رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱

نمونه رژيم لوكرب
نمونه رژيم لوكرب
2020/11/30
رژیم غذایی برای پولیپ کیسه صفرا
رژیم غذایی برای پولیپ کیسه صفرا
2020/12/24
رژیم غذایی کبد چرب گرید 1

رژیم غذایی کبد چرب گرید 1

امروز با موضوع رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ در خدمت شما هستیم.

کبد چرب امروزه یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است. این بیماری در اثر رسوب بیش از حد چربی در کبد ایجاد شده و به همین دلیل در کار کبد اختلال ایجاد می شود و به نارسایی کبد می انجامد. متآسفانه امروزه میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در سراسر جهان و به خصوص کشور ما در حال افزایش است و بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده است.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی کبد چرب با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

رژیم غذایی کبد چرب گرید 1رژیم غذایی کبد چرب گرید 1

رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱

نکته ی قابل توجه برای این بیماری این است که کبد چرب درمان قطعی ندارد و ایجاد این بیماری معمولا با مصرف الکل رابطه ی مستقیم دارد. اما بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز وجود دارد. در این مطلب می خواهیم به رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ بپردازیم و شما را با رژیم غذایی سالم کمک کننده به درمان کبد چرب گرید ۱ آشنا خواهیم کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

کبد چرب چیست؟

کبد چرب چند نوع می باشد؟

وظیفه ی کبد چیست؟

کبد چرب چگونه ایجاد می شود؟

چگونه می توان کبد چرب را تشخیص داد؟

چگونه بفهمیم به بیماری کبد چرب گرید ۱ مبتلا هستیم؟

چطور بفهمیم به کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستیم؟

بیماری کبد چرب گرید ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

چطور بفهمیم به کبد چرب گرید ۳ مبتلا هستیم؟

کبد چرب گرید ۴ چه علائمی دارد؟

در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ چه مواد غذایی را نباید مصرف کنیم؟

 

کبد چرب چیست؟

کبد چرب در اثر تجمع سلول ها و واکوئول های چربی در کبد به وجود می آید که علائم آن با التهاب کبد مشخص می شود. کبد چرب بیشتر در افرادی که مشروبات الکلی را در اندازه های زیادی مصرف می کنند ممکن است ایجاد شود. ایجاد بیماری کبد چرب ممکن است علل دیگری غیر از مصرف الکل داشته باشد که به آن کبد چرب غیر الکلی می گویند. کبد چرب غیر الکلی می تواند در افرادی که به بیماری هایی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه مبتلا هستند، احتمال ابتلای بیشتری داشته باشد.

در کبد طبیعی افراد نیز چربی وجود دارد اما در کبد افراد مبتلا به کبد چرب میزان این چربی بیش تر از ۱۰ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. بیماری کبد چرب متأسفانه علائم و نشانه های خاصی ندارد اما یکی از علائمی که با پیشرفت زیاد این بیماری همراه است، سوء هاضمه می باشد.

کبد چرب چند نوع می باشد؟

بیماری کبد چرب دارای انواع متفاوتی بوده و ممکن است ایجاد آن در هرفد علل متفاوتی را داشته باشد. اما به طور کلی کبد چرب را به سه نوع تقسیم بندی می کنند.

کبد چرب چند نوع می باشد؟

کبد چرب چند نوع می باشد؟

  • کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی در اثر مصرف زیاد مشروبات الکلی در افرادی ایجاد می شود که بدون توجه به سلامتی خود به مصرف بی رویه ی مشروبات الکلی می پردازند. کبد این افراد با مصرف بیش از حد الکل صدمه می بیند و کبد در این حالت توانایی شکستن چربی ها را ندارد.

در این نوع از کبد چرب افراد با ترک مصرف الکل کم کم به کبد خود کمک می کنند که چربی های انباشته شده را بشکند و به مرور به حالت عادی خود باز گردد. اما باید توجه داشته باشید این افراد در صورت ادامه ی مصرف الکل ممکن است دچار سیروز کبدی گردند.

  • کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی ایجاد می شود که کبد فرد توانایی شکستن زنجیره های چربی را نداشته باشد و جمع شدن چربی در بافت کبد باعث ناراسایی کبد شود. این بیماری در افرادی که مصرف مشروبات الکلی را ندارند نیز اتفاق می افتد و به دلیل مرتبط نبودن ایجاد این بیماری با الکل به آن کبد چرب غیر الکلی می گویند. ایجاد این بیماری می تواند در ادامه ی برخی بیماری ها مانند، چاقی و دیابت ایجاد شود.

علائم کبد چرب غیر الکلی زمانی مشخص می شود که ۱۰ درصد وزن کبد یا بیشتر آن را چربی تشکیل می دهد. در صورت عدم رعایت نکات درمانی این بیماری می تواند به سیروز کبد بیانجامد.

  • کبد چرب بارداری

کبد چرب بارداری یک بیماری بسیار نادر می باشد که در صورت تجمع جربی در کبد مادر در هنگام بارداری ایجاد می شود. این بیماری ممکن است خطرات جدی ای را برای مادر و جنین ایجاد کند. از اثرات این بیماری می توان به نارسایی کبد، نارسایی کلیه، عفونت شدید و خون ریزی شدید داخلی اشاره کرد.

دلیل ایجاد این بیماری هنوز به طور کامل تشخیص داده نشده است اما محققین معتقد هستند که علت ایجاد این بیماری می تواند با هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند، در ارتباط است. علائم این بیماری در سه ماه سوم بارداری نمایان می شود. از جمله علائم این بیماری می توان به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد قسمت بالای شکم و زردی اشاره کرد. بیماری کبد چرب بارداری معمولا پس از انجام زایمان بر طرف می شود.

هم چنین یک دسته بندی دیگر برای کبد چرب وجود دارد که این بیماری را بر اساس میزان پیشرفت دسته بندی می کند.

این دسته بندی بیماری کبد چرب را به ۴ گرید یا درجه تقسیم بندی می کنند.

  • کبد چرب گرید ۱ ساده ترین نوع کبد چرب می باشد که بیشتر در اثر مصرف مواد غذایی نا سالم به وجود می آید. در این نوع از کبد چرب با رعایت رژیم غذایی خاص می توان بیماری را کنترل کرده و علائم بیماری را بر طرف کرد.
  • کبد چرب گرید ۲ کمی پیچیده تر از گرید ۱ بوده و وضعیت بیماری سخت تر می باشد. این نوع از کبد چرب نیز نیاز به رعایت رژیم غذایی مخصوصی دارد.
  • کبد چرب گرید ۳ برای بهبود نیاز به تغییر کلی در سبک زندگی افراد دارد. این سبک زندگی شامل مصرف مواد غذایی خاص و هم چنین انجام ورزش های مناسب می باشد.
  • کبد چرب گرید ۴ که به سیروز کبد نیز معروف می باشد بسیر خطرناک می باشد و باید افراد خیلی سریع اقدام به درمان خود بکنند. در صورت رعایت نکردن رژیم های غذایی و همچنین عدم انجام ورزش های مناسب، کبد چرب گرید ۴ می تواند موجب از دست دادن کبد افراد و نیاز به پیوند کبد برای آن ها شود.

در ادامه بیشتر به توضیح بیماری کبد چرب گرید ۱ و همچنین رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ می پردازیم.

وظیفه ی کبد چیست؟

کبد یا همان جگر، بزرگترین غده ی موجود در بدن انسان می باشد که در فعالیت های سوخت و ساز بدن نقش دارند. از جمله این فعالیت ها می توان به گوارش و سم زدایی اشاره کرد. تمام سیاه رگ هایی که از دستگاه گوارش انسان انشعاب می گیرند خون را به کبد می ریزند. یعنی خونی که از دستگاه گوارش عبور کرده و حاوی مواد قابل جذب در مواد غذایی مصرف شده می باشند به کبد وارد می شوند.

یکی دیگر از وظایف مهم کبد، به دام انداختن سموم وارد شده به بدن و هم چنین تصفیه و تبدیل این مواد سمی به مواد کم خطر است. در دوره ی جنینی کبد وظیفه ی ساخت گلبول های خون را بر عهده دارد. در انسان پروتئین های موجود در خون توسط کبد ساخته می شوند. از جمله ی این پروتئین های ساخته شده توسط کبد می توان به آلبومین، هپارین، فیبرینوژن، پروترومبین و … اشاره کرد.

کبد انسان وظیفه ی ذخیره سازی مواد را نیز بر عهده دارد. از جمله موادی که در کبد ذخیره می شوند می توان به گلیکوژن، انواع ویتامین ها، تریگلیسرید ها،آهن،  لیپید ها، برخی کربوهیدرات ها و … اشاره کرد. مقاومت در برابر عفونت ها، آزاد کردن انرژی برای بدن در مواقع ضروری و سوخت و ساز دارو ها از دیگر وظایف کبد می باشد.

گلوکز خون انسان پس از مصرف یک وعده ی غذایی به میزان زیادی بالا می رود

گلوکز خون انسان پس از مصرف یک وعده ی غذایی به میزان زیادی بالا می رود و به همین دلیل میزان ترشح انسولین در بدن افزایش می یابد. انسولین باعث تبدیل گلوکز به گلیکوژن می شود. به این ترتیب گلیکوژن حاصل از این فرآیند در کبد ذخیره می شود. در مواقع لازم کبد گلیکوژن ذخیره شده را دوباره به گلوکز تبدیل می کند و گلوکز حاصل را وارد خون می کند.

کبد به عنوان بزرگ ترین انبار بدن برای مواد مهمی از قبیل ویتامین ها، آهن و سایر مواد معدنی مهم برای بدن می باشد. کبد توانایی تبدیل تمامی ویتامین های گروه B به نوع فعال آن ها را دارد

و نیز سایر مواد ضروری بدن مانند اسید آمینه ها، مواد معدنی مورد نیاز بدن، ویتامین ها و سایر مواد ضروری در کبد به شکل های فعال خود در بدن تبدیل می شوند. کبد برای ذخیره ی مواد غذایی و جلوگیری از واکنش این مواد آن ها را به شکل غیر فعال در می آورد و سپس این مواد را ذخیره می کند.

گلوکز خون انسان پس از مصرف یک وعده ی غذایی به میزان زیادی بالا می رود

گلوکز خون انسان پس از مصرف یک وعده ی غذایی به میزان زیادی بالا می رود

از دیگر وظایف بسیار مهم و حیاتی کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تولید صفرا توسط کبد انجام شده و سپس این مایع در کیسه ای به نام کیسه ی صفرا ذخیره می شود. این مایع در تجزیه ی چربی و برخی از ویتامین ها کمک می کند. کبد مایع صفرا را پس از تولید از طریق مجاری صفراوی به کیسه ی صفر انتقال می دهد که این مایع نیز در مواقع لازم به روده باریک می ریزد.

یکی از وظایف بسیار مهم کبد تأمین امنیت بدن است. این تأمین امنیت از طریق ذخیره ی فاگوسیت ها توسط کبد انجام می شود. فاگوسیت ها سلول های دفاعی بدن در برابر میکروب ها و باکتری ها هستند. این سلول ها با از بین بردن سلول های با آنتی ژن بیگانه به ایمنی بدن کمک می کند. کبد منبع بزرگ ذخیره ی سلول های فاگوسیت می باشد.

یکی دیگر از وظایف مهم کبد، دفع بیلی روبین است

یکی دیگر از وظایف مهم کبد، دفع بیلی روبین است. بیلی روبین ماده ای است که در اثر تجزیه ی سلول های خونی پیر یا کشته شده ایجاد می شوند. بیلی روبین در صورت تجمع در خون باعث بیماری زردی یا یرقان می شود. از نشانه های بیماری یرقان می توان به زرد شدن قسمت سفید چشم اشاره کرد. کبد با جمع اوری بیلی روبین، آن را تجزیه می کند و سپس دفع می نماید.

در ادامه ی این مطلب به توضیح انواع گرید های کبد چرب و همچنین رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ می پردازیم.

یکی دیگر از وظایف مهم کبد، دفع بیلی روبین است

یکی دیگر از وظایف مهم کبد، دفع بیلی روبین است

کبد چرب چگونه ایجاد می شود؟

ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد مختلف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی کبد چرب با کم تحرکی، افزایش وزن، مصرف فست فود و غذاهای پر کالری و … ارتباط مستقیم دارد. کمبود تحرک و عدم انجام ورزش و همچنین اضافه وزن زمینه ساز این بیماری می باشد.

ماشینی شدن زندگی امروزی و همچنین افزایش استفاده از فست فود ها و غذا های پر کالری به بیش تر شدن نرخ بیماری کبد چرب در جامعه دامن زده است. همچنین یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب مصرف بیش از حد مشروبات الکلی است.  از جمله عوامل دیگری که می تواند به بیماری کبد چرب بیانجامد به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • افراد دارای دیابت
  • افراد دارای اضافه وزن و چاقی مفرط
  • افراد با چربی خون بالا
  • افراد دارای فشار خون بالا

چگونه می توان کبد چرب را تشخیص داد؟

کبد چرب به طور کلی دارای علامت خاصی نمی باشد. اما از طریق انجام آزمایش خون و بررسی آنزیم های کبد تشخیص داده می شود. در صورتی که موارد غیر معمولی مشاهده شود فرد به ام آر آی (MRI) و سونوگرافی ارجاع داده می شود.

دقیق ترین روش برای تشخیص بیماری کبد چرب نمونه برداری از بافت کبد و بررسی آن توسط متخصصین می باشد. همانطور که گفتیم بیماری کبد چرب در ابتدا هیچ علائمی را ندارد و بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب  از بیماری خود با خبر نیستند. این افراد با گذشت زمان و وخیم شدن وضع کبد آن ها کم کم تأثیرات منفی این بیماری بر بدن آن ها نمایان می شود.

در صورتی که بیماری کبد چرب به هپاتیت بیانجامد کبد افراد متورم می شود و در ناحیه فوقانی راست شکم افراد احساس فشار و سنگینی می کنند. کبد چرب به طور مستقیم با متابولیسم بدن و فعالیت بدن و همچنین افزایش چربی خون رابطه دارد.

چگونه می توان کبد چرب را تشخیص داد؟

چگونه می توان کبد چرب را تشخیص داد؟

کبد چرب گرید ۱

همانطور که پیش تر گفتیم کبد چرب ۱ نوع خفیفی از کبد چرب می باشد که به راحتی و فقط با تغییر سبک زندگی فرد و مصرف برخی از دارو ها کبد چرب گرید ۱ به طور قطع قابل درمان می باشد. در کبد چرب گرید ۱ بیماری چندان پیشرفت نکرده است و با رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ کبد می تواند زنجیره های چربی را بشکند و به حالت عادی بر گردد. باید توجه کنید که کبد چرب گرید ۱ در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ امکان پیشرفت بیماری وجود دارد و ممکن است افراد دچار مشکلات جدی شوند.

به دلیل اینکه در کبد چرب گرید ۱ چربی ها تنها در قسمت خارجی کبد تجمع می کنند در کارکرد اصلی کبد تأثیر خاصی نمی گذارند و به همین دلیل علائم خاصی ندارند. برای تشخیص کبد چرب گرید ۱ باید آزمایش چکاپ را انجام دهید. اگر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب گرید ۱ باشند، در نتیجه ی آزمایش آن ها مشخص می شود که آنزیم های کبدی این فرد بالا است.

مصرف زیاد مشروبات الکلی

علت ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۱ ممکن است در ارتباط با مصرف زیاد مشروبات الکلی، رژیم غذایی نا مناسب، کمبود مواد معدنی و همچنین ابتلای افراد به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، چاقی، کمبود ویتامین و … اشاره کرد.

همان طور که پیش تر گفتیم بیماری کبد چرب گرید ۱ علائم خاصی ندارد و به دلیل اینکه چربی ها فقط در لایه ی خارجی سلول های کبد تجمع پیدا می کنند در کار و وظیفه ی اصلی کبد اختلالی ایجاد نمی شود. به همین دلیل تشخیص این بیماری بدون استفاده از آزمایش و .. غیر ممکن به نظر می رسد. برای اطمینان از اینکه به بیماری کبد چرب گرید ۱ مبتلا نیستید باید به آزمایشگاه مراجعه کنید و یک چکاپ کامل بدهید.

در نتیجه ی آزمایش پزشک از روی آنزیم های کبد می تواند این بیماری را تشخیص دهد. در این صورت پزشک بیان می کند که میزان ALT فرد بالا می باشد که به معنی بالا بودن آنزیم های کبد می باشد.

روش های تشخیص بیماری کبد چرب گرید ۱

همانطور که گفتیم بیماری کبد چرب گرید ۱ دارای علامت حاصی نمی باشد و فقط از طریق انجام آزمایش چکاپ قابل تشخیص است. البته توجه به این نکته ضروری است که با استفاده از دستگاه سونوگرافی و همچنین سی تی اسکن نیز می توان بیماری کبد چرب گرید ۱ را تشخیص داد. در صورتی که پزشک متخصص تشخیص بدهد باید از کبد فرد مشکوک نمونه برداری شود.

پس از معرفی سایر گرید های بیماری کبد چرب به رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ می پردازیم.

روش های تشخیص بیماری کبد چرب گرید 1

روش های تشخیص بیماری کبد چرب گرید ۱

کبد چرب گرید ۲

بیماری کبد چرب گرید ۲ نوع پیشرفته تری از بیماری کبد چرب گرید ۱ می باشد. در این بیماری سلول های بیشتری از کبد با چربی اشغال می شوند و به این ترتیب در بخش بیشتری از کبد چربی ها تجمع می یابند و به قسمت بیشتری از کبد آسیب می رسانند.

کبد چرب گرید ۲ در واقع نوع پیشرفته تری از بیماری کبد چرب گرید ۱ می باشد که به تبع درمان آن مشکل تر و زمان بر تر می باشد. این بیماری به گونه ای می باشد که در انجام عکس برداری رادیو لوژی از دیواره های کبد سیگنال ها دریافت نمی شوند.

کبد چرب گرید 2

کبد چرب گرید ۲

چربی هایی که در بیماری کبد چرب گرید ۲ تجمع می یابند بیشتر به صورت تریگلیسرید هستند. در بیماری کبد چرب گرید ۲ علائم بیماری سریع تر از کبد چرب گرید ۱ نمایان خواهد شد. باید توجه داشت که بیماری کبد چرب گرید ۲ در بعضی افراد نیاز به مراقبت های پزشکی برای جلوگیری از خطرات بیماری می باشد.

چطور بفهمیم به کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستیم؟

بر خلاف بیماری کبد چرب گرید ۱ ، این بیماری دارای علائم خاصی می باشد. اگر فردی دارای علائم زیر باشد الزاما به این معنی نیست که به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا است، بلکه در بسیاری از افراد دارای بیماری کبد چرب گرید ۲ این علائم مشاهده شده است. از جمله علائم بیماری کبد چرب گرید ۲ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • خستگی و کم انرژی بودن و بی حالی
  • زرد شدن قسمت سفید چشم ها
  • خارش پوست
  • ورم قسمت های مختلف بدن از جمله پا و شکم

بیماری کبد چرب گرید ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کبد چرب دارای علام خاصی می باشد که با وجود این علائم احتمال ابتلا به این بیماری در فرد افزایش می یابد. برای تشخیص قطعی بیماری کبد چرب گرید ۲ باید آزمایش خون و چکاپ کامل را انجام داد.

در نتیجه ی این آرمایش ها معلوم می شود که میزان آنزیم های کبد در بدن به شکل غیر عادی ای بالا می باشد. در بیماری کبد چرب گرید ۲ممکن است فرد دچار التهاب کبد شود که این فرایند به سمت بیماری هپاتیت در حال پیشرفت می باشد.

بیماری کبد چرب گرید 2 چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کبد چرب گرید ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب گرید ۳ نوع بیماری بسیار شدید تر و خطرناک تر از دو گرید قبلی می باشد. در کبد چرب گرید ۳ علائم بیماری کبد چرب به وضوح در بیمار قابل مشاهده هستند. در کبد چرب گرید ۳ قسمت های مختلفی از بافت کبد دچار آسیب می شود و در ادامه ی بیماری دیافراگم فرد نیز مسدود می شود. در این گرید از کبد چرب مقدار بسیار زیادی چربی در بافت کبد رسوب می نماید و این تجمع چربی ها در کبد به التهاب کبد می انجامد.

کبد چرب گرید ۳ منجر به التهاب کبد شده و این التهاب باعث افزایش گردش خون در کبد می شود. در این حالت رگ های موجود در کبد در تلاش برای خارج کردن سموم از کبد و همچنین رساندن مواد مغذی برای بافت کبد هستند. اما به دلیل پیشرفت بیماری رگ های کبد از پس این حجم از تجمع چربی ها بر نمی آیند.

کبد چرب گرید 3

کبد چرب گرید ۳

چطور بفهمیم به کبد چرب گرید ۳ مبتلا هستیم؟

همانطور که گفتیم بیماری کبد چرب گرید ۳ یک بیماری بسیار خطرناک بوده که در افراد مبتلا به این بیماری علائم بیماری کبد چرب به وضوح قابل مشاهده است. یکی از علائمی که در افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۳ وجود دارد قابل مشاهده شدن رگ های شکم از زیر پوست می  باشد. در این افراد شکم متورم شده و در صورت پیشرفت بیماری این افراد به پیوند کبد نیاز خواهند داشت.

یکی دیگر از علائم بیماری کبد چرب گرید ۳ این است که افراد ممکن است به صورت یک دفعه ای از هوش بروند و ممکن است افراد نیاز به دیالیز کلیه پیدا کنند. در آزمایش خون و چکاپ افرادی که به بیماری کبد چرب گرید ۳ مبتلا هستند به آسانی می شود تشخیص داد که میزان آنزیم های کبد این افراد در سطح بالایی افزایش یافته است. همچنین در خون این افراد پروتئین آلبومین و پروترومبین در خون افزایش یافته و به این دلایل در صورت ایجاد التهاب در کبد، کبد قادر به ایجاد لخته خون نخواهد بود.

کبد چرب گرید ۴

بیماری کبد چرب گرید ۴ شدید ترین نوع بیماری کبد چرب می باشد که در این بیماری کبد چرب به سیروز کبدی می انجامد. یعنی سلول های کبدی جای خود را به سلول های فیبروتیک می دهند. در این حالت کبد قادر به انجام وظایف عادی خود نمی باشد.

در کبد چرب گرید ۴ معمولا بافت کبد فرد حالت طبیعی خود را به طور کامل از دست می دهد و به سیروز کبدی می تنجامد. سیروز کبدی بیشتر شبیه این است که بافت کبد به جای سلول های طبیعی خود دارای حالتی مانند زخم هستند.

کبد چرب گرید ۴ معمولا در ادامه ی سایر بیماری های کبد چرب ایجاد می شود و با تداوم مصرف مشروبات الکلی و همچنین ایجاد عفونت های ویروسی در بافت کبد و عدم رعایت رژیم غذایی سالم باعث پیشرفت این بیماری ها و تبدیل آن ها به کبد چرب گرید ۴ و سیروز کبدی می شود.

کبد چرب گرید ۴ چه علائمی دارد؟

همانطور که گفتیم بیماری کبد چرب گرید ۴ به سیروز کبدی می انجامد که دارای علائم خاصی می باشد. از جمله این نشانه ها و علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زرد رنگ شدن
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی
  • خارش پوست
  • تورم شکم و پا ها
  • ژنیکوماستی که یعنی بزرگ شدن سینه در مردان
  • گیجی
  • ضعف
  • و …

این نشانه ها در سیروز کبدی به دلیل این است که کبد دیگر قادر به تصفیه ی خون و تجزیه ی سموم نمی باشد. همچنین کبد دیگر قادر به تجزیه ی چربی ها و ویتامین های محلول در چربی نمی باشد. درادامه ی مطلب به رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ می پردازیم.

کبد چرب گرید 4 چه علائمی دارد؟

کبد چرب گرید ۴ چه علائمی دارد؟

رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱

به طور کلی بیماری کبد چرب گرید ۱ دارای داروی قطعی ای برای درمان نمی باشد. اما افراد مبتلا به این بیماری می توانند با رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ و همچنین انجام ورزش و تغییر سبک زندگی تا سطوح زیادی این بیماری را بهبود ببخشند. یکی از راه کار های اصلی و نتیجه بخش درمان کبد چرب گرید ۱ رعایت رژیم غذایی خاصی می باشد. به طور کلی مواد غذایی زیر برای بهبود بافت کبد و همچنین کمک به انجام وظیفه ی این عضو مهم بدن، مفید می باشند.

  • گیاهان دارای فیبر زیاد
  • حبوبات و غلات
  • میوه و سبزیجات

همچنین برای بهبود این بیماری باید مصرف مواد زیر را کاهش دهید یا در صورتی که می توانید آن ها را مصرف نکنید.

  • شکر و نوشیدنی های قندی
  • نمک و غذا های دارای نمک زیاد
  • مواد غذایی دارای چربی های اشباع
  • مشروبات الکلی
  • مواد غذایی دارای کالری زیاد
  • فست فود ها

رژیم غذایی بدون مصرف قند و مصرف غذا های کم کالری به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهید و همین کاهش وزن خود کمک زیادی به بیماری کبد چرب گرید ۱ می کند. در صورتی که به بیماری کبد چرب گرید مبتلا هستید

و همچنین اضافه وزن دارید، بهتر است که ابتدا وزن خود را با رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ و همچنین با ورزش کردن وزن خود را کاهش دهید. در ادامه به برخی از مواد غذایی که مصرف آن ها به بهبود کبد چرب گرید ۱ کمک می کنند می پردازیم.

  • امگا ۳

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان، اسید های چرب موجود در امگا ۳ باعث بهبود کبد چرب و کمک به کبد برای شکستن زنجیره های چربی می شود. متخصصان تغذیه مصرف روزانه یک گرم روغن ماهی برای درمان کبد چرب گرید ۱ را توصیه می کنند.

از جمله منابعی ک حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ می باشند می توان به انوع ماهی ها (قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی سالمون، هالیبوت و …) و همچنین گوشت دام هایی که با علف تغذیه شده اند، گردو، روغن زیتون، شاهدانه و بذر کتان اشاره کرد.

یکی از نکات جالب توجه در مصرف امگا ۳، تأثیر آن در کاهش التهاب کبد می باشد. همانطور که پیش تر گفتیم ممکن است کبد چرب با وخیم تر شدن شرایط به التهاب کبد منجر می شود. به این ترتیب امگا ۳ می تواند کمک بسیار زیادی را به درمان کبد چرب گرید ۱ بکند.

  • قهوه

قهوه یک نوشیدنی بسیار مفید برای بهبود وضعیت کبد چرب می باشد. قهوه باعث کاهش آنزیم های غیر نرمال کبد می شود و به افزایش آنتی اکسیدان های کبد منجر می شود. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش التهاب کبد شده و تا حدودی از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می کنند. برخی از افراد بر تأثیر مصرف قهوه در کاهش احتمال ابتلا به سیروز کبدی تحقیق کرده اند که نتایج مثبتی را نیز گرفته اند.

البته باید توجه داشته باشید که این تأثیر ها در افرادی مشاهده شده است که در روز به طور متوسط سه فنجان قهوه مصرف می کنند. برخی از شواهد نشان داده است که مصرف قهوه باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و از تجمع چربی و کلاژن جلوگیری می کند.

قهوه

قهوه

  • چای سبز

چای سبز از دیر باز تا کنون برای مصارف دارویی به طور گسترده استفاده شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن و همچنین جلوگیری از جذب چربی توسط بدن می شود. برخی از متخصصان بیان می کنند که مصرف چای سبز باعث شکستن زنجیره های چربی و کاهش تجمع چربی در بافت کبد می شود. البته به صورت قطعی این ویژگی اثبات نشده و هنوز در حد یک فرضیه باقی مانده است.

یکی دیگر از نکات مثبت مصرف چای سبز افزایش آنتی اکسیدان های کبد پس از مصرف این نوشیدنی است. چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن و همچنین اقزایش چربی سوزی بدن می شود.

  • گردو

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه، گردو منبع مناسبی برای آنتی اکسیدان ها و چربی های لازم برای بدن می باشد. به این ترتیب مصرف گردو برای بهبود اوضاع کبد چرب پیشنهاد می شود. همچنین یکی از نکات مهم در مورد گردو این است که گردو حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ می باشد که خود برای درمان کبد چرب گرید ۱ بسیار مفید می باشد.

گردو

گردو

همچنین گردو به کاهش سطح تری گلیسرید کبد و کاهش التهاب کبد می انجامد.برخی دیگر از متخصصان معتقد هستند که گردو نیز باعث جلو گیری از تجمع چربی در بافت کبدی می شود. شما می توانید گردو را به صورت میان و عده و به تنهایی و یا همراه با سالاد و .. استفاده کنید و از فواید منحصر به فرد آن بهره مند شوید.

  • لیمو

همانطور که می دانیم لیمو یک منبع سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان تأثیر بسیار زیادی را در جذب مواد مغذی برای بدن ایفا می کند. بسیاری از متخصصان لیمو را برای پیشگری و همچنین درمان بیماری کبد چرب گرید ۱ توصیه می کنند. متخصصان تغذیه فواید بسیار زیادی را برای لیمو معرفی می کنند و بیان می کنند که لیمو برای حفظ سلامتی و همچنین درمان بسیاری از بیماری ها تأثیر گذار است.

برخی از متخصصان در  رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ لیمو ترش را قرار می دهند و بر تأثیر مثبت آن در درمان و پیشگیری کبد چرب تأکید می کنند. متخصصین تغذیه مصرف لیمو ترش را به صورت روزانه و با چکاندن یک عدد لیمو ترش در یک لیوان آب توصیه می کنند.

لیمو

لیمو

  • سیر

یکی دیگر از مواد غذایی که برای بهبود کبد چرب و در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ توصیه می شود سیر است. سیر باعث فعال شدن برخی از آنزیم ها در کبد می شود ه به کبد کمک می کنند تا سموم موجود در خون را بهتر پاکسازی کند. همچنین توجه به این نکته بسیلر مهم است که سیر یک ضد باکتری و ضد قارچ قوی می باشد که سرشار از سلنیوم و آلیسین است. به این ترتیب مصرف سیر باعث پاکسازی کبد و همچنین حفاظت از آن در برابر سموم می شود.

مصرف سیر باعث کاهش کلسترول و تریگلیسرید موجود در خون می شود که به این ترتیب چربی کم تری به کبد می رود و مقدار تجمع چربی در کبد کاهش می یابد. متخصصین تغذیه مصرف سیر را به صورت تازه و همچنین پودر سیر توصیه می کنند. توصیه می شود که در هنگام صبح یک حبه سیر خام بخورید و اگر با بوی سیر مشکل دارید می توانید از سیر در سوپ و یا سالاد استفاده کنید.

  • انواع توت

توت ها میوه هایی می باشند که دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها می باشند که باعث ترمیم بافت کبد و همچنین باعث بهبود کار آن می شوند. همچنین این میوه ها باعث افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری ها و میکروب ها می شوند. از جمله انواع توت هایی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان ها هستند می توان به تمشک، کرن بری، بلو بری ، زغال اخته و … اشاره کرد که این مواد دارای مقدار زیادی فیبر نیز می باشند.

متخصصین تغذیه برای رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ توصیه می کنند که هر روز مصرف انواع توت ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید. به این ترتیب بدن شما بهتر می تواند چربی های کبد را دفع کند و به سم زدایی بپردازد. همچنین برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف انواع توت ها باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری کبد چرب می شود.

  • انواع کلم

همانطور که پیش تر گفتیم برای پیشگیری و همچنین درمان بیماری کبد چرب گرید ۱ باید حتما استفده از سبزیجات را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. مصرف انواع کلم ها برای درمان کبد چرب مفید می باشد. از جمله کلم هایی که برای کبد چرب مفید هستند می توان به کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم قمری و گل کلم اشاره کرد. به طور کلی کلم دارای خاصیت سم زدایی قوی می باشد که به کبد کمک می کند تا سموم موجود در بدن و خون را تصفیه کند.

  • آجیل ها

در بعضی از مواقع باید از پیشرفت بیشتر بیماری کبد چرب جلو گیری کرد. به همین دلیل افراد باید با رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ از پیشرفت بیشتر بیماری جلو گیری کنند. یکی از مشکلات در بیماری کبد چرب این است که لایه ی چربی در کبد تجمع پیدا کرده اند اما بدن نیز نیاز به چربی خوب دارد. در این مواقع به افراد توصیه می شود که با مصرف انواع آجیل ها که سرشار از چربی های خوب و غیر اشباع و همچنین سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند، چربی های خوب مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند.

آجیل ها منابع سرشار از آنتی اکسیدان ها و همچنین برخی از ویتامین ها به ویژه ویتامین E می باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف انواع آجیل ها در افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۱ باعث کاهش آنزیم های کبد و همچنین کمک به کاهش چربی کبد می شوند.

  • توفو یا پنیر لوبیا

توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است. مطالعات انجام نشان داده است که پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

  • روغن زیتون

همانطور که پیش تر نیز گفتیم یکی از روش های کنترل و درمان بیماری کبد چرب گرید ۱ ، کنترل و کاهش وزن است. روغن زیتون دارای خاصیت های بسیار زیادی می باشد که یکی از آن ها کمک به کاهش وزن افراد است.

روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های موجود در بازار می باشد که دارای مقادیر بالایی از امگا ۳ می باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن نیز کمک می کند.

تا اینجای کار رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ و مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب گرید ۱ را به شما معرفی کردیم. در ادامه می خواهیم به معرفی مواد غذایی بپردازیم که باید از مصرف آن ها جدا خودداری نمایید.

روغن زیتون

روغن زیتون

در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ چه مواد غذایی را نباید مصرف کنیم؟

همانطور که می دانیم هر رژیم غذایی شامل موادی است که باید مصرف کنیم و همچنین مواد غذایی که باید از مصرف آن ها خود داری کنیم. رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه برخی از مواد غذایی که باید از مصرف آن ها پرهیز کنید را نام می بریم.

در رژیم غذایی کبد چرب گرید 1 چه مواد غذایی را نباید مصرف کنیم؟

در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ چه مواد غذایی را نباید مصرف کنیم؟

  • شکر

شکر و قند و همچنین مواد غذایی دارای قند باعث افزایش قند خون و همچنین افزایش چربی خون می شوند. به این ترتیب افراد مبتلا به کبد چرب در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱  باید از مصرف مواد شیرین و دارای قند و شکر خود داری کنند. همانطور که می دانیم اغلب موادی که در فروشگاه ها به عنوان بستنی و نوشیدنی ها عرضه می شوند دارای مقادیر زیادی قند و شکر غیر طبیعی هستند.

خودداری از مصرف مواد غذایی دارای گلوکوز و فروکتوز می تواند به کنترل بیماری کبد چرب گرید ۱ کمک کند. به جای شیرینی های غیر طبیعی می توانید از شیرین کننده های گیاهی و همچنین از عسل طبیعی استفاده کنید.

  • مشروبات الکلی

یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می باشد. افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا شده اند باید بسیار توجه کنند که مصرف مشروبات الکلی برای این افراد بسیار مضر بوده و باید حتما از مصرف آن خود داری کنند.

کبد چرب الکلی یک نوع خاص از بیماری کبد چرب می باشد که دلیل اصلی ابتلا به آن مصرف زیاد مشروبات الکلی است. مصرف مشروبات الکلی برای افراد مبتلا به کبد می تواند به پیشرفت بیماری سرعت بدهد و منجر به سیروز کبدی شود. به همین دلیل افراد مبتلا کبد چرب باید الکل را از رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ خود به طور کامل حذف کنند.

  • مواد غذایی چرب و شور

امروزه با گسترش مصرف فست فود مواد غذایی مورد استفاده افراد بیشتر سرخ شده می باشد که این غذا ها معمولا بسیار چرب هستند و دارای نمک زیادی نیز می باشند. غذا های سرخ شده و شور معمولا غذا های پر کالری ای هستند که خطر افزایش وزن افراد را افزایش می دهند. همانطور که پیش تر گفتیم اضافه وزن و چاقی زمینه ساز ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

بسیاری از افراد می گویند اگر غذایشان بدون نمک باشد، بسیار بی مزه خواهد بود و قادر به خوردن آن نمی باشند. به این افراد توصیه می شود ه در غذا های خود از ادویه های گیاهی استفاده کنند تا مزه ی کم نمک غذا ها را احساس نکنند. متخصصان تغذیه امروزه استفاده از غذا های بخار پز شده را به جای غذا های سرخ شده توصیه می کنند.

  • دانه‌های تصفیه شده

دانه‌های پردازش شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید وجود دارد. این دانه ‌های بسیار پردازش شده ‌اند فیبر خود را از دست داده ‌اند، که می ‌تواند قند خون را به سرعت افزایش دهند. مردم به  راحتی می ‌توانند از سیب زمینی، حبوبات یا جایگزین های گندم کامل و غلات کامل به جای دانه ‎های تصفیه شده استفاده کنند.

  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز

بسیاری از دکتر های تغذیه بر تأثیرات منفی مصرف بیش از حد گوشت قرمز تأکید می کنند. این متخصصان بیان می کنند که گوشت قرمز دارای سطح بالایی از چربی های اشباع شده می باشد که سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد. همچنین مصرف بیش از حد گوشت قرمز می تواند منجر به افزایش تری گلیسرید و کلسترول بد (LDL) شود. به جای استفاده ی زیاد از گوشت قرمز می توانید ماهی و مرغ را جایگزین آن کنید.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز

مصرف بیش از حد گوشت قرمز

آیا شیوه ی مصرف آب بر بیماری کبد چرب تأثیر دارد؟

همانطور که همه ی ما می دانیم نوشیدن آب برای بدن بسیار حیاتی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که در مصرف آب نیز باید مواردی را رعایت کنید و به برخی نکات توجه کنید. ممکن است همه ی ما شنیده باشیم که نوشیدن آب در بین غذا خوردن می تواند مشکل ساز باشد. یکی از نکات قابل توجه این است که حدود یک ساعت قبل و بعد از خوردن غذا نباید آب بخورید.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که آب و سایر مایعات به صورت بسیار سرد، برای بدن می تواند مضر باشد. باید دمای آب و سایر مایعاتی که مصرف می کنیم در حد متعادل و با توجه به دمای محیط باشد.

ادویه های تقویت کننده ی کبد کدامند؟

استفاده از ادویه‌ ها به دلیل خاصیت گرمی می توانند برای بدن مفید باشند. از جمله ادویه های مفید برای بدن و کبد می توان به زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل اشاره کرد.

این ادویه‌ها در تقویت کبد نقش دارند. برخی از افراد علاقه ی زیادی به مصرف لبنیاتی مانند ماست و دوغ دارند این افراد باید حتما دقت کنند که ماست را به صورت چکیده و همچنین کم چرب استفاده کنند و دوغ را نیز با استفاده از ماست چکیده درست کنند. همچنین مصرف سبزیجات و زیتون همراه با غذا ایرادی ندارد، ولی افراد مبتلا به کبد چرب بهتر است تا جایی که ممکن است از مصرف ماست به همراه غذا خود داری کنند.

در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ استفاده از نبات و عسل برای برطرف کردن سردی می‌تواند مفید واقع شود؛ به طور کلی برای افراد مبتلا به کبد چرب استفاده از غذاهای گرم توصیه می‌شود، ولی نباید در استفاده از غذاهای گرم هم افراط شود.

افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن غذاهای پر رطوبت مثل شیر، میوه‌های آبدار و لبنیات پرهیز کنند یا آنها را با مصلح استفاده کنند، برای مثال مصلح ماهی، ادویه‌هایی مثل زعفران، فلفل و دارچین است. کباب کردن ماهی و استفاده از ماهی جنوب هم می‌تواند در کاهش سردی و رطوبت موثر باشد.

برای افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۱ مصرف روغن باید چگونه باشد؟

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب گرید ۱ هتسید باید بدانید که مقدار و نوع چربی هایی که مصرف می کنید تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان دارند. همچنین باید توجه داشته باشید که مصرف مقدار زیاد امگا ۶ و مقدار کمی امگا ۳، خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع و ترانس در فست فودها و روغن های هیدروژنه، برای سلامت کبد شما مضر هستند و باعث تجمع بیشتر چربی در بافت کبد شما می شوند.

چربی های ترانس موجود در برخی از غذا ها و روغن ها با افزایش التهاب کبد رابطه ی مستقیم دارند و توصیه می شود علاوه بر افرادی که به کبد چرب گرید ۱ مبتلا هستند، سایر افراد نیز مصرف آن ها را کاهش دهند. گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده دارای مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده می باشند.

برای پرهیز از چربی های ترانس، بهتر است به برچسب روی بسته بندی مواد غذایی توجه کنید و به دنبال روغن های هیدروژنه خاص بگردید. این نوع روغن ها را می توانید در میان وعده های بسته بندی شده و خامه قهوه پیدا کنید. حتی اگر روی بسته ای نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس اما حاوی روغن هیدروژنه باشد همچنان می تواند در هر وعده ۰٫۵ گرم چربی ترانس به بدنتان منتقل کند. منابع چربی پایین در چربی اشباع و ترانس شامل روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها می باشد.

در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ مصرف کربوهیدرات باید چگونه باشد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه فقط در حدود ۱۶٪ چربی های کبدی در افراد مبتلا به کبد چرب از چربی در رژیم غذایی حاصل می شود. در عوض ، بیشتر چربی های کبدی از اسیدهای چرب موجود در خون آنها حاصل می شود و حدود ۲۶٪ از چربی های کبد در فرآیندی به نام (DNL) تشکیل می شود.در طول DNL ، کربوهیدرات اضافی به چربی تبدیل می شوند. میزان مصرف DNL با مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های غنی از فروکتوز افزایش می یابد .

برخی از مطالعات انجام شده در سال های اخیر نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است به درمان کبد چرب کمک کند. این رژیم ها شامل رژیم های کم کربوهیدرات ، مدیترانه ای و شاخص های گلیسمی کم است.در یک مطالعه ، میزان چربی کبد و انسولین در افرادی که رژیم مدیترانه ای مصرف می کنند نسبت به زمانی که رژیم کم چرب و کم کربوهیدرات مصرف می کنند ، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ، حتی اگر کاهش وزن در هر دو رژیم مشابه باشد.

انجام ورزش برای درمان کبد چرب گرید ۱ چقدر موثر است؟

اگر دارای اضافه وزن هستید و هنوز به بیماری کبد چرب مبتلا نشده اید بهتر است برای کاهش وزن خود عجله کنید. اگر اضافه وزن دارید و یا به چاقی مبتلا هستید و همزمان بیماری کبد چرب گرید ۱ نیز دارید باید حتما در اسرع وقت به انجام ورزش های مناسب بپردازید.

انجام ورزش برای درمان کبد چرب گرید 1 چقدر موثر است؟

انجام ورزش برای درمان کبد چرب گرید ۱ چقدر موثر است؟

ترکیب فعالیت های فیزیکی و رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ برای کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشته باشید که کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب باعث افزایش سلامتی شما و همچنین بهبود کیفیت زندگی شما شود. فعالیت ورزشی که بسیار مورد توصیه قرار می گیرد پیاده روی سریع است. فعالیت پیاده روی برای همه ی افراد در دسترس است و نیاز به لوازم خاصی ندارد و همچنین افراد می توانند بدون مراجعه به باشگاه ورزشی و پرداخت هزینه این ورزش را انجام دهند.

البته توجه داشته باشید که هر چه فعالیت ورزشی ای که انتخاب می کنید تحرک بیشتری داشته باشد به شما کمک می کند که وزن خود را به میزان بیشتری کاهش دهید.

انجام ورزش برای درمان کبد چرب گرید 1 چقدر موثر است؟

انجام ورزش برای درمان کبد چرب گرید ۱ چقدر موثر است؟

پیشنهاد میکنیم از پست مواد غذایی مفید برای کبد چرب دیدن کنید.

چگونه از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۱ پیشگیری کنیم؟

اولین پیشنهاد برای پیشگیری از کبد چرب گرید ۱ ، رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ است. رژیمی که در آن کم ترین مقدار استفاده از مواد غذایی صنعتی از قبیل سس ها، نمک، رب، فست فود، روغن های سرخ کردنی، لبنیات پر چرب و … وجود دارد. همچنین استفاده از آب و سایر مایعات قبل، بین غذا و بعد از آن بسیار مضر است.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم کاهش استفاده از مواد غذایی که در آن ها قندهای مصنوعی و شکر زیاد وجود دارد مثل انواع شیرینی جات، بیسکوئیت ها، شکلات و آبنبات و… در ایجاد و پیشرفت بیماری تاثیرگذار است.

دومین پیشنهاد، برنامه ریزی برای یک فعالیت مداوم ورزشی خواهد بود. این برنامه می تواند شامل تداوم در پیاده روی روزانه یا انجام تمرینات ورزشی هوازی و یا حتی کوه نوردی و سایر نرمش ها باشد. در نظر داشته باشید قبل از برنامه ورزشی حتما با پزشک مشاوره نموده و از انجام تمرینات توصیه شده توسط افراد غیرمتخصص پرهیز نمایید. کنترل وزن بدن یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری ها می باشد. البته این راه حل نسبت نزدیکی با رژیم غذایی و ورزش دارد. هرچه بتوانید وزن خود را در کنترل نگه دارید، احتمال پیشرفت بیماری ها و چربی کبد کمتر می شود.

چگونه از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید 1 پیشگیری کنیم؟

چگونه از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۱ پیشگیری کنیم؟

برای رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که پیش تر گفتیم در بیماری کبد چرب گرید۱ لایه ی خارجی بافت کبد توسط چربی ها اشغال شده است و این تجمع چربی ها در کار معمولی کبد اختلالی ایجاد نمی کنند. باید توجه داشت باشید که بیماری کبد چرب گرید ۱ نیاز چندانی به مصرف دارو ها ندارد و فقط با تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ به راحتی می توان کبد را به حالت عادی خود بر گردانید.

برای درمان بیماری کبد چرب گرید ۱ حتما توجه کنید که از غذا های طبیعی و همچنین میوه ها و سبزیجات به مقدار زیادی استفاده کنید. برای اینکه دچار آسیب ها و مشکلات جبران ناپذیری نشوید بهتر است که در سال یک یا دو بار آزمایش خون بدهید و همچنین چکاپ کامل را انجام دهید. سعی کنید که همیشه وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید و از اضافه وزن خود جلوگیری کنید.

همانطور که می دانیم اضافه وزن و چاقی برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشد. معمولا در بیشتر افراد اضافه وزن و چاقی با قند خون بالا، فشار خون بالا، چربی خون بالا و سایر بیماری های مربوط مرتبط است. در نتیجه رعایت رژیم غذایی سالم و همچنین انجام فعالیت های ورزشی برای سلامتی هر فرد بسیار مهم و حیاتی می باشد.

میوه و سبزیجات و ویتامین های بیش تر

دقت کنید که رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ شما هرچه میوه و سبزیجات و ویتامین های بیش تری را در خود داشته باشد، بر سرعت بهبودی شما بیشتر تأثیر خواهد گذاشت. بطور مثال، لیمو ترش، گریپ فروت، سیب سبز، چغندر( لبو )، انواع توت ها و انواع انگورها به دلیل داشتن میزان بالای آنتی اکسیدان ها ، به کبد کمک می کنند که بهتر سموم موجود در خون را تصفیه کنند. همچنین انواع کلم ها، موز، بادام، عناب، زرشک، خربزه و طالبی، سیر و پیاز هم برای کبد چرب گرید ۱ بسیار کمک کننده هستند.

میوه و سبزیجات و ویتامین های بیش تر

میوه و سبزیجات و ویتامین های بیش تر

زعفران به عنوان یکی از مفید ترین ادویه جات در درمان انواع عفونت ها، سرطان ها، آسم و حتی کبد چرب کاربرد دارد. توصیه می شود هر شخص در طول ماه سه گرم زعفران مصرف کند. مصرف گوشت های سفید و جایگزین کردن گوشت های قرمز و پرچرب با این دسته مواد غذایی هم بسیار مفید است.

در صورت مصرف گوشت قرمز بهتر است از نوع کم چرب آن استفاده شود. بهتر است روغن های طبیعی جایگزین روغن های صنعتی شوند. روغن زیتون و روغن کنجد بهترین گزینه ها برای این امر هستند. حبوبات و غلات سبوس دار را هم باید در رژیم غذایی این دسته از افراد گنجاند. نوشابه های گازدار هم به دلیل صنعتی بودن و هم میزان شکر بالای موجود در آن ها به شدت مضر بوده و جایگزینی آن ها با آب، دوغ کم چرب و آبمیوه ها توصیه می شود.

جمع بندی

در این مطلب قصد داشتیم رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ به شما معرفی کنیم. اگر به کبد چرب گرید ۱ مبتلا هستید و یا زمینه ی ابتلا به این بیماری را دارید خواندن این مطلب به شما بسیار پیشنهاد می شود. در ابتدای این مطلب با کبد و وظایف بسیار حیاتی آن آشنا شدیم و دانستیم که “کبد یا همان جگر، بزرگترین غده ی موجود در بدن انسان می باشد که در فعالیت های سوخت و ساز بدن نقش دارند”.

در ادامه ی مطلب انواع مختلف بیماری کبد چرب را به شما معرفی کردیم و همچنین علل و دلایل مختلف برای ابتلا به این بیماری را نام بردیم. در این مطلب تمرکز ما بیشتر بر توضیح کبد چرب گرید ۱ بود و به معرفی رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ می پردازیم. در این مقاله با نکات بسیار مهمی در رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ آشنا می شوید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید