غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

اثر تغذیه بر پوکی استخوان
اثر تغذیه بر پوکی استخوان
2022/01/01
رژیم ضد التهابی چیست؟
رژیم ضد التهابی چیست؟
2022/01/29
غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله صحبت نماییم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

هنگامی که کودکان به سن یک سالگی می رسند، لازم است تا در کنار شیر مادر، استفاده از برخی غذاهای کمکی نیز برای رشد بهتر و آماده سازی سیستم گوارشی او برای استفاده از غذاهای بزرگسالان صورت بگیرد. به همین دلیل مصرف برخی مواد غذایی مناسب از سن یک سالگی برای کودکان شروع می شود.

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

همان طور که اطلاع دارید، انتخاب و شیوه مصرف این مواد غذایی اهمیت بسیاری داشته و می توانند در روند رشد کودک شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشند. برای آشنایی با غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله و آشنایی با دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصان در زمینه تغذیه می باشند، لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

غذای مناسب برای کودک یک ساله

تعیین عادت غذایی با تنظیم برنامه غذای کودک یک ساله

انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

استفاده از میوه ها در غذای کودک یک ساله

خواص استفاده از میوه ها

استفاده از سبزیجات

خواص استفاده از سبزیجات در غذای کودک یک ساله

استفاده از پروتئین در غذای کودک یک ساله

خواص استفاده از پروتئین ها

استفاده از غلات در غذای کودک یک ساله

خواص استفاده از غلات

آموزش تهیه چند نوع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

رژیم غذایی مناسب برای رشد کودک یک ساله

آشنایی با دکتر کوهدانی

نکاتی که باید در رابطه با غذای کودک یک ساله رعایت شود

نبایدها در غذای مناسب رشد کودک یک ساله

جمع بندی

 

غذای مناسب برای کودک یک ساله

اگر شما یک کودک یک ساله دارید، لازم است بدانید که از سن یک سالگی می توانید در کنار استفاده فرزندتان از شیر مادر، غذاهای کمکی را برای او آماده کنید تا هم غذای کودکان در کنار بهره مندی از تنوع غذایی دارای مواد مختلف با خواص گوناگون باشد و هم روند رشد کودکتان بهتر و سریع تر شود و در کنار آن سیستم گوارشی او با روند هضم موادی غیر از شیر مادر آشنایی پیدا کرده و آمادگی مصرف مواد غذایی گوناگون را به مرور زمان پیدا کند.

غذای مناسب برای کودک یک ساله

غذای مناسب برای کودک یک ساله

در سن یک سالگی، محدودیت های بسیاری از نظر غذایی برای فرزند شما وجود دارد و شما نمی توانید از غذایی که خود مصرف می کنید، به فرزندتان بدهید. زیرا در کنار وجود روغن فراوان و ادویه های گوناگون در غذاهای شما، برخی مواد غذایی به علت حساسیت زا بودن، غیر قابل هضم بودن و نامناسب بودن آن برای کودک یک ساله ممنوع است.

در مقاله غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله، مواد غذایی مناسب برای کودک شما را به همراه روش آماده سازی آن دراختیارتان قرار خواهیم داد و مواد غذایی نامناسب برای رشد کودک یک ساله را نیز به اطلاع شما خواهیم رساند.

تعیین عادت غذایی با تنظیم برنامه غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

اگر از همان ابتدای کودکی بر نوع غذایی که کودکان مصرف می کنند دقت کافی داشته باشید و از قرار دادن مواد غذایی بی فایده یا مضر در برنامه غذایی کودک خود خودداری کنید، می توانید از چاقی و اضافه وزن کودک خود جلوگیری کرده و روند رشد او را بهبود ببخشید.

همچنین یک عادت غذایی صحیح از کودکی برای او معین کنید که تا بزرگسالی نیز با او همراه باشد. همچنین اگر غذای مناسب رشد کودک یک ساله همراه با تنوع باشد، می توانید کودک را به خوردن غذا تشویق کنید.

تعیین عادت غذایی با تنظیم برنامه غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

تعیین عادت غذایی با تنظیم برنامه غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

با رسیدن سن کودک به یک سالگی، مصرف بسیاری از میوه ها و سبزی ها و پروتئین ها و غلات برای او مجاز می شود و می تواند در کنار مصرف شیر مادر، از آن ها نیز استفاده کند. حتی کودک یک ساله می تواند برخی از غذای سالم شما بزرگسالان را نیز استفاده کند که معمولا شامل غذاهایی می شود که کمی نرم هستند یا به راحتی نرم می شوند و کودک با دندان های کمی که دارد، توانایی جویدن آن را نیز داشته باشد.

انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما هنگام دادن غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله باید او را مجبور به استفاده از غذایی بکنیم که تمایلی به صرف آن ندارد و باید در او ایجاد میل و رغبت برای مصرف مواد غذایی بکنیم که خوردن آن ها برای وی مفید است.

استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

در این بخش از مقاله غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله، می خواهیم میوه ها و سبزی هایی که مصرف آن ها برای کودک مناسب است را شرح دهیم. کودک یک ساله می تواند میوه هایی مانند توت فرنگی، موز، سیب، پرتقال شیرین، کیوی، توت، هلو، انبه و گلابی و  بسیاری از میوه های دیگر را مصرف کند.

ذکر این نکته ضروری است که این میوه ها باید به بخش های بسیار کوچکی تقسیم شود تا بلع آن برای کودک راحت باشد و در صورت مشاهده حساسیت فرزندتان به مصرف برخی از میوه ها، از مصرف دوباره آن خودداری کنید تا علت حساسیت را بیابید.

استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

خواص استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

کودکان از هر نوع ماده غذایی در رژیم غذایی خود یک نوع ماده مغذی دریافت می کنند. میوه ها خواص بسیاری برای کودکان به همراه دارند. هر میوه ای خواص و ویتامین های خاص خود را دارد.

به همین دلیل برای دریافت ویتامین های لازم برای رشد، میوه ها باید در رژیم غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله قرار گیرند. فواید مصرف میوه در رژیم غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله عبارتند از:

خواص استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

خواص استفاده از میوه ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

تقویت سیستم ایمنی بدن:

میوه هایی که دارای ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین C هستند، بسیار به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کنند. مصرف مداوم این میوه ها می تواند یک روند دائمی و قوی برای مبارزه با انواع بیماری ها در بدن کودک شما فراهم آورد تا در صورت قرار گرفتن در معرض بیماری های مختلف، بدن آن ها توانایی مقابله را داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

تقویت سیستم ایمنی بدن:

تامین انرژی:

در کنار مصرف شیر مادر و غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله، مصرف میوه ها می تواند با کالری که دارند، بخشی از انرژی کودک را فراهم کنند.

چربی کمتر:

میوه ها دارای چربی کمتری نسبت به سایر مواد غذایی هستند و برای بدن انسان مفیدتر می باشند.

فیبر بیشتر:

وجود مقادیر بسیار بالایی فیبر در میوه ها باعث تاثیر مثبت آن ها بر عملکرد سیستم گوارشی کودکان می شود.

حال اگر بخواهیم خواص برخی از میوه ها را نام ببریم به شرح زیر می باشد:

گلابی:

گلابی دارای فیبری به نام پکتین است که به عملکرد سیستم گوارش کمک می کند و آن را بهبود می بخشد. همچنین مقادیر بالایی از سلولز درون گلابی وجود دارد که آن نیز برای صحیح کار کردن دستگاه گوارش مفید است.

پرتقال و لیمو:

مشخصه بارز در مورد ویتامین موجود در پرتقال و لیمو، ویتامین C  است. این نوع میوه ها به خصوص در فصول سرد سال موجب بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی در کودک شما می شود. همچنین در پرتقال، منیزیم فراوانی وجود دارد.

هندوانه:

هندوانه کم آبی که به علت کاهش نوشیدن آب در کودکان به وجود می آید را جبران می کند و حاوی بتاکاروتن است اما باید به اندازه در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله استفاده شود تا به علت طبع سرد آن، کودک دچار مشکل نشود. همچنین مصرف هندوانه می تواند باعث افزایش میزان ویتامین A  در بدن کودک شود.

سیب زرد:

درون سیب زرد مقادیر بسیاری بتاکاروتن یافت می شود و همچنین آهن فراوانی دارد که قرار دادن آن در رژیم غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله توصیه می شود. خوردن این نوع میوه برای کودک، بسیار راحت بوده و با کمی له کردن آن می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین به دلیل طعم شیرینی که دارد، بسیار مورد علاقه کودکان است و به عملکرد درست دستگاه گوارش آن ها نیز کمک می کند. همچنین اگر کودک شما در عمل دفع دچار مشکل است، می توانید با خوراندن سیب زرد به او از یبوست جلوگیری کرده یا آن را رفع کنید.

آناناس:

مقادیر بسیار زیادی ویتامین C درون آناناس وجود دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود علائم سرماخوردگی، مصرف آن توصیه می شود. همچنین درون آن بتاکاروتن زیادی وجود دارد که تامین کننده ویتامین A  در بدن است.

موز:

به عنوان یک میان وعده عالی، حاوی مواد مغذی و کربوهیدرات ها است و می توان گفت که دقیقا چیزی است که کودک یک ساله و نوپا به آن نیاز دارد. برای قرار دادن موز در لیست غذای فرزندتان، می توانید موز را مانند رب صاف کرده و به کودک بدهید. همچنین می توانید با خرد کردن موز به تکه های کوچک تقریبا به اندازه یک بند انگشت، این میان وعده را برای کودک یک ساله خود فراهم کنید.

استفاده از سبزیجات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

در سن یک سالگی می توان از سبزیجات در غذای کودک استفاده کرد و او را ترغیب به خوردن انواع سبزیجات کرد. سبزیجات نیز حاوی مواد مغذی و ویتامین هایی می باشند که وجود آن ها برای بدن کودک ضروری است و  بخشی از آن از طریق خوردن سبزیجات در بدن کودک تامین می شود.

استفاده از سبزیجات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

استفاده از سبزیجات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

ذکر این نکته ضروری است که سبزیجات باید کاملا ریز شده باشند زیرا جویدن آن برای کودک سخت است و ممکن است هنگام بلع، او را با مشکل مواجه سازد. اگر سبزیجات به صورت له شده مورد استفاده قرار گیرند، خوردن آن برای کودک آسان تر است. انواع سبزیجات شامل گل کلم، کلم بروکلی، پیاز، هویج، اسفناج، کاهو، شاهی، جعفری، کرفس، عدس، نخود، بادام زمینی و … می شود.

خواص استفاده از سبزیجات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

برخی فواید استفاده از سبزیجات برای کودکان عبارتند از:

انرژی بیشتر:

سبزیجات هم مانند سایر مواد غذایی دارای مقادیری از کالری هستند که می توانند بخشی از انرژی بدن را تامین کنند و انرژی پایدارتری را فراهم ‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی:

مصرف انواع سبزیجات به صورت منظم، قدرت ایمنی کودکان را بهبود می بخشد و توانایی بدن او را در مقابله با انواع بیماری ها بهبود می بخشد.

دیابت:

مصرف سبزیجات به دلیل قند کمتر در مقایسه با سایر انواع مواد غذایی و دارا بدن برخی مواد خاص می‌تواند دیابت نوع ۲ را کاهش دهد  به صورت خفیف نگه دارد.

درمان بیماری:

مصرف منظم سبزیجات همان طور که گفته شد، موجب ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن کودک شده و در صورت وجود انواع مختلفی از بیماری‌ ها، می تواند آن ها را بهبود ببخشد.

درمان بیماری:

درمان بیماری:

خواص برخی از سبزیجات برای کودکان عبارتند از:

هویج:

هویج دارای مقادیر بسیاری بتاکاروتن می باشد که موجب افزایش ویتامین A  در بدن کودک می شود و همان طور که آگاهید، برای تقویت بینایی بسیار توصیه می شود. همچنین به علت فیبر بسیار آن برای دستگاه گوارش مفید است.

قبل از این که هویج را در لیست غذای کودکان قرار دهید، برای علاقه مند سازی کودکان به هویج هنگام پخت و پز مقداری شکر اضافه کنید تا با طعم شیرینی که دارد، برای کودک دوست داشتنی تر به نظر برسد. شما می توانید هویج را پخته و به صورت پوره به کودک خود بدهید.

اسفناج:

اسفناج دارای مقادیر بسیاری از آهن است که برای رفع کم خونی در کودکان، مصرف به اندازه آن توصیه می شود. همچنین بخشی از انرژی بدن را می تواند تامین کند. مصرف آن به صورت پخته شده و له شده برای کودک توصیه می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران دیدن کنید.

کلم بروکلی:

از خواص کلم بروکلی تقویت سیستم ایمنی بدن کودک است. همچنین برای رشد کودک با وجود این که طعم آن ممکن است برای کودکان لذتبخش باشد، توصیه می شود.

پیاز:

پیاز دارای خواص بسیار زیادی است که شامل مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، هضم بهتر غذا، حفظ سلامت استخوان، بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود بهداشت دهان و دندان و بهبود سلامت چشم و سلامت مغز و کاهش تب و  خواص بسیار دیگر می شود.

کدو تنبل:

در کدو تنبل علاوه بر طعم دلنشینی که برای کودکان دارد، مقادیر بسیاری ویتامین A  و C وجود دارد و به دلیل وجود فیبر فراوان، برای عملکرد دستگاه گوارش کودک بسیار مفید است.

کلم:

کلم حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، فیبر غذایی، کربوهیدرات‌ها، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، فولات و غیره است. در عین حال، مصرف کلم در هنگام رویش دندان‌ها نیز باعث تسکین لثه کودکان می‌شود. می‌توانید کلم را آب پز کنید تا توسط کودکان مصرف شود.

چغندر:

چغندر یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای بدن است که به شدت خونساز بوده و کم خونی را از بین می برد و به همین دلیل استفاده از آن بسیار مفید است. در کنار خونساز بودن، یک منبع برای تامین کم آبی بدن محسوب می شود

و به دلیل این که در یک سالگی مقادیر کمتری آب توسط کودک استفاده می شود، می تواند کم آبی بدن او را جبران کند. همچنین مقادیری از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، منگنز، آهن و ویتامین سی نیز در آن وجود دارد.

گوجه فرنگی:

یکی از موادی که وجود آن در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله به شدت توصیه می شود، گوجه فرنگی است که حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین C   است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین مواد مغذی برای رشد که شامل ویتامین K ، پتاسیم و … می باشد، در آن وجود دارد.

فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده و التهاب بدن را نیز کاهش می دهد. همچنین درون آن پروتئین و فیبر و آب و ویتامین ب و ویتامین C و پتاسیم و … وجود دارد.

آووکادو:

یک منبع چربی غیر اشباع سالم، آووکادو است که وجود آن برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک توسط بهترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی بسیار توصیه می شود و به دریافت ویتامین ها توسط بدن نیز کمک می کند. همچنین در آن فیبر کافی برای بهبود روند سیستم گوارش بدن وجود دارد.

سیب زمینی:

در سیب زمینی مواد مغذی بسیاری وجود دارد و ویتامین هایی مانند A،  ۶ B و  C در آن وجود دارند. مصرف سیب زمینی باعث تقویت بینایی کودک می شود. همچنین در آن فیبر و منگنز فراوانی وجود دارد.

نخود فرنگی:

در نخود فرنگی مقادیر بسیار زیادی پروتئین وجود دارد و مصرف آن برای کودکان یک ساله توصیه می شود.

کدو سبز:

کدو سبز دارای مقادیر بسیاری منگنز و پتاسیم و ویتامین A می باشد.

کدو حلوایی:

یکی از عالی ترین مواد غذایی برای  کودک، کدو حلوایی است که می تواند ویتامین هایی مانند  C و B، بتاکاروتن، کمپلکس، فیبر و اسیدهای چربی مانند امگا ۳ را برای کودک فراهم سازد و یک ماده غذایی فوق العاده محسوب می شود.

استفاده از پروتئین در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

همان طور که می دانید، مصرف پروتئین در رژیم غذایی انسان اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل به محض امکان مصرف برای کودک، باید آن را در رژیم غذایی او جای داد. مواد غذایی بسیاری دارای مقادیر متفاوتی از پروتئین هستند که عبارتند از:

لوبیا، ذرت، ماهی، سیب زمینی، تخم مرغ، گوشت سینه مرغ، دانه جو دو سر، بوقلمون، نخود، بادام، شیر، عدس، پسته ، میگو، گردو و غیره. عدس یکی از بهترین غذاهای حاوی پروتئین برای کودکان یک ساله است. می توانید عدس را به همراه برخی از سبزیجات، برنج و با طعم دار کردن، آن  را در لیست غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله قرار دهید.

استفاده از پروتئین در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

استفاده از پروتئین در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

خواص استفاده از پروتئین ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

معمولا پروتئین های حیوانی که شامل گوشت ماهی ها و حیوانات می باشد، برای کودکان کیفیت بیشتری نسبت به پروتئین های گیاهی مانند عدس و بادام زمینی و … دارد. اما در کنار مصرف پروتئین های حیوانی، مصرف پروتئین های گیاهی نیز می توانند در صورت ترکیب با یکدیگر یک پروتئین گیاهی با کیفیت بالا تولید کنند. مثلا با ترکیب حبوبات و غلات می توان وجود پروتئین در بدن کودک را به صورت گیاهی تامین کرد.

خواص استفاده از پروتئین ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

خواص استفاده از پروتئین ها در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

همچنین می توان مقدار کمتری از پروتئین حیوانی را با پروتئین گیاهی ترکیب نمود. مانند استفاده لوبیا با گوشت به صورت له شده که بلع آن برای کودکی که هنوز به درستی نمی تواند غذا را بجود، راحت تر باشد. تخم مرغ آب پز نیز دارای پروتئین بسیاری است و به دلیل نرم بودن می تواند یکی از غذاهای مورد علاقه کودکان در سن یک سالگی باشد. شیر نیز دارای مقادیر بسیاری پروتئین است.

استفاده از غلات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

غلات دانه های خوراکی هستند که دارای خواص بسیاری می باشند و مصرف آن ها به صورت پخته شده و له شده یا پودر شده همراه با شیر برای کودکان توصیه شده است که شامل برنج ، گندم، جو دو سر، نان، ماکارانی، بلغور و موارد مشابه دیگر می شود.

خواص استفاده از غلات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

مصرف غلات برای کودکان می تواند باعث تناسب وزن آن ها نسبت به سنشان شود. درون غلات، ویتامین های مختلفی مانند B6، A، نیاسین، ربو فلاسین، کلسیم، آهن، روی و موارد دیگر وجود دارد. در کودکانی که مصرف غلات بیشتری دارند، رشد موها بیشتر بوده و خطر افزایش وزن آن ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. چربی غلات بسیار کم است و مصرف آن همراه با شیر، پتاسیم بسیاری را برای کودک فراهم می کند.

خواص استفاده از غلات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

خواص استفاده از غلات در غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

آموزش تهیه چند نوع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

در این بخش از نوشتار، برخی غذاها که به راحتی آماده می شوند و حاوی مواد غذایی بسیار مفیدی برای کودکان هستند را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

عدس پلو:

عدس دارای پروتئین بسیاری است. برنج نیز در دسته بندی غلات قرار گرفته و برای رشد بدن کودک شما مناسب است. شما می توانید مقدار کمی برنج را به صورت کته درست کنید تا مواد معدنی آن بر اثر آبکش کردن از بین نرود.

عدس را نیز به صورت جداگانه خیس کرده و بعد از چند ساعت بپزید. سپس هر دوی این مواد را با هم مخلوط کرده و حسابی له کنید تا خوردن آن برای کودکان آسان باشد. همچنین می توانید از برخی سبزی ها نیز به صورت پخته شده یا بسیار ریز شده در این غذا استفاده کنید و یک غذای کامل سرشار از ویتامین های A ، C، B و کلسیم و فسفر و آهن و سدیم و موارد مشابه دیگری را برای کودکتان فراهم کنید.

تخم مرغ آب پز:

یکی از ساده ترین میان وعده هایی که می توانید برای کودک یک ساله خود فراهم کنید، آبپز کردن یک عدد تخم مرغ است که حاوی مقادیر بسیاری از پروتئین است. از سرخ کردن تخم مرغ پرهیز کنید. زیرا روغن موجود در آن برای کودک یک ساله مناسب نیست. در صورتی که سابقه حساسیت نسبت به تخم مرغ دارید، مصرف آن را با احتیاط برای فرزند خود آغاز کنید.

پوره سیب زمینی:

یکی از غذاهای مورد علاقه کودکان یک ساله، پوره سیب زمینی است. یک عدد سیب زمینی متوسط را تمیز بشویید و در آب قرار دهید تا آبپز شود. بعد از پخته شدن به طور کامل پوست آن را جدا کنید و آن را کوبیده یا رنده کنید تا له شود.

می توانید آن را با کره و شیر یا آب مخلوط کنید تا کمی نرم تر شود و از چسبندگی آن کاسته شود. بهتر است که از کره استفاده کمی داشته باشید زیرا غذای چرب برای کودکان اصولا مناسب نیست. در کنار این مواد اگر تمایل به افزایش وزن کودک خود دارید، می توانید مقداری پودر بادام یا پودر گردو یا مقداری تخم مرغ آبپز رنده شده به این پوره اضافه کنید.

برگر سبزیجات:

این غذا، یک غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله است و برای کودکان با سن کمتر توصیه نمی شود. در این نوع غذا شما باید مقداری لوبیای قرمز را از قبل خیس کنید و بعد از چندین ساعت آن را به طور کامل بپزید.

نصف لیوان برنج قهوه ای را نیز دم کرده و یک چهارم لیوان سیب زمینی را نیز که به طور کامل آب پز شده، به برنج له شده اضافه کنید. هویج را نیز رنده کرده و با لوبیای پخته شده به این مواد بیافزایید.

مقداری آرد را به همراه یک تخم مرغ به این ترکیبات بیافزایید و آن هارا حسابی با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به وجود بیاید و سپس آن را در روغن بسیار کم به خوبی سرخ کنید. در آخر نیز آن ها را بعد از سرخ شدن به قطعات کوچک قابل خوردن برای فرزند خود تبدیل کنید و به این صورت یک غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله خود فراهم کنید.

برگر سبزیجات:

برگر سبزیجات:

فرنی:

ابتدا کمی آب را به همراه آرد برنج مخلوط کرده و بگذارید کمی روی شعله ملایم بپزد. سپس هنگامی که ترکیب مورد نظر قوام پیدا کرد، شیر مادر یا یک شیر استاندارد را هنگامی که ترکیب را از حرارت دور کرده اید، به آن و به آرامی اضافه کرده و هم بزنید تا ترکیب صورت گیرد.

سپس بعد از سرد شدن می توانید آن را به کودک خود بدهید. همچنین می توانید برای گرم کردن طبع فرنی، از یک تکه نبات برای شیرین کردن فرنی استفاده کنید و از همان ابتدا در ترکیب اولیه قرار داده و دائما هم بزنید. در انتها نیز بررسی کنید که تکه های نبات درون فرنی وجود نداشته باشد.

حریره بادام:

برای تهیه این غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله، ابتدا چند مغز بادام را درون آب جوش قرار دهید و بعد از گذشت چند ساعت، پوست آن را جدا کنید. سپس بادام ها را آسیاب کنید و بعد با آب و آرد برنج، آن را روی حرارت قرار دهید و به طور مداوم آن را هم بزنید تا قوام پیدا کند. سپس آن را هنگامی که پخته شد، سرد کرده و با قاشق به کودک یک ساله خود بدهید.

بلغور گندم و هویج:

ابتدا مقداری هویج را بخارپز کنید. بلغور گندم یا برنج را کمی تفت داده و سپس مقداری آب جوش به آن بیفزایید و مرتبا هم بزنید تا در کنار پخت برنج یا بلغور گندم، آب آن جذب شود.

بعد از پخت کامل برنج و جذب شدن آب، مقداری شیر را به آن بیفزایید و هویج های له شده را نیز درون برنج ها یا بلغور گندم ها و شیر بریزید و به خوبی هم بزنید تا ترکیب شود. درون این غذا منیزیم، منگنز، پروتئین و مواد مغذی دیگر وجود دارد و یک غذای کامل برای فرزند شما محسوب می شود.

سوپ:

برای تهیه سوپ برای کودک یک ساله، مقداری هویج را بخارپز کنید و بعد از پخته شدن، مقداری نمک به همراه گل کلم ریز شده و سیب زمینی ریز شده اضافه کنید و بگذارید به طور کامل پخته و له شوند.

اگر تمایل دارید، می توانید سبزیجاتی مانند ترخون را به همراه سیر حسابی له کرده و آن را نیز به ترکیبات سوپ اضافه کنید و بعد از پخت کامل، آن را در اختیار فرزند خود قرار دهید. پخت یک تکه کوچک سینه مرغ در ترکیبات فوق علاوه بر خوش طعم کردن آن می تواند پروتئین مورد نیاز فرزند شما را فراهم کند.

سوپ:

سوپ:

همچنین با وجود هویج، فیبر در این غذا وجود دارد و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. در کنار این موارد ویتامین های موجود در سبزی و سیر و سایر مواد افزودنی را نیز باید در نظر گرفت.

گلابی کبابی:

ابتدا گلابی ها را برش زده و درون ظرف مخصوص فر قرار دهید و بعد از قرار دادن در فر، صبر کنید تا بعد از حدودا ۲۵ دقیقه، گلابی ها به طور کامل پخته شوند. سپس آن ها را بیرون آورده و صبر کنید تا حسابی سرد شوند. سپس آن ها را له کرده و در صورت تمایل فرزند به خوردن زنجبیل، مقدار بسیار کمی از آن را به گلابی های پوره شده اضافه کنید.

ماهی سالمون:

این نوع ماهی مناسب ترین ماهی است که می تواند به عنوان غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله در نظر گرفته شود. تکه ای از ماهی را روی حرارت ملایم سرخ کنید و بعد از سرخ کردن، به طور کامل آن را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن به طور کامل گرفته شود و پوست آن را نیز به طور کامل جدا کنید. در کنار این غذا می توانید از نخود سبزهای آب پز شده استفاده کنید.

سوپ سبزیجات:

می توانید به عنوان یک غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله از سوپ سبزیجات استفاده کنید. نحوه پخت این نوع سوپ به این صورت است که تکه های مرغ را به همراه برنج و هویج و نخود سبز و گوجه فرنگی رنده شده می گذاریم تا به خوبی بپزند و هنگامی که نیم پز شدند، مقداری سیب زمینی را به همراه جعفری اضافه می کنیم تا سوپ غلیظ تر شود و بعد از پخته شدن، با کمی له کردن می توانید آن را به صورت ولرم شده به کودک خود بدهید.

سیب زمینی و تخم مرغ:

یکی دیگر از انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله، ترکیب سیب زمینی آب پز و له شده با تخم مرغ آب پز رنده شده است که با افزودن مقداری کره و نعناع خشک کاملا پودر شده، می توانید آن را طعم دار کنید و آن را به کودک خود بدهید.

نکات مهم در کنار غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

با شروع غذای کمکی باید آب به صورت جوشیده و سرد شده نیز در اختیار کودک قرار گیرد تا عمل بلع غذا برای وی راحت تر شود و میزان مایعات بدن وی افزوده شود. مصرف قطره های آهن و مولتی ویتامین نیز باید در کنار غذای کمکی استفاده شود و نباید به صرف استفاده از مواد غذایی دارای این موارد، از خوراندن قطره ها غافل شد. همچنین قطره AD نیز به طور مداوم استفاده شود تا کودک با نرمی استخوان مواجه نشود.

کودک یک ساله باید ۵ بار در طول روز غذا بخورد و میان وعده هایی نیز برای وی در نظر گرفته شود. این غذاها باید ساده باشند تا کودکی که برای اولین بار از آن ها استفاده می کند، دچار حساسیت یا سختی در فرایند بلع و هضم آن نشود.

شیر مادر همچنان در کنار غذای کمکی برای فرزند استفاده شود. زیرا برای رشد استخوان های او بهترین غذا شیر مادر است. از خوراندن مواد غذایی سرخ شده، فست فودی، غذاهای چرب، غذاهای تند و پر از ادویه و همچنین ترشیجات به کودک خود، خودداری کنید.

نکات مهم در کنار غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

نکات مهم در کنار غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

رژیم غذایی مناسب برای رشد کودک یک ساله

صبحانه:

برای بخش صبحانه می توانید از غذاهای سبکی مانند فرنی، تخم مرغ آب پز، نان و کره و مربا و موز خرد شده و پنیر در ابعاد کوچک و قابل خوردن توسط کودک استفاده شود. همچنین می توان از آب میوه های طبیعی استفاده کرد. استفاده از شیرهای پرچرب نیز می تواند صورت بگیرد.

میان وعده بعد صبحانه:

می توان برای کودک یک ساله در فاصله صبحانه تا ناهار، مقداری نان و پنیر خامه ای یا میوه های خرد شده یا مقداری شیر غنی شده استفاده کرد.

ناهار:

هنگام ظهر باید از غذاهای کامل تر و با کالری بیشتری نسبت به صبحانه استفاده کرد. می توانید از سوپ، پوره سیب زمینی، ماهی سرخ شده در روغن بسیار کم، پوره سبزیجات، غلات و موارد مشابه دیگر استفاده کنید. استفاده از عدس پلو و لوبیا پلو نیز انتخاب مناسبی برای ناهار است.

میان وعده بعد از ناهار:

میان وعده ها باید سبک باشند و می توانند شامل بیسکویت های خرد شده همراه با کمی شیر، میوه های خرد شده و له شده و همچنین ترکیباتی در ماست استفاده شود. همچنین می توانید کیک های خانگی و انواع بیسکویت های مناسب برای فرزند خود را بپزید.

شام:

به دلیل خواب زود هنگام کودکان در شب باید از غذاهایی برای او استفاده کرد تا سبک باشند و برای هضم آن ها دچار مشکلاتی از قبیل دل درد نشود. غذاهای حاوی غلات یا سبزیجات برای شب بسیار مناسب هستند. می توانید از خوراک لوبیا، سیب زمینی و عدسی نیز به عنوان شام کودک استفاده کنید.

در کنار تمامی این موارد، خوردن شیر مادر بسیار مهم و حائز اهمیت در روند رشد کودک می باشد.

نکاتی که هنگام غذا دادن به کودک باید رعایت کنید

هنگامی که می خواهید به کودک خود غذا بدهید، باید دست ها و صورت او را به خوبی بشویید تا از ورود میکروب ها به بدن او جلوگیری شود. در کنار غذا یک لیوان آب جوشیده سرد شده قرار دهید تا هنگام نیاز کودک به آب، از آن استفاده کنید. از استفاده از میان وعده ها و غذاهایی با ارزش غذایی کم خودداری کنید و سعی کنید که از کودکی، تغذیه صحیح را به فرزند خود بیاموزید.

اگر کودک شما از خوردن غذایی امتناع می کند، به اجبار غذا را به او ندهید و سعی کنید تا با مشورت با متخصص تغذیه شکل غذا یا نحوه آماده سازی آن را تغییر دهید. هنگامی که کودک تمایل به این دارد که به تنهایی غذا بخورد، اجازه این کار را به او بدهید. زیرا تمایل او را به خوردن غذا افزایش می دهد و مانند بازی برای او می باشد.

نکاتی که هنگام غذا دادن به کودک باید رعایت کنید

نکاتی که هنگام غذا دادن به کودک باید رعایت کنید

آشنایی با دکتر کوهدانی

دکتر فریبا کوهدانی، یکی از متخصصان برتر در زمینه تغذیه و رژیم غذایی هستند و استاد دانشکده علوم پزشکی تهران نیز می باشند. دکتر فریبا کوهدانی چه در زمینه غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله و چه بزرگسالان، اطلاعات جامع و به روزی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهند تا مراجعه کنندگان، سبک یک زندگی سالم را برای خود و کودکانشان فراهم کنند.

در ابتدا دکتر کوهدانی مراجعه کنندگان را ارزیابی کرده و نیازهای آن ها را با توجه به شرایط جسمی و سن آن ها مورد ارزیابی قرار می دهند. سپس یک برنامه غذایی متناسب با شرایط فرد در اختیار او قرار می دهند.

همچنین یک سری توضیحات در رابطه با رژیم مربوطه و تاثیرات احتمالی آن روی بدن به مراجعه کننده می دهند. سپس وقت هایی را برای مراجعه مجدد تعیین کرده و با مراجعه فرد، اثرات رژیم غذایی و تاثیرات آن بر بدن را مورد بررسی قرار می دهند تا اگر رژیم غذایی نیاز به تغییر داشت ، آن را انجام دهند. همچنین مشکلات تغذیه ای فرد را تشخیص می دهند و یک سری دستورالعمل ها برای افزایش ارزش غذایی مصرف شده توسط فرد را در اختیار او قرار می دهند.

نیاز به مراجعه به مشاور تغذیه

انسان ها در تمامی مراحل زندگی به ویژه از زمانی که شروع به تغذیه غذایی به جز شیر مادر می کند و عادات غذایی در همان ابتدا شکل می گیرد، نیاز به مراجعه به مشاور تغذیه دارند. در کنار اهمیت استفاده از مواد غذایی با ارزش در رژیم غذایی، برای جلوگیری از افزایش وزن و به وجود آمدن مشکلات ناشی از آن مانند بیماری های قلبی، کبد چرب، دیابت، فشار خون و مشکلات دیگر نیز نیاز به تحت نظر متخصص تغذیه قرار گرفتن است.

افراد بسیاری به دلیل اهمیت یافتن رژیم غذایی مشغول به فعالیت در زمینه تغذیه برای کسب درآمد شده اند که ممکن است برنامه های غیر علمی را در اختیار مراجعه کنندگانشان قرار دهند که در دراز مدت ممکن است مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل باید در میان افراد بسیاری که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند، بهترین آن ها را شناسایی کرده  و خود یا کودکمان را تحت یک رژیم غذایی مطمئن که شامل کلیه گروه های غذایی است و مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند، قرار دهیم که خانم دکتر فریبا کوهدانی به علت داشتن تخصص کافی و سابقه درخشان در این زمینه برای ساکنین تهران و دیگر شهرها که توانایی مراجعه به ایشان را دارند، جزو بهترین گزینه ها در زمینه تغذیه می باشند.

از طرفی رژیم غذایی صحیح در کودکان می تواند بر قد و وزن آن ها تاثیر بسیاری داشته باشد و به همین دلیل مراجعه به متخصص تغذیه فقط مختص بزرگسالان و هنگام اضافه وزن نیست و شما می توانید برای کودک خود نیز مراجعه کرده و انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله خود را بشناسید و در رژیم غذایی او از آن ها استفاده کنید.

نکاتی که باید در رابطه با غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله رعایت شود

تا قبل از سن یک سالگی، مهم ترین غذا برای کودکان یک ساله شیر مادر است. اما به مرور شروع غذای کمکی در کنار شیر مادر باید مورد استفاده قرار گیرد. در این سن میزان کالری مورد نیاز کودک یک ساله شما توسط متخصص با توجه به قد او سنجیده می شود. معمولا به ازای هر دو و نیم سانتیمتر قد کودک، ۴۰ کالری در روز تعیین می شود تا رشد او به طور کامل صورت بگیرد.

در سن یک سالگی باید از غذاهای متنوعی برای فرزند خود استفاده کنید و نباید تنها یک غذا را در اختیار او قرار دهید. زیرا هر نوع غذا دارای ویتامین ها و مواد غذایی مخصوص به خود است که برای یک رشد کامل و داشتن بدنی سالم نیاز به مصرف همه آن ها ضروری می باشد.

نکاتی که باید در رابطه با غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله رعایت شود

نکاتی که باید در رابطه با غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله رعایت شود

نکته دیگری که وجود دارد، این است که اضافه کردن حجم غذای مصرفی کودک برای رشد او مناسب نیست و باید به اندازه و حاوی مواد ارزشمند باشد و در وعده های متعدد به او داده شود. قبل از تنظیم هر رژیم غذایی برای فرزند خود، بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و انواع غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله را بشناسید.

برای رشد طبیعی کودک، وجود کلسترول و چربی ضروری است زیرا بخشی از انرژی بدن او را تامین می کند. اما باید از مصرف بیش از اندازه آن پرهیز کرد.

حجم معده کودک کوچک است و بهتر است به جای خوراندن وعده های غذایی کم و با حجم زیاد، تعداد وعده های غذایی او را افزایش دهید. همچنین مواد غذایی را به عنوان غذای کمکی در نظر گرفته و شیر دادن به کودک را قطع نکنید. زیرا شیر مادر سیستم ایمنی بدن کودک را افزایش می دهد.

نبایدها در غذای مناسب رشد کودک یک ساله

کودک در یک سالگی در حالت آشنایی با طعم های مختلف است و ممکن است گاهی با دادن یک غذای نامناسب به او، نسبت به آن غذا علاقه پیدا کند و برای خوردن آن بهانه گیری کند. به همین دلیل باید نهایت دقت در غذایی که به کودک یک ساله می دهیم، لحاظ شود. کودکان تا به سن بزرگسالان نرسند، نمی توانند برخی از غذاهای ما را امتحان کنند. بعضی از مواد غذایی خطراتی مانند گیر کردن غذا در گلو و خفگی را به همراه دارد و باید از خوراندن آن به کودک یک ساله اجتناب کرد.

مواد غذایی که در ترکیبات آن ها عسل وجود دارد، در لیست ممنوعه ها برای کودکان یک ساله است زیرا درون عسل یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم وجود دارد که برای کودکانی که دستگاه گوارش آن ها تکامل یافته نیست، ممکن است با خطرات و مشکلاتی مانند ضعف جسمانی، بی حالی، التهاب معده، کم اشتهایی و یبوست و … همراه باشد اما به مرور زمان هنگامی که کمی بزرگتر شوند، می توانند با احتیاط مصرف آن را شروع کنند.

مورد بعدی مصرف سفیده تخم مرغ است که سرشار از پروتئین است اما باید با احتیاط مصرف شود چون حاوی باکتری است که می تواند باعث ناراحتی و تحریک دستگاه گوارش و معده کودکان شود.

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم و پروتئین و فیبر است

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم و پروتئین و فیبر است. اما هضم آن توسط کودک مشکل است و چسبندگی آن نیز می تواند باعث مشکلات در ناحیه دهان و دندان برای کودک شود. شکلات ها و مواد دارای کاکائو نیز دارای همین مشکلات است و علاوه بر آن می تواند موجب بیش فعالی و بی خوابی و بسیاری مشکلات دیگر نیز بشود. بنابراین باید مصرف شکلات و مواد غذایی شیرین مصنوعی را از رژیم سالم کودکان یک ساله حذف کرد تا رشد بهتری صورت گیرد.

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم و پروتئین و فیبر است

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم و پروتئین و فیبر است

مصرف سبزیجات خام نیز برای کودکان زیاد مفید نیست. با این که سبزیجات منبع غنی از مواد مغذی هستند و همیشه به افراد توصیه می شود تا مصرف آن را در رژیم غذایی خود جای دهند، اما خوردن سبزیجاتی مانند هویج به کودکان می تواند آن ها را در جویدن و بلع دچار مشکل کند و موجب مشکلاتی مانند خفگی شود. به همین دلیل باید در خوراندن این نوع مواد غذایی دقت لازم را به عمل آورد.

آجیل های کامل سرشار از فیبر، ویتامین E و دیگر مواد مغذی هستند اما ممکن است هنگام خوردن، باعث انسداد مری کودک شود و مشکلاتی را برای او به وجود آورد. به همین دلیل استفاده از آن ها و نحوه خوراندن آن به کودک نیز باید با مشاوره با متخصص تغذیه صورت بگیرد.

مصرف غذاهای کنسرو شده به دلیل ارزش پایین غذایی که دارند، حتی به بزرگسالان نیز توصیه نمی شود

مصرف غذاهای کنسرو شده به دلیل ارزش پایین غذایی که دارند، حتی به بزرگسالان نیز توصیه نمی شود. زیرا حاوی مواد نگهدارنده می باشند که مصرف آن ها برای کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا ممکن است باعث عفونت بوتولیسم در کودکان و انتقال سایر باکتری های مرگبار به بدن کودکان شود.

غذاهای دریایی با تمام خواصی که برای انسان به همراه دارند، ممکن است با آلرژی برای برخی کودکان همراه باشند. بنابراین شروع قراردادن آن در رژیم غذایی کودک باید با احتیاط باشد و تحت هیچ شرایطی از ماهی هایی که تیغ دارند، در رژیم غذای کودک خود استفاده نکنید. برخی غذاهای دریایی نیز گاها دارای مقادیر بسیار بالایی جیوه هستند که برای کودکان یک ساله مصرف آن ها مانند سم است.

مصرف غذاهای کنسرو شده به دلیل ارزش پایین غذایی که دارند، حتی به بزرگسالان نیز توصیه نمی شود

مصرف غذاهای کنسرو شده به دلیل ارزش پایین غذایی که دارند، حتی به بزرگسالان نیز توصیه نمی شود

تحت هیچ شرایطی آب میوه های صنعتی که دارای مواد نگهدارنده هستند و هیچ ارزش غذایی ندارند، در اختیار فرزند خود قرار ندهید. زیرا بر دستگاه گوارش آن ها تاثیرات بدی خواهد گذاشت و بهتر است که آب میوه های طبیعی را خود در منزل تهیه کنید. از مصرف جگر به دلیل هضم سخت آن برای کودک خود پرهیز کنید. میگو باید به مقدار بسیار کمی در رژیم غذایی کودک یک ساله باشد و از خوراندن سیب زمینی سرخ شده به کودک خودداری کنید.

مصرف کافئین در لیست غذاهای ممنوعه کودکان است

مصرف کافئین در لیست غذاهای ممنوعه کودکان است. مصرف میوه هایی مانند گیلاس، آلبالو، گوجه سبز و … باعث اسهال و ملین شدن روده کودک می شود. مصرف خربزه ممکن است با حساسیت های شدیدی در ناحیه گلو و خارش شدید آن همراه باشد. مصرف مویز و کشمش نیز به دلیل کربوهیدرات و قند بالا به کودکان توصیه نمی شود. زیرا ممکن است بی خوابی و اسهال را برای کودک به دنبال داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که برای همه انسان ها مصرف هر ماده غذایی حد و اندازه دارد و مصرف کمتر از آن یا بیشتر از آن با خطراتی همراه است. برای کودکان رعایت این محدوده ضروری تر است و میزان این نیز تنها با مراجعه به یک متخصص تغذیه امکانپذیر است. دکتر کوهدانی متخصص تغذیه می تواند به شما در تنظیم یک رژیم غذایی ایده آل برای کودک یک ساله تان کمک بسیاری بکند و روند رشد او را منظم تر و هدفمندتر سازد.

مصرف کافئین در لیست غذاهای ممنوعه کودکان است

مصرف کافئین در لیست غذاهای ممنوعه کودکان است

جمع بندی

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله باید حاوی تمام مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و تکامل او باشد. انتخاب غذای مناسب برای کودک با توجه به قد و وزن او صورت می گیرد و بهترین شخص برای تعیین رژیم غذایی کودک یک ساله، یک متخصص تغذیه است که دارای مدارک معتبر در این زمینه باشد و به خانواده کودک، اطلاعات کافی را در زمینه تغذیه او بدهد.

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله باید شامل پروتئین ها، حبوبات گوناگون مانند نخود و لوبیا و عدس و ماش و …، میوه هایی مانند موز و سیب و هلو و هندوانه و …، سبزیجاتی مانند کاهو و کلم و اسفناج و چغندر و هویج، شیرهای غنی شده و غلات و … باشد تا بخش مهمی از ویتامین ها و مواد مغذی بدن او از طریق تغذیه صحیح دریافت شود.

نباید در تغذیه کودک از مواد غذایی یکنواخت استفاده کرد.  باید تنوع لازم را در تهیه و سرو غذای کودک به کار برد زیرا زیبایی و جذاب بودن غذا و تزیین آن تاثیر زیادی روی کودک برای ایجاد تمایل و رغبت برای خوردن آن دارد.

این تنوع غذایی می تواند به شما نیز کمک کند تا متوجه شوید که چه نوع غذایی مورد علاقه فرزند شما است

این تنوع غذایی می تواند به شما نیز کمک کند تا متوجه شوید که چه نوع غذایی مورد علاقه فرزند شما است و از آن استفاده بیشتری در رژیم غذایی داشته باشید. یکی از متخصصان تغذیه معروف در شهر تهران که استاد دانشگاه علوم پزشکی استان تهران نیز می باشند،

خانم دکتر فریبا کوهدانی هستند که ممکن است بارها ایشان را در برنامه های مطرح صدا و سیما مشاهده کرده باشید که از میزان تخصص و آگاهی بالایی در زمینه تغذیه برخوردارند و عضو هیئت مدیره انجمن علمی تغذیه ایران نیز می باشند. همچنین بیش از ۷۰ مقاله در زمینه تغذیه در مجلات معتبر خارجی و داخلی چاپ کرده اند و همچنین یک کتاب به نام تغذیه دوره های زندگی به چاپ رسانده اند.

مطب دکتر فریبا کوهدانی واقع در شهر تهران، خیابان شریعتی، کوچه آریایی، پلاک ۴۵، طبقه اول است و مراجعان بسیاری روزانه از شهر تهران و سایر شهرهای کشور مراجعه می کنند تا برای خود یا کودکشان یک رژیم غذایی مطمئن دریافت کنند. همچنین امکان ویزیت آنلاین و دریافت رژیم غیر حضوری پس از بررسی تمام مشخصه های لازم در بدن شما وجود دارد.

منبع:

b2n.ir

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید