خواص زردچوبه و عسل

سندروم روده تحریک پذیر و لکه بینی
سندروم روده تحریک پذیر و لکه بینی
2022/04/25
خواص آبغوره چیست
خواص آبغوره چیست
2022/08/06
خواص زردچوبه و عسل

خواص زردچوبه و عسل

در این مقاله به بررسی خواص زردچوبه و عسل می پردازیم.

همه ما می دانیم که زردچوبه و عسل در لیست بهترین و مغذی ترین مواد غذایی می باشند و در جهان به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارند شناخته شده هستند.

در صورتی که این دو ماده با یکدیگر ترکیب شوند خواص ویژه و مجزایی را تشکیل می دهند. ترکیب زردچوبه و عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی را تشکیل می دهد که برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

خواص زردچوبه و عسل

خواص زردچوبه و عسل

از این رو می توان ترکیب زردچوبه و عسل را یک روش درمان قوی دانست. در این مقاله به بررسی خواص زردچوبه و عسل می پردازیم و ویژگی های هر یک را بیان می کنیم.

دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان در حوزه تغذیه توضیحات کاملی را در خصوص این ترکیب در اختیار شما قرار داده است که در بخش های بعدی این نوشتار به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

در این مقاله می خوانیم:

خواص زردچوبه

خواص عسل

خواص زردچوبه و عسل

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

میزان مجاز مصرف زردچوبه و عسل

موارد منع مصرف زردچوبه و عسل

ماسک زردچوبه و عسل

انواع عسل طبیعی

روش های تشخیص عسل اصل

چگونه می‌توانیم زردچوبه اصل را تشخیص دهیم؟

سخن پایانی

 

خواص زردچوبه

زردچوبه را که به عنوان نوعی ادویه می شناسیم تقریبا در همه ی منازل ایرانی ها وجود دارد. این ادویه که طعم بسیار لذیذی به غذا می دهد دارای خواص بسیار زیادی می باشد و انواع مواد مغذی را در خود جای داده است.

زردچوبه در واقع بومی کشور هند است و با نام علمی Curcuma longa در دنیا شناخته می شود. زردچوبه درواقع ریشه گیاهی به نام ریزوم می باشد که این ریشه بعد از خشک شدن و پودر شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه

بخش بیرونی این گیاه شبیه به گیاهان استوایی است و دارای گل های زردی می باشد که به شکل قیف هستند. برگ های گیاه زردچوبه بزرگ و سبز است و شکلی مانند برگ های گل لیلی دارند.

زردچوبه ای که ما استفاده می کنیم، ریشه گیاه ریزوم است. ریشه این گیاه یعنی زردچوبه به شکل ریشه ای غده ای و پهن است و طول آن بین ۱۰ الی ۴۰ سانت می باشد. استفاده از زردچوبه تازه بسیار مفید است. اما برای نگهداری طولانی آن را خشک می کنند و در سراسر جهان توزیع می کنند.

با توجه به این که زردچوبه برای رشد به شرایط آب وهوایی خاصی نیاز دارد، در مناطق مخصوصی کشت می شود. اما به دلیل خواص و عطر و طعمی که به غذا می دهد به همه جای دنیا صادر می شود.

زردچوبه در همه جای دنیا برای طعم دار کردن و لذیذ کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد. اما کمتر کسی از خواص این گیاه شگفت انگیز آگاه است. زردچوبه دارای ترکیبات مختلفی است اما مهم ترین ترکیب این ادویه کورکومین می باشد. کورکومین سبب شده است این گیاه یک دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد.

از جمله خواص زردچوبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت ضد قارچی زردچوبه:

زردچوبه دارای ترکیباتی می باشد که با قارچ ها و مخمرها مبارزه می کند و آن ها را از بین می برد. برخی از متخصصان معتقدند خاصیت قارچ کشی زردچوبه از داروی فلوکونازول نیز بیشتر می باشد.

از بین بردن سلول های سرطانی:

یکی از خواص بی نظیر زردچوبه جلوگیری از رشد و نابود کردن سلول های سرطانی می باشد. ماده شگفت انگیز موجود در زردچوبه یعنی کورکومین سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می گیرد و آن ها را نابود می کند.

از بین بردن سلول های سرطانی:

از بین بردن سلول های سرطانی:

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان:

کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است که برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر عمل می کند. یکی از اثرات کورکومین این است که التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن از بین ببرد.

خواص ضد باکتریایی:

در بدن باکتری های مضر زیادی وجود دارد که گاهی این باکتری ها رشد کرده و به یک عارضه تبدیل می شوند. در صورتی که زردچوبه به صورت روزانه مصرف شود، این باکتری ها نابود خواهند شد و در همان مراحل اولیه رشد از بین می روند.

زردچوبه مانند آنتی بیوتیک های مصنوعی نیست که در صورت مصرف بیش از حد به بافت ها آسیب برساند. زردچوبه یک آنتی اکسیدان طبیعی است و بدن می تواند آن را به راحتی تجزیه نماید.

پیشنهاد می کنیم از پست عسل برای روده تحریک پذیر دیدن کنید.

بهبود عملکرد مغز:

مواد موجود در زردچوبه نظیر آروماتیک تورمرون و فیتوکمیکال سلول های بنیادی عصبی را در مغز تحریک می کنند و سبب رشد و بازسازی آن ها می شوند. طبق مطالعات صورت گرفته زردچوبه برای درمان آلزایمر و آسیب های ناشی از سکته مغزی موثر عمل می کند.

بهبود بیماری های قلبی:

کورکومین موجود در زردچوبه سبب بهبود عملکرد اندوتلیوم (جداره عروق و رگ های خون) می شود. در اثر نارسایی اندوتلیوم بیماری های قلبی بروز پیدا می کنند. با بهبود وضعیت اندروتلیوم بیماری های قلبی نیز از بهبود خواهند یافت.

درمان آرتروز با زردچوبه:

بیماری آرتروز در صورتی که تشدید یابد سبب آسیب به مفاصل و التهاب آن ها خواهد شد. با توجه به این که کورکومین یک ماده ضد التهابی قوی است برای درمان آرتروز و مشکلات ناشی از آن موثر عمل می کند. در برخی از مطالعات مشخص شده است که زردچوبه حتی قوی تر از داروهای ضد التهابی برای آرتروز می باشد.

درمان آرتروز با زردچوبه:

درمان آرتروز با زردچوبه:

درمان افسردگی با زردچوبه:

در صورتی که زردچوبه در کنار داروهای ضد افسردگی مصرف شود، روند درمان افسردگی تسریع می یابد. طبق یک مطالعات گسترده بر روی گروهی از افراد افسرده، مشخص شد که کورکومین به اندازه داروهای شیمیایی در درمان افسردگی موثر است.

تاخیر در فرایند پیری با زردچوبه:

کورکومین با از بین بردن التهابات، باکتری ها و میکروب های مضر در بدن روند پیری را به تاخیر می اندازند. با مصرف زردچوبه سلامت اجزای داخلی بدن تضمین می شود. حال آن که زردچوبه سبب حفظ سلامت پوست نیز می شود.

خواص عسل

همه ما می دانیم که عسل به عنوان مغذی ترین ماده غذایی در جهان شناخته شده است. عسل سرشار از مواد معدنی، دارای شاخص گلیسمی پایین، ضد قارچ و ضد باکتری است.

خواص عسل

خواص عسل

ترکیباتی که عسل دارد باعث می شود سلول های سرطانی دچار مرگ شوند. علاوه بر این رادیکال های آزاد را که سبب ایجاد استرس اکسیداتیو می شوند از بین می برد.

در عسل ترکیباتی نظیر آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و پلی فنولیک‌های وجود دارد که از این طریق به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. بخش زیادی از عسل را قندهای ساده منوساکاریدها تشکیل می دهند که جذب بسیار راحت و ساده ای دارند.

از جمله خواص بی نظیر عسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ سلامت قلب:

عسل کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد و از انعقاد خون جلوگیری می کند. در این صورت بیماری های قلبی با مصرف عسل بهبود خواهند یافت. قندهای ساده موجود در عسل انرژی مورد نیاز قلب را تامین می کنند. عسل به قلب می کند تا تقویت و تحریک شده رگ های آن گشاد شوند. در این صورت جریان خون بهبود می یابد و سلامت قلب حفظ می شود.

رفع سرفه و گلودرد:

بسیاری از افرادی که دچار گلودرد و سرفه می شوند اولین راه کاری که به ذهن شان می رسد مصرف عسل است. عسل در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است موثر عمل نکند. اما بهترین دارو برای رفع سرفه و گلودرد است. عسل آویشن یکی از بهترین عسل ها برای درمان سرفه می باشد. زیرا در این عسل مقدار آنتی اکسیدان بیشتری وجود دارد.

رفع سرفه و گلودرد:

رفع سرفه و گلودرد:

بهبود زخم و رفلاکس معده:

عسل می توان مرهمی قوی برای رفع علائم زخم معده باشد. عسل با داشتن خاصیت ضد التهابی قوی مشکلات گوارشی و زخم معده را برطرف می کند. باکتری هلیکوپیلوری که در معده وجود دارد عامل اصلی بروز مشکلات معده است که عسل می تواند آن را نابود کند.

التیام زخم ها و سوختگی ها:

از عسل برای التیام زخم ها و سوختگی ها استفاده می کنند. رطوبت کم، فشار اسمزی زیاد و اسیدی بودن عسل سبب رفع عفونت ها و میکروب ها در بدن می گردد و از این طریق سبب التیام زخم ها و سوختگی ها می گردد.

رفع مشکلات پوستی:

عوامل محیطی بسیاری سبب ایجاد مشکلات پوستی نظیر آکنه و جوش می شوند. عامل اصلی بروز چنین مشکلاتی افزایش غدد روغنی پوست و افزایش فعالیت های باکتری ها می باشد. عسل با داشتن خاصیت ضد التهابی سبب می شود مشکلات پوستی از بین بروند.

عسل در دوران بارداری:

زنان باردار می توانند به میزان کنترل شده ای عسل مصرف نمایند. از مزایای مصرف عسل در دوران بارداری می توان به کاهش آلرژی های فصلی، کمک به بهبود خواب و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که عسل به دلیل ترکیباتی که دارد برای کودکان زیر ۱ سال مضر است. اما به جنین آسیبی نمی رساند.

بهبود بیماری های کبد:

یکی دیگر از خواص عسل بهبود بیماری ها کبد می باشد. عسل با داشتن ویژگی هایی نظیر اثرات آنتی اکسیدانی، تنظیم قند خون و داشتن باکتری های مفید به رفع بیماری های کبد کمک می کند.

درمان عفونت لثه:

افرادی که دچار عفونت در لثه شده اند می توانند با استفاده از عسل این عفونت را از بین ببرند. خاصیت ضد باکتریایی عسل باکتری های موجود در دهان را نابود می کند.

پیشگیری و درمان سرطان با عسل:

عسل با تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین با داشتن خواص آنتی اکسیدانی می تواند در پیشگیری و درمان انواع سرطان موثر باشد. خاصیت ضد التهابی عسل باعث می شود التهاب های مزمن از بین بروند.

پیشگیری و درمان سرطان با عسل:

پیشگیری و درمان سرطان با عسل:

خواص زردچوبه و عسل

در بخش های قبلی در رابطه با خواص زردچوبه و عسل صحبت کردیم و فهمیدیم که این دو ماده غذایی طبیعی معجزات زیادی را در بخش پزشکی به وجود می آورند.

حال اگر این دو ماده با یکدیگر ترکیب شوند و مورد استفاده قرار بگیرند، خواص منحربه فرد و شگفت انگیزی را به وجود می آورند که حتی قوی تر از بسیاری از داروهای شیمیایی خواهند بود.

به صورت کلی باید گفت که عسل یک آنتی بیوتیک قوی است و در تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، رفع عفونت، زخم ها و سوختگی ها موثر می باشد. زردچوبه نیز که به عنوان یک ادویه محبوب شناخته شده است، دارای ترکیبات بیولوژیکی می باشد.

مبارزه با میکروب ها

ترکیبات موجود در زردچوبه نظیر کوکورمین و پلی فنول سبب شده است که این گیاه به یک ماده قوی برای مبارزه با میکروب ها تبدیل شود. علاوه بر این زردچوبه دارای خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد التهابی می باشد.

وجود چنین ویژگی هایی در زردچوبه و عسل دانشمندان را بر آن داشته تا با ترکیب این دو ماده، یک داروی بسیار قوی تر تولید کنند. در واقع با ترکیب شدن زردچوبه و عسل می توان از خاصیت هر دو ماده بهره برد.

از مهم ترین خواص زردچوبه و عسل می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی طبیعی آن ها اشاره کرد که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر عمل کند. با ترکیب شدن عسل و زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی دوبرابری به دست خواهد آمد که در نتیجه می توان باکتری ها و ویروس های قوی تر و بیشتری را نابود کرد.

خواص زردچوبه و عسل باعث شده است یک داروی جدید به وجود بیاید و به عنوان یک داروی طبیعی قوی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله خواص زردچوبه و عسل می توان به بهبود وضعیت پوست اشاره کرد که بسیاری از افراد از این ترکیب به عنوان ماسک استفاده می کنند.

از جمله خواص زردچوبه و عسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان رفلاکس معده:

در صورتی که از ترکیب عسل و زردچوبه در کنار یک برنامه غذایی سالم استفاده شود، خیلی زود مشکلات معده نظیر رفلاکس معده و زخم معده برطرف می گردد. باید دقت داشته باشید که برای تاثیر ترکیب زردچوبه و عسل در رفلاکس معده حتما باید برنامه غذایی سالم و مخصوصی داشته باشید.

برای دریافت برنامه غذایی مناسب برای رفع رفلاکس می توانید از دکتر کوهدانی کمک بگیرید. برای رفع مشکل رفلاکس و زخم معده ترکیب مورد نظر را در وعده صبحانه به همراه نان میل کنید.

درمان رفلاکس معده:

درمان رفلاکس معده:

بهبود مشکلات مفاصل:

مشکلات مفاصل یکی از مشکلاتی است که قشر زیادی از مردم با آن درگیر هستند و از علائم آن رنج می برند. افراد دارای مشکلات مفاصل و آرتروز همواره به دنبال راهی برای تسکین دردهای خود هستند.

بسیاری از متخصصان معتقدند ترکیب زردچوبه و عسل برای رفع دردهای ناشی از مشکلات مفصل بسیار مفید است. داروهای شیمیایی مخصوص مشکلات مفاصل در از بین بردن علائم بیماری مفید هستند.

اما باید این را بدانیم که دارای عوارض گوناگونی نیز می باشند. ترکیب زردچوبه و عسل یک داروی قوی طبیعی برای درمان مفاصل است که در عین حال هیچگونه عارضه ای ندارد. ترکیب یاد شده تولید هیستامین در بدن را کاهش و میزان تولید کورتیزون را افزایش می دهند.

چنین شرایطی سبب می شود التهابات بدن بدون وجود عارضه ای خاص از بین برود. باید توجه داشته باشید که داروهای شیمیایی خود را برای استفاده از ترکیب زردچوبه و عسل نباید قطع کنید. قطع داروهای شیمیایی باید با مشورت پزشک صورت گیرند.

پیشگیری و بهبود وضعیت سرطان:

هم عسل و هم زردچوبه هر دو خاصیت ضد سرطانی دارند و با سلول های سرطانی مبارزه می کنند. در صورتی که این دو ماده ترکیب شوند، خاصیت ضد سرطانی آن ها دو برابر خواهد شد. از جمله خواص زردچوبه و عسل می توان به درمان سرطان هایی چون سرطان سینه، سرطان پروستان، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست اشاره کرد.

درمان سرماخوردگی:

از دیگر خواص زردچوبه و عسل می توان به درمان سرماخوردگی اشاره کرد. خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و وجود مقدار زیادی آنتی بیوتیک در ترکیب یاد شده باعث می شود تمام ویروس ها و عفونت ها در بدن خیلی زود از بین بروند.

در زمان سرماخوردگی بهتر است ترکیب زردچوبه و عسل به صورت دمنوش مصرف گردد. با توجه به این که در طول عمر خود زیاد دچار سرماخوردگی می شوید، بهتر است ترکیب زردچوبه و عسل را جایگزین داروهای شیمیایی کنید تا دچار عوارض کمتری از داروهای شیمیایی شوید.

درمان اگزما:

درمان اگزما از دیگر خواص زردچوبه و عسل است که التهاب و قرمزی را در این بیماری پوستی از بین می برد. ترکیب زردچوبه و عسل یک آنتی بیوتیک قوی را می سازد و سبب می شود اگزما خیلی زود بهبود یابد. بهتر است قبل از استفاده از زردچوبه و عسل برای درمان اگزما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا پوست هایی که اگزما می زنند بسیار حساس می باشند.

درمان اگزما:

درمان اگزما:

درمان سرفه:

سرفه در اثر التهاب و عفونت گلو به وجود می آید. قوی ترین ماده نیز برای رفع عفونت عسل می باشد. حال اگر عسل با زردچوبه مخلوط شود و مورد استفاده قرار بگیرد، سرفه خیلی سریع تر بهبود می یابد. در صورتی که سرفه به موقع درمان نشود، موجب زخم مری می گردد. از این رو ضروری است که سرفه خیلی زود درمان گردد.

جلوگیری از پیری:

خواص بی نظیر و شگفت انگیز زردچوبه و عسل باعث حفظ سلامت بخش های داخلی بدن می گردد. با حفظ سلامت بافت های داخلی بدن طول عمر افزایش می یابد.

علاوه بر این ترکیبات زردچوبه و عسل در صورتی که به صورت ماسک مصرف شود، باعث رفع مشکلات پوستی و رفع چین و چروک می گردد. به همین دلیل می توان گفت که ترکیب زردچوبه و عسل یک ماده قوی برای جوان ماندن می باشد.

رفع مشکلات واژن:

زنان در طول عمر خود ممکن است عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی را در واژن خود تجربه کنند. ترکیب زردچوبه و عسل کمک می کند عفونت های واژن در کمترین زمان از بین بروند. البته لازم است برای رفع عفونت واژن از طریق زردچوبه و عسل بهداشت فردی و جنسی نیز رعایت شود.

متخصصان معتقدند ترکیب عسل، زردچوبه و مرزنگوش برای بهبود وضعیت واژن بسیار مفید است. این ترکیب باعث می شود از شر سوزن ها و خارش های واژن رها شوید.

درمان کبد چرب:

از دیگر خواص زردچوبه و عسل می توان به درمان کبد چرب اشاره کرد. با توجه به این که مواد مضر و سموم بدن از طریق کبد از بدن دفع می گردد، هسته مرکزی برای شناسایی و رفع عوامل بیماری زا می باشد.

میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها همگی در کبد تجمع می یابند و از طریق آن دفع می گردند. در اثر عوامل محیطی مانند مصرف مواد غذایی ناسالم کبد دچار آسیب های جدی می شود. شما با مصرف ترکیب زردچوبه و عسل می توانید به حفظ سلامت کبد کمک کنید و مواد سمی را از آن خارج نمایید.

درمان زخم:

با توجه به این که ترکیب زردچوبه و عسل دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، یک داروی بسیار قوی برای درمان زخم ها و سوختگی های پوست می باشد. ترکیبات موجود در زردچوبه و عسل سبب می شود ترمیم و بازسازی بافت های پوستی به سرعت انجام گیرد.

از طرفی این ترکیب از گسترش ویروس ها و باکتری ها از محل زخم جلوگیری می کند و مانع از ایجاد عفونت و التهاب می گردد. این ترکیب برای زخم های عمیق نیز موثر عمل می کند و روند بهبودی را تسریع می بخشد. با این حال باید برای استفاده از ترکیب زردچوبه و عسل برای زخم های عمیق و حاد با پزشک خود مشورت کنید.

درمان زخم:

درمان زخم:

تقویت مو:

امروزه مواد شیمیایی مختلف نظیر رنگ ها و لوسیون های نامعتبر سبب آسیب های جدی به مو و ریشه مو می شوند. ماسک موی زردچوبه و عسل به ترمیم بافت های آسیب دیده در پوست مو کمک می کند و باعث می شود ریشه موها قوی شوند.

تقویت پوست:

یکی دیگر از خواص زردچوبه و عسل که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد تقویت پوست صورت می باشد. امروزه بسیاری از افراد از ترکیب زردچوبه و عسل به عنوان یک ماسک خانگی بسیار مفید و ارزشمند استفاده می کنند.

ترکیباتی که زردچوبه و عسل دارند باعث می شود سطح پوست ضد عفونی گردد. علاوه بر این هر گونه باکتری و میکروبی از روی سطح پوست حذف می شود. با ماسک زردچوبه و عسل غدد چربی زیر پوست چربی کمتری تولید می کنند و باعث می شوند جوش ها و آکنه های پوستی از بین بروند.

در این صورت مشکلات پوستی نیز به سرعت از بین خواهند رفت. علاوه بر این زردچوبه و عسل چین و چروک های پوست را کاهش می دهند و باعث جوان سازی پوست می شوند.

مرطوب کنندگی و درخشندگی پوست از دیگر خواص زردچوبه و عسل می باشد. در صورتی که شما از مشکلات پوستی رنج می برید توصیه می کنیم از خواص زردچوبه و عسل غافل نشوید.

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

بسیاری از افرادی که از ترکیب زردچوبه و عسل استفاده می کنند تمایل دارند بدانند این ترکیب چه تاثیری بر بافت های چربی در بدن دارد؟ و آیا نقش موثری در روند کاهش وزن ایفا می کند یا خیر؟ چاقی سبب بروز عوارض و بیماری های مختلفی می گردد.

از این رو افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید هر چه سریع تر به دنبال راه حلی برای کاهش وزن خود باشند. راه های مختلف و زیادی برای چربی سوزی و کاهش وزن وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

اما به یاد داشته باشید که استفاده از هر روشی در کنار پیروی از برنامه رژیم غذایی و ورزش موثر واقع می شود. یکی از روش های چربی سوزی و کاهش وزن استفاده از ترکیب زردچوبه و عسل می باشد. این ترکیب دارای ویژگی هایی می باشد که به روند کاهش وزن کمک می کند.

طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که ماده کورکومین موجود در زردچوبه در جلوگیری از رشد بافت چربی و کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین موثر عمل می کند. علاوه بر این کورکومین التهاباتی را که در چاقی نقش دارند را سرکوب می کند و از بین می برد.

آنتی اکسیدان موجود در این ترکیب باعث می شود مشکلات مختلف دستگاه گوارش برطرف گردد. علاوه بر این اختلالات سوخت و ساز در بدن از بین می رود و از رشد و تجمع بافت های چربی در بدن جلوگیری می شود.

خواصی که زردچوبه دارد باعث می شود میزان تولید مایع صفرا افزایش یابد

خواصی که زردچوبه دارد باعث می شود میزان تولید مایع صفرا افزایش یابد. در این صورت چربی سوزی اتفاق می افتد و میزان سوخت و ساز در بدن افزایش می یابد. کورکومین سبب سرکوب پاسخ التهابی در سلول های بدن از جمله سلول های لوزالمعده، ماهیچه ها و چربی ها می گردد.

در این صورت مقاومت بدن نسبت به انسولین کاهش می یابد، قند خون تنظیم می گردد و کلسترول بد از بین می رود. در این شرایط سوخت و ساز در بدن افزایش یافته و به روند کاهش وزن کمک می شود.

در یک مطالعه بر روی ۴۴ نفر از افرادی که دچار اضافه وزن بودند، مشخص شد که ترکیب زردچوبه و عسل سبب کاهش چربی ها در ناحیه کمر و باسن می شود. در این مطالعات افراد روزانه ۸۰۰ میلی گرم کورکومین و ۸ میلی گرم پیپرین را در ۳۰ روز مصرف می کردند.

وزن افراد طی این مدت با کاهش چشمگیری روبه رو شد. پیپرین یک ماده در فلفل سیاه است که سبب افزایش جذب کورکومین در بدن می گردد.

همانطور که بیان شد برای کاهش وزن از طریق ترکیب زردچوبه و عسل لازم است از یک برنامه رژیم لاغری مخصوص پیروی کنید. مصرف زردچوبه و عسل بدون کاهش مصرف کالری در چربی سوزی موثر عمل نمی کند.

علاوه بر این بهتر است فعالیت های ورزشی خود را افزایش دهید تا نتیجه مطلوب را از کاهش وزن کسب کنید. برای دریافت بهترین برنامه رژیم لاغری متناسب با سیستم متابولیسم بدن خود از دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه کمک بگیرید.

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

برای افرادی که تمایل دارند از خواص زردچوبه و عسل بهره ببرند سوال پیش می آید که ساده ترین و آسان ترین روش استفاده از این ترکیب چه روشی است؟ روش های مصرف ترکیب زرچوبه و عسل شامل موارد زیر می باشد:

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

چای و دمنوش:

یکی از بهترین روش های مصرف این ترکیب به صورت چای و دمنوش می باشد. برای این کار مقداری از پودر زردچوبه با چوب زردچوبه در ظرفی ریخته و به آن اضافه کنید و سپس آن را روی حرارت قرار دهید.

اجازه دهید زردچوبه دم بکشد. برای افزایش خاصیت و طعم دمنوش می توانید مفداری روغن نارگیل و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. در نهایت که دمنوش آماده شد اجازه دهید کمی ولرم شود. سپس مقدار عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

به صورت مربا:

می توانید ۲ قاشق عسل را با یک قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب کنید و در وعده صبحانه به صورت مربا آن را روی نان قرار دهید و میل کنید. مصرف زردچوبه و عسل به این شیوه باعث اثربخشی بیشتر آن نسبت به دیگر روش ها می شود.

چاشنی:

برخی از افراد تمایل دارند یک ترکیب را به صورت چاشنی در غذاهای خود مصرف کنند. زردچوبه باعث خوش طعم و خوش رنگ شدن غذا می شود. از این رو برای بهره مندی از خواص آن می توانید از آن به مقدار زیاد در غذاهای خود استفاده کنید.

اما توجه داشته باشید که عسل را هیچ وجه در غذاهای گرم و داغ اضافه نکنید. می توانید زردچوبه و عسل را شیر، غلات صبحانه و برخی از انواع سالاد نیز اضافه کنید و میل نمایید.

میزان مجاز مصرف زردچوبه و عسل

همه ما می دانیم که زردچوبه و عسل دارای خواص شگفت انگیز بسیاری هستند. اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد هر ماده ای سبب بروز عوارضی در بدن می گردد. به خصوص اگر مصرف کننده در شرایط ویژه ای قرار داشته باشد.

میزان مجاز مصرف زردچوبه و عسل

میزان مجاز مصرف زردچوبه و عسل

به طور مثال زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از سه قاشق چای خوری در روز زردچوبه مصرف کنند. زیرا سبب ایجاد مشکلاتی برای جنین و نوزاد می شود. علاوه بر این افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند باید در مصرف زردچوبه احتیاط کنند.

زیرا زردچوبه گردش خون را افزایش می دهد و مانع از انعقاد خون می گردد. برای کاهش وزن نیز بهتر است زردچوبه بیشتر از سه الی چهار قاشق چای خوری در روز مصرف نشود.

موارد منع مصرف زردچوبه و عسل

ترکیب زردچوبه و عسل دارای خواص زیادی می باشد. با این حال تمام افراد نمی توانند از این خواص بهره بگیرند. برخی از افراد ممکن است به زردچوبه آرژی داشته باشند. داشتن آلرژی به برخی از مواد بسیار خطرناک است. بنابراین در صورتی که کوچک ترین آلرژی به زردچوبه یا عسل دارید بهتر است از مصرف این دو ماده پرهیز کنید.

علاوه بر این افرادی که دچار رفلاکس معده هستند باید در مصرف این ترکیب احتیاط کنند. مصرف زردچوبه و عسل با معده خالی سبب افزایش تولید اسید معده می شود. از این رو افرادی که با مشکلات معده مواجه هستند باید از مصرف زردچوبه و عسل با معده خالی پرهیز کنند.

ترکیب زردچوبه و عسل ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و سبب مختل شدن عملکرد برخی داروها شود. از این رو اگر داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل از استفاده از زردچوبه و عسل با پزشک خود مشورت کنید.

زردچوبه و عسل میزان قند خون را کاهش می دهند. از این رو افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف باید احتیاط کنند و به صورت منظم قند خون را بررسی نمایند تا دچار افت شدید قند خون نشوند.

افراد که کیسه صفرای آن ها دچار مشکل است باید از مصرف زردچوبه و عسل پرهیز کنند. زیرا این ترکیب انقباضات عضلات کیسه صفرا را افزایش می دهد و سبب تشدید بیماری می گردد.

افرادی که در حال مصرف داروهای کاهش دهنده خون مانند وارفارین یا آسپرین هستند باید از مصرف زردچوبه و عسل پرهیز نمایند.

افرادی که دائم دچار افت قند خون یا افت فشار خون می شوند باید از مصرف این ترکیب پرهیز نمایند. زیرا ترکیب یاد شده قند خون و فشار خون را کاهش می دهند و در بیماران مشکلات زیادی را می تواند ایجاد کند.

ماسک زردچوبه و عسل

همانطور که بیان ترکیب زردچوبه و عسل برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است و بسیاری از مشکلات پوستی را از بین می برد.

بسیاری از افرادی که از این ترکیب به عنوان ماسک صورت استفاده کرده اند تاثیرات بسزا و شکفت انگیز آن را روی پوست خود مشاهده کرده اند. ماسک زردچوبه و عسل سبب طراوت و شادابی پوست می شود و جوان سازی پوست را به دنبال دارد.

ماسک زردچوبه و عسل

ماسک زردچوبه و عسل

از گذشته های دور ماسک زردچوبه و عسل مورد استفاده قرار می گرفت. این ترکیب دارای خواصی می باشد که هنوز زیبا جویان آن را مورد استفاده قرار می دهند.

اما بسیاری از افراد تا کنون از این ماسک استفاده نکرده اند و تمایل دارند بدانند چگونه باید این ماسک را تهیه کنند.

در ادامه شما را چگونگی تهیه و مصرف ماسک زردچوبه و عسل آشنا می کنیم. برای تهیه این ماسک به مواد زیر احتیاج دارید:
  • ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ قاشق چای خوری ماست یا شیر
  • ۱ قاشق چای خوری سرکه سیب

برای آماده سازی این ماسک و استفاده از آن مراحل زیر را طی کنید:

۱- ابتدا موادی که ذکر شد را در یک ظرف با یکدیگر مخلوط نمایید. ترکیب مورد نظر به شکل یک خمیر در می آید که نه خیلی شل و نه خیلی سفت است.

۲- قبل از این که ماسک را استفاده کنید صورت خود را خوب بشویید تا هر گونه میکروب و آلودگی از بین برود. لازم است مواد آرایشی نیز از روی صورت پاک شوند.

ماسک را با استفاده از یک برس آرایشی یا وسیله مخصوص ماسک روی صورت بمالید

۳- ماسک را با استفاده از یک برس آرایشی یا وسیله مخصوص ماسک روی صورت بمالید. از تماس ماسک با چشم ها پرهیز کنید و آن را به لب ها نزنید.

۴- لازم است ماسک به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی صورت بماند.

۵- بعد از آن پوست صورت خود را آب ولرم شستشو دهید و با حوله تمیز خشک نمایید.

نکته: ممکن است بعد از استفاده از این ماسک پوست صورت شما زرد شود. این موضوعی است که مصرف کنندگان نگران آن هستند.

اما نباید نگران این موضوع باشید زیرا زردی پوست بعد از چند ساعت خود به خود از بین می رود. لازم است ماسک را زمانی استفاده کنید که تا چند ساعت بعد از آن لازم نیست به بیرون از منزل بروید. روغن های پاک کننده برای رفع زردی پوست موثر می باشند.

شما می توانید برای دریافت نتیجه سریع تر از ماسک زردچوبه و عسل آن را ۲ بار در طی یک هفته استفاده کنید. بهتر است از مصرف هر روز این ماسک پرهیز کنید. بعد از چند هفته اثرات شگفت انگیز ماسک زردچوبه و عسل را مشاهده خواهید کرد.

خواص ماسک زردچوبه و عسل

از جمله خواص استفاده از ماسک زردچوبه و عسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درخشندگی پوست
  • بهبود زخم ها
  • خاصیت ضد التهابی
  • درمان آکنه
  • درمان جوش های بزرگ و کوچک
  • رفع خشکی پوست
  • محافظت از پوست در برابر آفتاب
  • رفع چین و چروک
  • کاهش علائم کشش پوست
  • درمان لک
  • پاک کننده قوی آرایش

انواع عسل طبیعی

عسل انواع مختلفی دارد که هر یک دارای خواص به خصوص و ویژه ای هستند. انواع عسل های موجود در ایران شامل عسل های زیر می باشد:

انواع عسل طبیعی

انواع عسل طبیعی

عسل آویشن:

این نوع عسل از گونه آویشن های معمولی و آویشن های وحشی به دست می آید. معمولا عسل آویشن به رنگ زرد کمرنگ است.

عسل کنار:

عسل کنار از شهد درخت کنار به دست می آید. عسل کنار ظاهری روغن گونه دارد و بسیار شیرین است. رنگ عسل کنار کهربایی تیره است.

عسل چهل گیاه:

عسل چهل گیاه از گیاهانی نظیر شبدر، کلزا، آویشن، اسطوخودوس، کاکوتی، اسفرزه، افسنتین، گل بنفشه، کتیرا، گون، ختمی، کاسنی، گل گاوزبان، مریم گلی، یونجه و … به دست می آید و به نگ کهربایی است.

عسل مرکبات:

عسل مرکبات از شکوفه های درخت نارنج، پرتقال و لیمو به دست می آید. خواص دارویی این نوع عسل بسیار زیاد است. رنگ عسل مرکبات کهربایی روشن است.

عسل گون:

عسل گون از گیاه گون به دست می آید. این عسل برای بیماری های کلیوی، درد مفاصل و تقویت معده بسیار مفید است. عسل گون به رنگ زرد روشن است.

عسل یونجه:

عسل یونجه از گرده های گل یونجه به دست می آید و دارای مزایای زیادی می باشد. این عسل به رنگ کهربایی روشن و شفاف می باشد. اما هنگام رس بستند کمی تیره و کدر می شود.

عسل شوید:

عسل شوید از گل های گیاه شوید به دست می آید و به رنگ کهربایی است.

عسل گشنیز:

عسل گشنیز که از گل گشنیز به دست می آید برای سرماخوردگی، سرفه، آلرژی و اعصاب بسیار مفید است.

عسل اقاقیا:

عسل اقاقیا از شکوفه های اقاقیا به دست می آید و برای کودکان بسیار مفید می باشد. تقویت حافظه، مقابله با کم خونی، درمان مشکلات صفرا و خواب آور از خواص این نوع عسل می باشد. عسل اقاقیا به رنگ کهربایی روشن است.

عسل مریم گلی:

عسل مریم گلی که از گیاه مریم گلی به دست می آید برای تقویت مغز، بهبود دستگاه گوارش، اعصاب و دیابت مفید است.

عسل زرشک:

عشل زرشک از درختچه زرشک به وجود می آید و برای فشار خون، لک و جوش پوستی مناسب است. عسل زرشک به رنگ کهربایی روشن است.

عسل سیاه دانه:

سیاه دانه از گل های مخصوصی به دست می آید که زنبور عسل با دریافت شهد این گیاه عسل سیاه دانه تولید می کند. عسل سیاه دانه برای درمان سرطان، دیابت و مشکلات معده مفید است.

عسل رازیانه:

عسل رازیانه که از گیاه رازیانه به دست می آید برای مشکلات زنان نظیر اختلالات قاعدگی و کمبود شیر مادر مفید می باشد.

عسل کتیرا:

عسل کتیرا از گیاهان منطقه گلیل به دست می آید. این منطقع در خراسان شمالی واقع شده است. از خواص این عسل می توان به درمان بیماری های معده اشاره کرد.

عسل اکالیپتوس:

این نوع عسل از گونه گلوبولوس که شناخته شده ترین گونه اکالیپتوس است به دست می آید و برای رفع عفونت ها و بیماری های تنفسی مفید می باشد.

عسل خارشتر:

عسل خارشتر از گل های خار به دست می آید و برای دردهای رماتیسمی، رفع سنگ مثانه، بیماری پروستات و تقویت کننده معده مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل اسطوخودوس:

گیاه اسطوخودوس از خانواده نعناع می باشد. عسل اسطوخودوس خواصی ضد قارچ و آنتی اکسیدان است و برای بهبود زخم ها بسیار موثر است.

عسل مانوکا:

این عسل از گیاهی به نام مانوکا در جنگل های نیوزیلند و استرالیا به دست می آید. این عسل کیفیت بالایی دارد و در بهبود زخم، رفع باکتری ها، بهبود کلسترول، کاهش التهاب و رفع رفلاکس معده موثر است.

روش های تشخیص عسل اصل

امروزه عسل های تقلبی زیادی که دارای مقدار زیادی افزودنی و شیرین کننده مصنوعی هستند در بازار وجود دارد. در صورتی که شما تمایل به مصرف عسل دارید بهتر است با روش های تشخیص عسل طبیعی آشنا شوید تا از مزایای عسل تصل بهره ببرید.

روش های تشخیص عسل اصل

روش های تشخیص عسل اصل

اگرچه روش هایی که معرفی می کنیم علمی نیستند و اعتباری ندارند، اما در اثر تجربه افراد حرفه ای به دست آمده اند و ما نیز به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

از جمله روش های تشخیص عسل اصل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست چسبندگی:

در صورتی که مقداری عسل طبیعی را بین انگشتان خود قرار دهید تمایل به چسبندگی ندارد. عسل تقلبی به دلیل داشتن شیرین کننده ها تمایل به چسبندگی دارند.

تست غلظت:

عسل طبیعی نسبت به عسل تقلبی غلیظ تر است و اگر ظرف عسل را کج کنید با سرعت بسیار کمی عسل جابه جا می شود.

طعم و مزه:

عسلی که طبیعی باشد مزه آن خیلی زود از دهان محو می شود. اما طعم شیرین عسل تقلبی در دهان باقی می ماند.

عطر و بو:

عسل های تقلبی بویی صنعتی داشته و بوی شیرین کننده های آن به راحتی قابل تشخیص است. البته تشخیص بو و عطر عسل طبیعی نیاز به تجربه و مهارت دارد.

حرارت دادن:

با حرارت دادن عسل به راحتی می تواند اصل بودن آن را تشخیص دهید. طعم عسل طبیعی با حرارت دیدن یا سرد شدن تغییر می کند. علاوه بر این عسل طبیعی با حرارت دیدن کاراملی می شود اما کف نمی کند. اما عسل تقلبی با حرارت دیدن کف می کند.

تست حلالیت:

عسل طبیعی را اگر در آب بیاندازید محلول نمی شود و به ته ظرف منتقل می شود. اما عسل تقلبی به سرعت در آب حل می شود.

تست شعله:

عسل طبیعی را اگر به نوک کبریت بزنید و آن را پاک کنید و سپس کبریت را روشن کنید، کبریت باید روشن شود. اما عسل تقلبی با انجام این فرایند به دلیل داشتن رطوبت روشن نمی شود.

تست جذب:

در صورتی که عسل طبیعی را روی دستمال کاغری بریزید به هیچ عنوان جذب نمی شود.

ناخالصی ها:

معمولا عسل های طبیعی دارای مقداری موم هستند و حتی در بعضی از عسل ها قسمتی از بدن زنبور وجود دارد.

ناخالصی ها:

ناخالصی ها:

چگونه می‌توانیم زردچوبه اصل را تشخیص دهیم؟

زردچوبه نیز مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی و عسل دارای دو نوع اصلی و تقلبی می باشد. برخی از فروشندگان برای دریافت سود بیشتر اقدام به اضافه کردن مواد صنعتی و مواد طبیعی غیر مجاز به زردچوبه می کنند تا وزن آن را افزایش دهند.

برای افزایش وزن زردچوبه معمولا از آرد با رنگ های شیمیایی استفاده می کنند. چنین موادی می توانند آسیب های جدی به بدن برسانند. در این صورت نه تنها هیچ بهره ای از خواص زردچوبه دریافت نمی کنید، بلکه دچار آسیب های جدی نیز خواهید شد. بنابراین برای جلوگیری از مصرف زردچوبه تقلبی لازم است با روش های تشخیص زردچوبه اصلی آشنا شوید.

از جمله روش های تشخیص زردچوبه اصلی از تقلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست آب جوش:

یکی از راه های تشخیص زردچوبه اصل مخلوط کردن آن با آب جوش است. آب جوشی را که به تازگی جوشیده باشد را در لیوانی بریزید و به آن زردچوبه اضافه کنید. در صورتی که آب کمتر از ۳ ثانیه زرد شد، مشخص می شود زردچوبه تقلبی است.

رنگ طبیعی زردچوبه:

زردچوبه اصل رنگی زرد مایل به تیره دارد. در صورتی که زردچوبه تنالیته تیره و مایل به نارنجی داشته باشد، آن زردچوبه تقلبی است.

بافت زرچوبه:

زردچوبه ای که هیچگونه ناخالصی نداشته و مواد ریز و درشتی در آن وجود نداشته باشد اصل است. در صورتی که زردچوبه را از الک عبور دهید هیچگونه ناخالصی نباید از آن به جا بماند. زردچوبه تقلبی معمولا تکه های به هم چسبیده زیادی دارد. در این صورت به اصطلاح گفته می شود درون زردچوبه کلوخی دارد.

عطر طبیعی زردچوبه:

در صورتی که زردچوبه اصلی را بو کنید، متوجه بوی منحربه فرد آن خواهید شد. در صورتی که بوی اصلی زردچوبه را بشناسید در صورت بو کردن زردچوبه ی تقلبی به سرعت آن را شناسایی خواهید کرد.

مخلوط زردچوبه در آب خالص:

در صورتی که زردچوبه تقلبی را در یک لیوان آب سرد بریزید و هم بزنید، یک بافت سفید رنگ روی سطح آب به وجود می آید. در صورتی که برای زردچوبه اصل چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

خرید از مراکز معتبر:

بهتر است زردچوبه را از مراکز معتبر خریداری کنید تا از اصالت آن مطمئن باشید. بهتر است گیاه زردچوبه را به صورت پودر نشده خریداری کنید و آن را در منزل به پودر تبدیل نمایید. در این صورت از مزایای زردچوبه با کیفیت و اصیل بهره خواهید برد.

سخن پایانی:

در این مقاله به خواص زردچوبه و عسل اشاره کردیم و گفتیم که در صورت استفاده از این ترکیب تمام باکتری ها و سموم از بدن دفع می شوند. بهتر است در هنگام خرید زردچوبه و عسل به اصالت آن ها توجه داشته باشید تا علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدگی بدن، از مزایای این دو ماده شگفت انگیز بهره ببرید.

در صورتی که از ترکیب عسل و زردچوبه برای لاغری استفاده می کنید، می توانید با دریافت بهترین برنامه رژیم لاغری از دکتر کوهدانی به روند کاهش وزن خود کمک کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید