های اطراف شکم است که سبب بروز ۱) بیماری دیابت ۲) بیماری قلبی و عروقی نیز می گردد. به همین منظوراز بهترین توصیه پزشکان تغذیه، می توان به رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال اشاره کرد.

ضعف استخوانی

ضعف استخوانی

اختلالات خواب

طبق تحقیقات انجام شده بر روی نوجوانان شانزده تا نوزده سال که با مشکل اضافه وزن همراه هستند، محققان به این نتیجه رسیده اند که این گروه از نوجوانان نسبت به هم سن و سالان خود دیرتر می خوابند.

همچنین محققان با مطالعات گسترده ای که بر روی نوجوانان انجام داده اند نیز به این نتیجه رسیدند که دختران نوجوان نسبت به پسرها، به دلیل زودتر خوابیدن می توانند ساعات بیشتری را استراحت نمایند که این نامنظمی در خواب نوجوانان ( به خصوص در پسران ) عامل مهم دیگری است که سبب بالا رفتن وزن در آنها نیز می شود.

نکته مهم در مورد افزایش وزن در نوجوانان

بهتر است بدانید نوجوانانی که از اضافه وزن بالایی برخوردار هستند، با مشکلاتی نظیر:۱) بالا رفتن چربی خون ۲) بالا رفتن فشارخون ۳) زیاد شدن دور کمر نیز همراه می شوند که با پیروی از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال که پزشکان متخصص تغذیه برمبنای جنس و افزایش وزن به آنها توصیه می نماید، می توانند تا حد زیادی از بروز این بیماری ها در افراد نوجوان نیز جلوگیری نمایند.

نکته مهم در مورد افزایش وزن در نوجوانان

نکته مهم در مورد افزایش وزن در نوجوانان

علت چاقی نوجوانان شانزده تا نوزده سال

همان طور که در بالا توضیح دادیم،عوامل متعددی در نوجوانان سبب اضافه وزن و چاقی در این رده ی سنی می گردد که پزشکان تغذیه با انجام تحقیقات بر روی نوجوانان شانزده تا نوزده سال به این نتیجه رسیده اند که علت افزایش وزن در اثر:

اینترنت

طبق تحقیقاتی که محققین آمریکایی برای نوجوانان به خصوص در دختران انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که ۱) کمبود خواب ۲) مصرف الکل ۳) مصرف بیش از حد قهوه و به خصوص از همه مهمتر اینترنت سبب بروز این عارضه شده است. در این تحقیق مشخص گردید که دختران نوجوانی که در این رده ی سنی هستند و بیشتر اوقات فراغت خود را با اینترنت سپری می کنند، کمتر استراحت کرده و همچنین بیشتر از هم سن و سالان خود قهوه مصرف می نمایند. زیرا مصرف بیش از حد قهوه سبب بی خوابی این گروه سنی شده است. همچنین مصرف بیش از حد مشروبات الکلی در این رده ی سنی نیز سبب افزایش وزن در آنها شده است.

استرس

یکی از عوامل مهمی که تاثیر مستقیم بر روی چاقی نوجوانان دارد را می توان به میزان استرس در آنها اشاره کرد. زیرا هر چه میزان استرس و همچنین تنش های روحی در این رده ی سنی بیشتر باشد، افزایش وزن و همچنین تجمع چربی های انباشته نیز به مراتب افزایش می یابد.

استرس

استرس

رمز و رازهای کاهش وزن در نوجوانان

برنامه ی غذایی مناسب

پزشکان تغذیه با استفاده از یک برنامه ی غذایی مناسب و کم کالری که بر مبنای رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال قرار گرفته است، می توانند در کاهش وزن این رده ی سنی نقش بسزایی داشته باشند. زیرا نوجوانی که دارای اضافه وزن هستند، علاوه بر این که وزن زیاد خود را تحمل می کنند باید ۱) تمسخر دیگران ۲) جدایی از جمع ۳) کلمات زشت و ناپسند ۴) عذاب روحی بسیار زیادی را هم نیز متحمل شوند.

این رده ی سنی بیشتر الف) در معرض افسردگی ، ب) تصورات جسمانی ناصحیح ، ج ) جدایی از اجتماع را نیز تجربه می کنند زیرا بیشتر افراد به آنها به چشم یک فرد تنبل که هیچ جذابیت خاصی را ندارند، نگاه می کنند. به همین دلیل است که متخصصین تغذیه به منظور پیشگیری از این تنش های روحی و جسمی یک برنامه ی غذایی مناسب کم فیبر و همچنین کم کالری را برای آنها توصیه می نمایند.

نقش والدین

یکی دیگر از رموز کاهش وزن در نوجوانان شانزده تا نوزده سال را می توان به نقش والدین اشاره کرد. زیرا آنها به تنهایی قادر به کاهش وزن خود نیستند. نوجوانان به حمایت و پشتیبانی والدین خود، به منظور فراهم کردن یک محیط سالم در منزل احتیاج دارند که علاوه بر این، لازم است که از شیوه های درست مصرف مواد غذایی در آنها نیز الگو برداری نمایند.

بنا براین والدینی که دارای اضافه وزن بالایی هستند و توانسته اند با تغییر در شیوه ی عادات غذایی خود در کاهش وزن خود تاثیرات مثبتی را کسب نمایند؛ درصد این که فرزندان نوجوان آنها هم  بتوانند وزن خود را کم کنند نیز بیشتر است.

توصیه متخصص تغذیه به والدین

متخصصین تغذیه، به والدین این رده ی سنی توصیه می نمایند که با آنها در مزیت های کاهش وزن و همچنین معایب بالا بودن افزایش وزن، گفت و گو نمایند و مثال هایی را برای آنها بازگو نمایند که این امکان وجود داشته باشد که رابطه ی آن را با موضوع اضافه وزن پیدا نمایند.

به عنوان مثال در مورد مشارکت در کلاس های ورزشی که برای کاهش وزن آنها تاثیر مثبتی را به جای می گذارد نیز صحبت نمایند و متذکر شوند که این زمان برای آنها مهم ترین زمان است که به کاهش وزن آنها کمک زیادی می کند.

از یکی دیگر از نقش های والدین در کاهش وزن نوجوانان، می توان به این مورد اشاره کرد که از آن ها بخواهیم در تهیه و تنظیم لیست خرید مواد غذایی با شما همکاری نمایند و مواد غذایی که دارای کالری کم و قند بالایی هستند را از سبد غذایی خود حذف نمایند.

یکی از مهمترین اقداماتی که والدین می توانند برای کاهش وزن نوجوانان خود انجام دهند، این است که احساس مثبت و خوبی را در آنها ایجاد نمایند که از بهترین شیوه ها در شکوفا کردن استعدادهای آنها محسوب می شود. زیرا این امر سبب شده که اعتماد به نفس آنها افزایش یافته و در مورد کاهش وزن خود بهترین تصمیم را بگیرند.

توصیه متخصص تغذیه به والدین

توصیه متخصص تغذیه به والدین

نقش تغذیه

پزشکان تغذیه به این رده ی سنی استفاده از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال را پیشنهاد می کنند که شامل :

مصرف سبزیجات و همچنین میوه ها به جای استفاده از شیرینی جات و یا مصرف نوشیدنی هایی که حاوی مواد قندی بسیار زیادی هستند.

بهتر است که غلات سبوس دار را در وعده های غذایی خود بیشتر استفاده نمایند.

یکی دیگر از توصیه های پزشک تغذیه در مصرف مواد غذایی نوجوانان، استفاده از مصرف لبنیات کم چرب و همچنین گوشت های کم چرب است که به کاهش وزن آنها کمک بسزایی می نماید.

نوجوانان باید سعی کنند که مصرف نوشابه را تا حد زیادی کاهش دهند زیرا قند موجود در آن سبب افزایش وزن آن ها نیز می شود.

انجام فعالیت های ورزشی و همچنین ورزش روزانه ی منظم به منظور کاهش وزن، برای نوجوانانی  که با افزایش وزن همراه هستند نیز امری ضروری است.

متخصصین تغذیه توصیه می نمایند که با پیروی از این برنامه ی غذایی، نوجوانان فقط اجازه ی یک بار وزن کردن در هفته را دارند.

کلیه ی موارد ذکر شده، یک برنامه ی غذایی مناسب است که پزشک متخصص نوجوانان به منظور کاهش وزن برای آنها توصیه می نمایند.

نقش تغذیه

نقش تغذیه

نکات مهم در برخورد با نوجوانان چاق

بهتر است که افراد، به چند نکته در مورد برخورد با نوجوانان رده ی سنی بین شانزده تا نوزده سال را رعایت نمایند که به ترتیب عبارتند از:

از گفتن کلمات منفی به این گروه سنی جداً خودداری نمایید.

از سرزنش نوجوانان نیز بپرهیزید زیرا این کلمات سبب دلسرد شدن افراد نسبت به رژیم لاغری می گردد. زیرا گفت و گوی مثبت یکی از بهترین شیوه های روبه رو شدن با مشکل اضافه وزن است.

بهتر است که والدین این نوجوانان از گفت و گو با دیگران در مورد شکست فرزند خود در کاهش وزن نیز خودداری نمایند.

از تعارف نوجوانان به مواد غذایی وسوسه انگیز نیز بپرهیزید.

بهتر است که والدین به فرزندان خود از روی محبت بیش از اندازه غذا ندهند. زیرا به مرور، سبب اضافه وزن آن ها در سن نوجوانی و همچنین بزرگسالی نیز می گردند.

موارد ذکر شده از نکات مهمی است که والدین و اطرافیان نوجوانانی که به عارضه ی چاقی مبتلا هستند باید به آن توجه نمایند تا از اثرگذاری منفی در روحیه ی آن ها نیز خودداری شود.

نکات مهم در برخورد با نوجوانان چاق

نکات مهم در برخورد با نوجوانان چاق

بایدها و نبایدهای رژیم لاغری نوجوانان ( دختر و پسر)

بهتر است بدانید که مصرف مواد غذایی سالم و مناسب در هر سنی برای افراد مهم و ضروری است. اما در این بین برای نوجوانان بین شانزده تا نوزده سال نیز دارای اهمیت زیاد و خاصی هستند که پیروی از آنها امری مهم است.

زیرا بدن این گروه از افراد در حال رشد است و استفاده از مواد غذایی مناسب که دارای بالاترین کیفیت و همچنین انرژی هستند، برای آنها مهم بوده است. استفاده از یک رژیم مناسب و همچنین متعادل برای نوجوانان به عنوان اولین اقدام به منظور شروع مستقل شدن آن ها برای انتخاب مواد غذایی مناسب به حساب می آید.

همان طور که توضیح دادیم، چون نوجوانان در حال رشد هستند، نیاز به دریافت ویتامین ها و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن دارند که از این طریق به سلامتی و سرزندگی آنها کمک بسزایی می کند.

شما با مراجعه به یک متخصص تغذیه مجرب می توانید از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال استفاده نمایید تا از این طریق به بایدها و نبایدهایی که این گروه سنی در مصرف مواد غذایی باید داشته باشند، آگاهی لازم نیز داشته باشید.

بایدها و نبایدهای رژیم لاغری نوجوانان ( دختر و پسر)

بایدها و نبایدهای رژیم لاغری نوجوانان ( دختر و پسر)

برنامه ی غذایی سالم و مناسب برای نوجوانان

متخصصین تغذیه برای نوجوانان شانزده تا نوزده سال توصیه می نمایند که حتماً سه وعده ی مواد غذایی منظم را و همچنین استفاده از چند میان وعده ی مناسب به منظور تامین نیازهای بدن به ویتامین ها و مواد مغذی را مصرف نمایند.

حذف خودسرانه ی هر یک از این وعده های غذایی، به این معناست که فرد ۱) ویتامین ها ۲) مواد معدنی ۳) کربوهیدرات ها را که برای این گروه سنی بسیار مهم و مناسب است را از دست می دهند که این امر سبب کم شدن انرژی و همچنین کاهش تمرکز در این رده ی سنی نیز می گردد. ارزش مواد غذایی مصرفی که برای نوجوانان بسیار مهم است شامل :

کلسیم

یکی از مواد مغذی که برای نوجوانان بسیار مهم است را می توان به کلسیم اشاره کرد که برای رشد استخوان های آنها بسیار مهم و ضروری است. زیرا با مستحکم کردن استخوان ها در دوران بلوغ، از شکستگی و یا پوکی استخوان ها در دوران بزرگسالی تا حد زیادی کاهش می دهند.

بهتر است بدانید که بانوان در هر رده ی سنی که هستند باید روزانه به صورت منظم، هزار میلی گرم کلسیم مصرف نمایند و همچنین میزان کلسیمی که آقایان باید در طی روزمصرف نمایند نیز حدود هزار و صد میلی گرم است تا از این طریق از بروز مشکلات در دوران بزرگسالی نیز جلوگیری نمایند.

فیبر و کربوهیدرات ها

به طورکلی ۱) نان ها ۲) حبوبات ۳) غلات در گروه کربوهیدرات ها دسته بندی شده اند که انرژی مورد نیاز بدن را برای مغز و همچنین عضلات فرد تامین می نمایند. بهتر است بدانید، از ویتامین ( B )  می توان به عنوان منبع عالی و کلی فیبرها اشاره کرد.

زیرا بدون مصرف کربوهیدرات ها، فرد به صورت مداوم احساس خستگی و همچنین خواب آلودگی می نماید. به همین دلیل مصرف منظم این مواد غذایی برای نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال امری بسیار مهم و ضروری است.

پزشکان تغذیه به تمامی بیماران خود توصیه می نمایند که در هر وعده ی غذایی، از مواد غذایی که دارای فیبر زیادی هستند به منظور پایین آوردن مصرف میزان کالری اضافی بدن که باید در طی روز آنها را مصرف نمایند؛ استفاده کنند.

ویتامین ها

یکی دیگر از مواد غذایی مغذی برای نوجوانان را می توان به میوه ها و همچنین سبزیجات که دارای مقادیر زیادی ۱) ویتامین ۲) مواد معدنی هستند، اشاره کرد. زیرا این مواد غذایی، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن فرد می گردد و از انواع بیماری ها در فرد جلوگیری می نماید.

مصرف ویتامین های لازم برای این رده ی سنی بسیار مهم است؛ زیرا به داشتن پوست مناسب و همچنین تقویت چشم کمک بسزایی می نماید. پزشکان تغذیه به منظور یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال، مصرف روزی دوبارمیوه و همچنین مصرف پنج بار سبزیجات را در طی روز توصیه می نمایند.

ویتامین ها

ویتامین ها

آهن

به منظور ساخت گلبول های قرمز که مسئولیت اکسیژن رسانی به تمامی بخش های بدن را برعهده دارند، می توان به مصرف روزانه ی آهن اشاره کرد. در دوران نوجوانی دختران که دوره ی قاعدگی آن ها نیزشروع می شود ومعمولا با کم خونی نیز همراه هستند، مصرف آهن به این گروه سنی بسیار توصیه می شود. زیرا در صورتی که آن ها آهن کافی را دریافت نکنند، فرد با این عارضه همراه می شود. بهتر است بدانید که کمبود آهن در دختران نوجوان بیشتر به صورت ۱) احساس خستگی ۲) سرگیجه ۳) تنگی نفس همراه است. آهن بیشتر در مواد غذایی نظیر: ۱) گوشت گاو ۲) مرغ ۳) صدف ۴) تخم مرغ وجود دارد که علاوه بر این در سایر مواد غذایی دیگر مانند :

۱)اسفناج ۲) نخودسبز ۳) مارچوبه ۴) لوبیاها ۵) مغزهای آجیل ۶) غلات غنی شده ۷) برنج ۸) پاستا که به عنوان منابع غیرگوشتی محسوب می شوند نیز موجود هستند که نوجوانان می توانند از آن ها استفاده نمایند.

نکته مهم در مورد مصرف آهن

بهتر است بدانید که میزان آهنی که پسران نوجوان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال باید به صورت روزانه مصرف نمایند، حدود دوازده میلی گرم است اما میزان مصرف آهن در دختران نوجوان که در رده ی سنی چهارده تا هجده سال هستند طبق نظر پزشکان تغذیه به صورت روزانه پانزده میلی گرم است که این میزان آهن در مواد غذایی نظیر: ۱) گوشت ۲) مرغ ۳) ماهی ۴) تخم مرغ ۵) آجیل ۶) حبوبات ( مانند عدس و لوبیا ) موجود است که سرشار از آهن و همچنین پروتئین است که به عنوان یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال به حساب می آید.

نکته مهم در مورد مصرف آهن

نکته مهم در مورد مصرف آهن

پروتئین و امگا ۳

یکی دیگر از مواد مغذی که مصرف آن برای رشد، به خصوص رشد عضلات بدن نوجوانان ضروری است را می توان به پروتئین ها و همچنین امگا ۳ اشاره کرد. نوجوانان به دلیل این که در سن رشد هستند، باید این مواد مغذی مناسب را مصرف نمایند

و در صورت پرهیز از این مواد مغذی، ممکن است که با ۱) کاهش قد ۲) کاهش وزن ۳) خستگی مزمن همراه شوند که پزشکان تغذیه در برنامه ی رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال،  استفاده از این مکمل های غذایی را بسیار توصیه می نمایند. زیرا رژیم سخت گیرانه ای که فرد از آن پیروی می نماید، سبب می شود که دیگر پروتئین لازم را دریافت نکند.

متخصصین تغذیه، مصرف حداقل روزی دوبار ۱) گوشت ۲) مرغ ۳) ماهی ۴) تخم مرغ را در برنامه رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال توصیه می نمایند زیرا هر کدام از این مکمل های غذایی برای پوست و بینایی نوجوانان بسیار مهم بوده است.

لبنیات

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب که برای رژیم غذایی نوجوانان بسیار مهم و ضروری است، می توان به لبنیات اشاره کرد. موادی نظیر: ۱) شیر ۲) پنیر ۳) ماست و غیره تاثیر مهمی دارند. لبنیات همچنین در ساختن استخوان ها و همچنین سالم نگهداشتن دندان ها و قلب و علاوه بر این بر روی عضلات و همچنین اعصاب نقش بسزایی دارند. متخصصین تغذیه به این رده ی سنی نوجوانان، مصرف سه و نیم وعده خوردن لبنیات را در طی روز پیشنهاد می نمایند.

لبنیات

لبنیات

مایعات

یکی دیگر از رژیم های غذایی که برای رده ی سنی نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال مناسب است و تاثیر بسزایی در رژیم آنها دارد را می توان به مصرف مایعات اشاره کرد. پزشکان تغذیه به نوجوانانی که دارای اضافه وزن زیاد هستند، توصیه می نمایند که به مقدار کافی آب مصرف نمایند تا بدنشان هیدراته بماند.

زیرا با مصرف مناسب آن، دیگر افراد احساس خستگی و همچنین تشنگی زیاد نمی نمایند. یکی از نکات حائز اهمیت در مصرف مایعات در برنامه ی غذایی نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند را می توان به مصرف مرتب و منظم مایعات که از بروز یبوست در افراد جلوگیری می نماید، اشاره کرد.

این رده ی سنی بهتر است که آب را جایگزین نوشیدنی های انرژی زا و همچنین نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند، نمایند. زیرا مصرف آن ها در طی روز، سبب بالا رفتن وزن در نوجوانان نیز می گردد.

چربی

همان طور که می دانید مصرف بیش از حد چربی و همچنین روغن ها سبب تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن می شود که پزشکان تغذیه به این گروه از نوجوانان که دارای اضافه وزن زیادی هستند توصیه می نمایند که از مقدار کم روغن در تهیه و طبخ مواد غذایی استفاده نمایند تا از این طریق به کاهش وزن آن ها کمک بسزایی کند. از مواد غذایی دیگری که دارای چربی زیادی هستند می توان به ۱) شکلات ۲) چیپس ۳) کیک ۴) مواد غذایی سرخ شده اشاره کرد. زیرا در بالا رفتن وزن نوجوانان تاثیر زیادی دارد.

تمامی موارد ذکر شده، مواد غذایی مختلفی هستند که در صورت مصرف بیش از حد آن ها،  سبب افزایش وزن نوجوانان شانزده تا نوزده سال می گردد که با مراجعه به یک پزشک متخصص تغذیه مناسب و پیروی از یک برنامه ی غذایی مناسب می توانید به وزن ایده آل و مناسب خود برسند.

چربی

چربی

با ادامه مقاله رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال همراه شما هستیم.

پرهیز از مواد غذایی نامناسب در رژیم غذایی نوجوانان

نوجوانان برای رسیدن به وزن ایده آل و مناسب خود باید از مصرف مواد غذایی نامناسب و پرکالری پرهیز نمایند و پزشک متخصص تغذیه برای آن ها رژیم غذایی و همچنین برنامه تغذیه مناسب را توصیه می نماید که شامل موارد زیر است :

پرهیز از مواد غذایی فست فودی و همچنین غذاهای نیمه آماده

بهتر است بدانید که این سری از مواد غذایی، دارای حجم بالایی از چربی های اشباع شده نامرغوب هستند که حاوی مقادیر زیادی نمک و همچنین قند هستند که مصرف بی رویه آن ها احتمال بالا رفتن التهاب در بدن و این که حمله قلبی را در سن میانسالی به مراتب افزایش دهد نیز وجود دارد.

پیروی از رژیم های روز لاغری

پیروی از رژیم های غذایی نامناسبی که نوجوانان برای کاهش وزن خود از آن پیروی می نمایند، فاقد ۱) ویتامین های حیاتی ۲) مواد مغذی ۳) پروتئین هاست. همان طور که قبلا نیزتوضیح دادیم،این کار سبب متوقف شدن هورمون های رشد قد و همچنین کاهش آهن در بدن این رده ی سنی نیز می شود.

پزشکان تغذیه بهترین شیوه کاهش وزن به نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند را تغییر در سبک عادات غذایی و همچنین انجام فعالیت های ورزشی می دانند که با پیروی از یک برنامه ی غذایی مناسب می توانند در یک بازه ی زمانی کوتاه به وزن مناسب و ایده آل خود برسند.

پیروی از رژیم های روز لاغری

پیروی از رژیم های روز لاغری

مصرف کربوهیدراتهای کم

پیروی از یک رژیم غذایی که دارای کربوهیدراتهای پایینی است، بی شک سبب بالا رفتن ۱) کلسترول خون ۲) حملات قلبی ۳) سکته مغزی و یا قلبی در نوجوانان می گردد. استفاده از یک برنامه ی غذایی نامناسب که دارای کربوهیدرات های کمی است، فاقد مواد مغذی بوده است که مصرف آن ها سبب احساس خستگی و همچنین گرسنگی در افراد نیز می گردد.

پزشکان تغذیه به نوجوانان توصیه می کنند که به جای مصرف نادرست این مواد غذایی، از لبنیات کم چرب و همچنین میوه ها و سبزیجات تازه مصرف نمایند تا از این طریق به وزن ایده آل و مناسب برسند.

مواردی که ذکر شد، مواد غذایی نامناسبی هستند که نوجوانان باید برای جلوگیری از افزایش وزن از خوردن آن ها بپرهیزند. زیرا مصرف بی رویه ی آن ها سبب تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن آن ها نیز می شود.

مصرف کربوهیدراتهای کم

مصرف کربوهیدراتهای کم

مصرف صبحانه در رژیم لاغری نوجوانان

همان طور که می دانید صبحانه به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین وعده های غذایی در طی روز محسوب می شود که در یادگیری و تمرکز نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال بسیار حائز اهمیت است و سبب بالا رفتن انرژی در یادگیری نیز می گردد.

پزشکان تغذیه برای کاهش وزن نوجوانانی که با افزایش وزن همراه هستند، مصرف صبحانه را در وعده های اصلی مواد غذایی امری ضروری می دانند و متذکر می شوند که به هیچ عنوان این وعده را به منظور کاهش وزن از برنامه ی غذایی خود حذف ننمایند. بهتر است که در وعده ی صبحانه از غلات که حاوی مقادیری فیبر هستند و همچنین میزان چربی در آنها بسیار کم است، مصرف نمایند.

به طور مثال؛ پزشکان تغذیه بهترین صبحانه ی مقوی که مناسب با سن نوجوانان است و باعث افزایش رشد هورمون های قدی و همچنین مواد مغذی بدنی آن ها می شود را به این صورت متذکر شده اند که :

۱)فرنی با عسل و دارچین ۲) مصرف ماست رژیمی ۳) میوه تازه و ماست ۴) غلات غنی شده از فیبر ۵) مصرف یک عدد تخم مرغ آب پز به همراه نان تست ۶) شیرموز یا این که اسموتی میوه ۷) پنکیک موز یا توت فرنگی ۸) مصرف آجیل و یا میوه های خشک. تمام این مواد جزو موادغذایی هایی هستند که مناسب  وعده ی صبحانه ی نوجوانانی است که دارای اضافه وزن بالایی هستند که با پیروی از این برنامه ی غذایی و انجام فعالیت های ورزشی، در کوتاهترین زمان به وزن ایده آل خود می رسند.

رسیدن به وزن مناسب در سن نوجوانی

طبق تحقیقاتی که پزشکان تغذیه برای نوجوانانی که در رده ی سنی شانزده تا نوزده سال قرار دارند، انجام داده اند؛ به این نتیجه رسیده اند که این گروه از افراد در زمان گرسنگی بیشتر، مواد غذایی مانند :

۱) بیسکویت ۲) چیپس سیب زمینی ۳) انواع کیک ها ۴) سوسیس ۵) دونات ۶) شکلات را انتخاب کرده و به آن ها روی می آورند که مصرف این مواد غذایی کاملاً اشتباه بوده است و به تدریج سبب افزایش وزن در این گروه نیز می گردد.

متخصصین تغذیه به نوجوانان توصیه می نمایند که فست فود و یا غذاهای سرخ شده را فقط به صورت ماهانه و یا گاهی اوقات مصرف نمایند تا از بالا رفتن وزن آن ها جلوگیری شود.

علاوه بر این، پزشکان تغذیه به نوجوانانی که دارای اضافه وزن و یا تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن هستند نیز متذکر می شوند که از مصرف نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند مانند آب میوه های غیرطبیعی و همچنین نوشابه های انرژی زا نیز بپرهیزند تا از این طریق بتوانند به کاهش وزن خود کمک بسزایی نمایند و به وزن مناسب و دلخواه خود نیز برسند.

رسیدن به وزن مناسب در سن نوجوانی

رسیدن به وزن مناسب در سن نوجوانی

نکته مهم در مورد نوجوانان دارای اضافه وزن بالا

به نوجوانانی که دارای وزن بالایی هستند، توصیه می شود تا ازمصرف بیش از حد فست فودها به دلیل کالری بالا و همچنین چربی های غیراشباع که سبب چاقی آن ها نیز می گردد؛بپرهیزند و در عوض باید خوردن موادغذایی که کم کالری هستند

و همچنین سبزیجات را جایگزین این مواد غذایی نمایند. درصورتی که نوجوانان بعد از این که این موادغذایی پرکالری را مصرف کردند، بهتر است تا با انجام فعالیت های ورزشی مناسب و تحرک به سوخت و ساز بدن خود کمک کنند تا از این طریق از انباشته شدن چربی در بخش های مختلف بدن نیز جلوگیری کنند.

رژیم لاغری مناسب برای دختران نوجوان

همان طور که می دانید دختران نوجوان که در رده ی سنی شانزده تا نوزده سال قرار دارند، در مورد مواد غذایی مختلفی که در طی روز مصرف می نمایند، بسیار اهمیت می دهند اما در این بین، دخترانی هستند که از خوردن بی رویه ی مواد غذایی مختلف احساس لذت برده و این امر به مرور سبب اضافه وزن و تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن آن ها می گردد. بهترین رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال که پزشکان تغذیه برای دختران مناسب می دانند عبارتند از :

دختران نوجوانی که فعالیت های ورزشی زیادی را انجام می دهند. پزشکان تغذیه برای آن ها کالری بیشتری را در طی روز توصیه می نمایند. همچنین علاوه بر میزان کالری مصرفی این گروه از دختران که فعالیت فیزیکی زیادی دارند، می توانند به مراتب از ۱) کربوهیدرات ها ۲) چربی ۳) پروتئین بیشتری نیز استفاده نمایند.

زیرا بر مبنای دریافت موادغذایی که مصرف می نمایند با انجام حرکات ورزشی می توانند این میزان کالری را بسوزانند که این امر به مراتب از افزایش وزن در آن ها نیز جلوگیری می نماید. یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای دختران نوجوان را می توان به ویتامین ها و همچنین مواد معدنی که مناسب برای رشد آن ها است اشاره کرد.

رژیم لاغری مناسب برای دختران نوجوان

رژیم لاغری مناسب برای دختران نوجوان

رژیم لاغری مناسب برای دختران نوجوان

پزشکان تغذیه با یک برنامه ی رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال ( دختر ) می توانند به کاهش وزن آن ها نیز کمک بسزایی نمایند که شامل :

استفاده از میوه به عنوان میان وعده

دختران نوجوانی که بیش از حد احساس گرسنگی می نمایند، برای جلوگیری از افزایش وزن می توانند از میان وعده هایی مانند میوه استفاده نمایند و علاوه بر این از مواد مغذی که دارای انرژی زیادی هستند و در آنها هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد را جایگزین آبنبات و یا شیرینی جات نمایند.

برنامه ریزی یا زمان بندی مناسب برای مصرف میان وعده

پزشکان تغذیه بهترین زمان برای مصرف اسنک در دختران نوجوان  که از یک رژیم لاغری مناسب پیروی می نمایند را بین ( صبحانه و ناهار ) و همچنین بین ( ناهار و شام ) توصیه می نمایند. البته مصرف این مواد غذایی باید به مقدار و حجم بسیار کم  باشد تا از اضافه وزن در این رده ی سنی پیشگیری نماید.

جذابیت ناهار

یکی دیگر از رژیم های لاغری که برای دختران نوجوان شانزده تا نوزده سال مناسب است را می توان به کارگیری از مواد غذایی که سبب جذابیت بیشتر در وعده ی ناهار می شود اشاره کرد. زیرا برای آن ها جذابیت خاصی را به همراه دارد و از خوردن بیش از حد مواد غذایی پرکالری جلوگیری می کند.

مصرف شام ساده

پزشکان تغذیه برای رژیم غذایی مناسب دختران نوجوان در وعده ی شام، این گونه توصیه کرده اند که باید در این وعده ی اصلی از کربوهیدرات های کمی نیز استفاده نمایند. به طور مثال بهترین مواد غذایی مناسب را می توان به ۱) مصرف سوپ سبزی ۲) سوپ مرغ ۳) مصرف سالاد بدون سس به همراه پاستا و یا چند دانه رشته فرنگی را در این وعده اشاره کرد که مناسب برای این رده ی سنی است.

مصرف شام ساده

مصرف شام ساده

نکات مهم در مورد رژیم لاغری دختران نوجوان

از اقداماتی که می توانیم به منظور رژیم غذایی در دختران نوجوان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال انجام دهیم،  می توان به موارد ذیل اشاره کرد که شامل :

درست کردن دسرهایی که حاوی شکر و چربی کمی هستند.

والدینی که دختران نوجوان آن ها به شیرینی جات علاقه ی زیادی دارند می توانند از۱) ماست کم چرب طعم دار ۲) سالاد میوه ۳) شیرینی جاتی که حاوی مقادیر کمی قند هستند را جایگزین دسرهای پرچرب و همچنین پرشکر کنند و علاوه بر این دسرها را بیشتر با ترکیب میوه ها و یا آجیل های مناسب و مغذی ترکیب نمایند.

مصرف زیاد آب

یکی دیگر از اقداماتی که در کاهش وزن دختران نوجوان می توانیم انجام دهیم؛ استفاده ی روزانه هشت لیوان آب است تا از این طریق بدن آن ها را مرطوب و همچنین هیدراته نگه داریم. زیرا کاهش مصرف آب سبب شده که دختران ما بیشتر احساس گرسنگی کرده و به خوردن مواد غذایی که دارای کالری زیادی هستند روی آورند. مصرف نوشیدن آب در طی روز به مقدار کافی سبب شده که فرد، کمتر احساس گرسنگی کرده و در نهایت متابولیسم بدن را نیز به مراتب افزایش می دهد.

پرهیز از خوراکی های نامناسب و یا هله هوله

بهتر است بدانید که همه مواد غذایی، ارزش تغذیه ای ندارد و همچنین دارای مواد مغذی مناسب نیز نیستند و فرد باید از خوردن آن پرهیز نماید. زیرا در صورت مصرف ناصحیح آن، فرد با افزایش وزن همراه می شود. پزشکان تغذیه برای رژیم غذایی مناسب دختران نوجوان توصیه می کنند که از خوردن موادغذایی که هیچ گونه ارزش غذایی ندارد و یا هله هوله هایی که فقط منجر به چاق شدن آن ها می شود را از برنامه ی غذایی خود حذف نمایند. این توصیه برای تمامی رده های سنی نیز شامل می شود.

موارد ذکر شده ازنکات یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال مناسب دختران نوجوان است که علاقه ی زیادی به مصرف تنقلات و هله هوله هایی که هیچ ارزش غذایی ندارند، می باشد. پزشکان متخصص تغذیه متذکر می شوند که با پیروی از تمامی این نکات می توانند به کاهش وزن خود کمک بسزایی نمایند.

پرهیز از خوراکی های نامناسب و یا هله هوله

پرهیز از خوراکی های نامناسب و یا هله هوله

رژیم مناسب برای نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال

پزشکان متخصص تغذیه بهترین و مناسب ترین رژیم غذایی که پزشکان متخصص برای نوجوانان دختر توصیه می کنند تا به وزن ایده آل و مناسب خود برسند عبارتند از :

مصرف مواد غذایی پروتئینی به میزان کم در وعده های غذایی که مناسب برای رشد این رده سنی است.

مواد غذایی دیگری که مناسب برای این رده ی سنی ( دختران ) است شامل : ۱) کلسیم ۲) توفو ۳) سویا ۴) آجیل ۵) مصرف لبنیات؛ که پزشکان متخصص تغذیه برای جلوگیری از اضافه وزن به آن ها توصیه می نمایند.

مواد غذایی غنی شده از ۱) آهن ۲) لوبیا ۳) ماکیان ۴) غذاهای دریایی ۵) سبزیجات به رنگ سبز تیره ۶) نخود فرنگی ۷) مواد غذایی که سرشار از آهن هستند را نیز در برنامه ی غذایی نوجوانان دختر توصیه می کنند تا از این طریق به هورمون رشد قدی و کم خونی آنها کمک بسزایی می نماید.

یکی دیگر از مواد غذایی مغذی که برای این رده ی سنی مناسب است را می توان به ۱) ویتامین D، ۲) غلات در وعده ی صبحانه، ۳) ماهی روغنی و همچنین مارگارین نیز اشاره کرد.

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند شامل : ۱) لیمو ۲) گریپ فروت ۳) سیب زمینی ۴) گوجه فرنگی ۵) پرتقال اشاره کرد که به عنوان مناسب ترین وعده ی غذایی برای نوجوانان محسوب می شود.

مواد غذایی که سرشار از اسید فولیک هستند مانند: ۱) سبزیجات سبز ۲) برنج قهوه ای ۳) نان غنی شده ۴) غلات از مکمل ها یی هستند که مناسب برای رشد این رده ی سنی است.

تمامی موارد ذکر شده؛ مواد غذایی مناسبی هستند که برای رشد دختران نوجوان که در رده ی سنی شانزده تا نوزده سال قرار دارند، به منظور افزایش قد و همچنین جلوگیری از کم خونی بسیار مناسب است که متخصصین تغذیه در رژیم غذایی آن ها لحاظ کرده اند.

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند

دوره نوجوانی

همان طور که می دانید دوره ی نوجوانی از سن ده تا بیست سالگی آغاز می شود و می توان به عنوان پلی اشاره کرد که دوران کودکی را به بزرگسالی متصل می نماید. بهتر است بدانید که در دوران نوجوانی، تغییراتی از نظر جسمی و همچنین روحی در نوجوانان دختر و پسر ایجاد می شود که در نهایت سبب بروز بلوغ جسمی در رده ی سنی شانزده تا نوزده سال می گردد که به صورت یک حس استقلال در زندگی فرد نیز به حساب می آید.

به دلیل بالا رفتن سرعت رشد در نوجوانان، مصرف مواد غذایی  نیز به مراتب افزایش می یابد و آن ها مواد غذایی بیشتری را در طی روز برخلاف کالری که باید روزانه مصرف نمایند، میل می کنند که این امر منجر به افزایش وزن در افراد نیز می گردد. مصرف مواد غذایی برای نوجوانان از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. زیرا این رده ی سنی در حال رشد هستند و به تمامی این مکمل ها و ویتامین ها نیاز دارند.

تغییرات بدنی دوران نوجوانی

با شروع دوران نوجوانی ۱) میزان هورمون های جنسی ۲) هورمون های رشد در خون به مراتب روند صعودی می گیرند. در این زمان که متخصصین، دوره ی بلوغ می نامند؛ با افزایش میزان هورمون های جنسی در خون در ظاهر دختران و پسران نوجوان تغییراتی ایجاد می شود که این مشخصه ها شامل :

۱) ویژگی های ثانویه جنسی ۲) رشد پستان ها ۳) رشد موهای زائد بدن ۴) شروع قاعدگی در دختران ۵) رشد بیش از حد موهای صورت و سایر اندام های بدن ۶) تغییر صدا در پسران، از جمله تغییراتی است که در دوران نوجوانی در دختران و پسران نمایان می شود که این تغییرات در ابتدا بسیار ناخوشایند است.

اما به مرور، آن ها به این تغییرات ظاهری خود عادت می نمایند. همان طور که توضیح دادیم این تغییرات منجر به افزایش وزن این رده ی سنی می شود که با تحت نظر بودن یک متخصص تغذیه ی مناسب و پیروی از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال می توانند به کاهش وزن خود کمک بسزایی نمایند. بهتر است بدانید که در این رده ی سنی، به دلیل ترشحات هورمونی، رشد افزایش قد در نوجوانان دختر و پسر روند صعودی داشته است؛

به همین دلیل در این دوران استحکام توده ی استخوانی امری بسیار ضروری است و مصرف مواد غذایی مفید و مناسب به این رده ی سنی توصیه می شود. نکته ی مهم این است که پنجاه درصد از وزن افراد در سن بزرگسالی، به دوران نوجوانی برمی گردد. به همین دلیل است که پیروی از یک رژیم لاغری مناسب به منظور پیشگیری از اضافه وزن، امری ضروری و مهم است.

چربی رژیم غذایی

طبق نظر متخصصین تغذیه، چربی مصرفی افراد نباید بیشتر از سی درصد در طی روز باشد که اگر بیشتر از این حد باشد؛ مناسب با رژیم غذایی افراد نبوده و در نهایت منجر به افزایش وزن در آن ها می گردد. بهتر است بدانید که چربی، تامین کننده ی انرژی در بدن فرد بوده است و همچنین به جذب ویتامین های محلول در چربی نظیر:

۱) ویتامین E (2  ویتامین D  ۳) ویتامین A  ۴) ویتامین K کمک بسزایی می نماید. مصرف غذاهای پرچرب سبب افزایش کلسترول خون می شود که در نهایت منجر به لخته شدن جریان خون نیز می گردد که این امر سبب بروز سکته ی مغزی و یا قلبی در افراد نیز می شود. به همین دلیل است که پزشکان تغذیه از همان دوران نوجوانی به این گروه سنی توصیه می کنند که از مصرف بیش از حد روغن های اشباع شده پرهیز نمایند و روغن های گیاهی را جایگزین روغن های نامرغوب و بی کیفیت نمایند تا از بروز انواع بیماری ها جلوگیری نمایند.

نکات مهم به منظور پیروی از یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال

پزشکان تغذیه به نوجوانانی که دارای اضافه وزن زیاد و یا چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن هستند، به منظور این که از بروز انواع بیماری های مختلف پیشگیری نمایند؛ ازرژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال مناسب استفاده کرده اند که با پیروی از آن می توانند به کاهش وزن آنها کمک کنند. البته توجه به چند نکته مهم و اساسی در کنار رژیم غذایی نیز می تواند به آن ها کمک بسزایی نماید که شامل :

یکی از توصیه های متخصصین تغذیه به مصرف گروه های مختلف مواد غذایی متنوع اشاره دارد که به دریافت مواد غذایی و همچنین مکمل ها در بدن این گروه سنی کمک زیادی می نماید.

یکی از نکات مهم در داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان را می توان به تعادل برقرار کردن میزان دریافت انرژی و همچنین مصرف آن، یا به عبارتی میان میزان فعالیت و انرژی رژیم لاغری فرد هماهنگی برقرار کردن اشاره کرد.

استفاده از انواع میوه ها و همچنین سبزیجات ( به خصوص سبزی های رنگ تیره ) یکی دیگر از نکاتی است که در زمان رژیم لاغری باید از آن پیروی نمایند.

کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس

کاهش در مصرف اسیدهای چرب ترانس و همچنین اسیدهای چرب اشباع شده در وعده های غذایی؛ زیرا استفاده از آن ها سبب تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن می شود.

بهتر است که به جای استفاده از روغن های جامد و جانوری که دارای چربی نامرغوبی هستند، از روغن های گیاهی مانند ۱) روغن زیتون ۲) روغن کلزا استفاده کنیم.

یکی دیگر از توصیه هایی که پزشکان تغذیه برای رژیم غذایی مناسب در نوجوانان توصیه می کنند، می توان به استفاده از غذاهای آب پز و یا بخارپز اشاره کرد و این شیوه ی طبخ را جایگزین غذاهای سرخ شده نمود.

بهتر است که مصرف نمک و همچنین شیرینی های مصنوعی را از برنامه ی غذایی این رده ی سنی حذف نمایند.

یکی دیگر از نکات مهم در رژیم لاغری نوجوانان را می توان به پرهیز از مصرف سس های پرچرب اشاره کرد ،زیرا عامل مهمی در اضافه وزن آن ها است.

نوجوانان برای داشتن یک وزن ایده آل و مناسب باید از خوردن غذاهای فست فودی که دارای کالری و چربی زیادی هستند نیز خودداری نمایند و غذاهای خانگی مناسب که دارای چربی کمی هستند را جایگزین نمایند.

یکی دیگر از توصیه های پزشکان تغذیه در امر رژیم لاغری نوجوانان را می توان به مصرف جوانه ی گندم و همچنین مغزها اشاره کرد که می توان آن ها را به عنوان میان وعده در برنامه ی غذایی قرار داد تا به کاهش وزن آن ها کمک بسزایی نماید.

کلیه ی موارد ذکر شده، از نکات مهم در داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان رده ی سنی شانزده تا نوزده سال است که با پیروی از آن می توانند به وزن ایده آل و مناسب برسند.

میان وعده های سالم و مغذی در رژیم لاغری نوجوانان

متخصصین تغذیه بهترین میان وعده که برای رژیم غذایی نوجوانان موثر و حائز اهمیت است را به این ترتیب دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

یکی از میان وعده های مناسب در کاهش وزن نوجوانان را می توان به نان، شیرینی غلات کامل به همراه کره و کشمش و همچنین یک لیوان شیر اشاره کرد که تمامی مواد مغذی برای این رده ی سنی را شامل می شود.

استفاده ی دویست و سی و شش میلی لیتر ماست کم چرب ۲) نان تست غلات کامل ۳) آب میوه صد درصد طبیعی نیز در برنامه ی رژیم غذایی نوجوانان قرار داد.

استفاده از ۱) تخم مرغ آب پز ۲) نان غلات کامل ۳) میوه؛ بخشی دیگر از مواد غذایی هستند که نوجوانان به صورت میان وعده می توانند از آن استفاده نمایند.

ترکیبی از میوه های خشک ۲) مغزهای آجیل خرد شده ۳) غلات کم قند ۴) چیپس های کوچک شکلات هم از میان وعده های مغذی برای نوجوانان شانزده تا نوزده سال است.

میان وعده های سالم و مغذی در رژیم لاغری نوجوانان

میان وعده های سالم و مغذی در رژیم لاغری نوجوانان

پیشنهاد می کنیم از پست مرکز مشاوره لاغری دیدن کنید.

مصرف کره بادام زمینی

تحقیقات نشان داده است که مصرف کره بادام زمینی یا همان حموس و همچنین کراکرهای غلات کامل به عنوان یک میان وعده ی مغذی و سالم، در رژیم غذایی نوجوانان مفید است که در هورمون های رشد آن ها نیز بسیار تاثیرگذار است.

مصرف سبزیجات و همچنین ماست کم چرب نیز به عنوان میان وعده ی سالم برای نوجوانان نیز معرفی شده است.

مصرف ذرت بوداده که دارای میزان چربی کم به همراه پنیر پارمیزان و همچنین استفاده از آب میوه صد در صد طبیعی، یکی دیگر از میان وعده های مناسب برای نوجوانان است که پزشکان متخصص تغذیه، برای این رده ی سنی توصیه کرده اند.

ترکیب غلات کامل به همراه ماست کم چرب نیز می تواند به عنوان یک میان وعده ی مناسب برای نوجوانان توصیه شود.

تمامی موارد ذکر شده، از موادغذایی مناسب و مفیدی هستند که نوجوانان می توانند به عنوان میان وعده در بین روز و به منظور کاهش وزن و جلوگیری از تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن به خصوص در اطراف شکم استفاده نمایند.

مصرف کره بادام زمینی

مصرف کره بادام زمینی

نتیجه گیری

امروزه معضل چاقی، به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات جامعه شناخته شده است. به خصوص که این عارضه؛ بیشتر در بین نوجوانان، به دلیل مصرف نادرست مواد غذایی رخ می دهد. پزشکان تغذیه با تنظیم یک رژیم لاغری برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ سال توانسته اند تا حد زیادی از افزایش وزن در نوجوانان بکاهند و همچنین از بروز انواع بیماری های متعدد در این رده ی سنی نیز جلوگیری نمایند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید