خواص شیره توت

غذاهای پروتئین دار برای لاغری
غذاهای پروتئین دار برای لاغری
2022/08/06
طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم
طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری شکم
2022/08/06
خواص شیره توت

خواص شیره توت

در این مقاله کاربردی، به بررسی خواص شیره توت خواهیم پرداخت.

مبحث تغذیه و ارزش غذایی آن ها، از نکات مهم و اساسی در زندگی هر فردی می باشد. از آنجایی که با پیشرفت دنیای امروز، سبک زندگی همه ما انسان ها متاثر از تکنولوژی و زندگی ماشینی شده است، باعث شده که بسیاری از افراد از شرایط تغذیه ایده آل و مناسب دور بمانند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

با تغییر سبک زندگی و تغییر سبک غذایی انسان ها، باعث شده بیماری های مختلفی به سراغ افراد بیاید و زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از معضلات مهمی که بسیاری از افراد درگیر آن می شوند، انواع بیماری های گوارشی و سرطان می باشد.

خواص شیره توت

خواص شیره توت

سبک غذایی مناسب و مصرف غذاهای با ارزش غذایی بالا، باعث می شود که از بیماری های مختلف و امراض گوناگون در امان بمانیم. یکی از بهترین مواد غذایی با ارزشی که توصیه می شود در سبد غذایی و رژیم غذایی افراد قرار گیرد، شیره توت می باشد.

شیره توت دارای خواص گوناگونی می باشد

شیره توت دارای خواص گوناگونی می باشد که عملا خاصیت درمانی بسیاری نیز دارد. یکی از خواص مهم آن افزایش وزن برای افرادی است که لاغری شدید دارند که در صورت استفاده اصولی و طبق برنامه متخصص تغذیه همچون دکتر کوهدانی، می توان بهترین نتیجه را از این ماده غذایی با ارزش گرفت.

لازم به توضیح است که خانم دکتر کوهدانی، بهترین و معتبرترین متخصص تغذیه شناخته می شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل در مورد شیره توت و خواص شیره توت صحبت نماییم

و همچنین در مورد خواص دارویی آن در درمان بسیاری از بیماری ها صحبت نماییم. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص شیره توت و نحوه مصرف آن می توانید نزد دکتر کوهدانی، یکی از بهترین پزشکان تغذیه مراجعه نموده و با دریافت رژیم غذایی مناسب، به سلامتی خود کمک نمایید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

شیره توت چیست؟

ارزش غذایی توت و شیره توت چیست؟

خواص شیره توت در زمینه درمانی چیست؟

شیره توت منبع غنی ویتامین B

مصرف شیره توت در اسید اوریک بالا چگونه است؟

مصرف شیرهتوت در بارداری و شیردهی چگونه است؟

موارد استفاده از شیره توت و کارایی های مختلف آن چیست؟

بهترین زمان مصرف توت چه زمانی است؟

چگونه شیره توت به عنوان لاغر کننده و هم به عنوان چاق کننده استفاده می شود؟

بایدها و نبایدهای مصرف شیره توت چیست؟

طرز تهیه شیره توت چگونه است؟

تفاوت شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی چیست؟

نتیجه گیری

 

شیره توت چیست؟

شیره توت یکی از مواد غذایی با ارزش است که دارای فواید و خاصیت های فراوانی است که به صورت کلی از توت سفید و گاهی توت سیاه تهیه می شود. شیره توت به دلیل داشتن خواص طبیعی بسیار بالایی که دارد، در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها مفید می باشد.

به دلیل گیاهی بودن این ماده غذایی، شیره توت جزو موارد طب سنتی به کار می رود. به دلیل فراوانی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف که در درون شیره توت موجود است، جزو ایمن ترین مواد خوراکی می باشد که برای سلامتی عمومی بدن بسیار مفید می باشد. روش های تهیه شیره توت سفید و سیاه به دو صورت طبیعی و سنتی تهیه می شود که به مرور در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

شیره توت چیست؟

شیره توت چیست؟

رنگ شیره توت، تیره رنگ بوده و از لحاظ طعم بسیار خوشمزه می باشد

رنگ شیره توت، تیره رنگ بوده و از لحاظ طعم بسیار خوشمزه می باشد. اگر شیره توت به صورت کاملا طبیعی و بدون مواد افزودنی تهیه شود، خواص فراوان تری نیز خواهد داشت. از جمله خواص بسیار مهم شیره توت، تقویت سیستم دفاعی بدن می باشد. ما در ادامه در مورد خواص شیره توت، خواهیم گفت.

همان طور که گفته شد، شیره توت از توت سفید به دست می آید، اما می توان از توت سیاه نیز شیره توت تهیه نمود. شیره توت به دلیل خاصیت بالای درمانی و ارزش غذایی بالا، مورد توجه بسیاری از پزشکان به خصوص متخصصین تغذیه قرار گرفته است.

اکثر پزشکان تغذیه، برای افرادی که به دلیل چاقی یا لاغری اقدام به دریافت رژیم غذایی می کنند، شیره توت را در اندازه معینی برای این گونه افراد تجویز خواهند کرد.

رنگ شیره توت، تیره رنگ بوده و از لحاظ طعم بسیار خوشمزه می باشد

رنگ شیره توت، تیره رنگ بوده و از لحاظ طعم بسیار خوشمزه می باشد

طبع شیره توت، طبعی گرم می باشد و افرادی که دارای طبع سرد و مزاج سرد هستند، می توانند شیره توت را مصرف نمایند و از فواید آن بهره ببرند. شیره توت را می توان هم به عنوان وعده صبحانه هم به عنوان میان وعده مصرف نمود.

البته بهتر است در مورد نحوه مصرف آن و زمان مصرف آن با متخصصین تغذیه مشورت نمایید تا بهترین نتیجه حاصل گردد. سرکار خانم دکتر کوهدانی می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

ارزش غذایی توت

میوه توت و به مراتب شیره توت دارای خاصیت فراوانی نیز می باشد. این ماده غذایی دارای کالری بالا می باشد به طوری که به ازای مصرف یک فنجان توت می توانید حدود ۶۰ کالری دریافت نمایید.

میزان پروتئین موجود در شیره توت به ازای مقدار مشخصی حدود ۱ گرم می باشد و به دلیل خاصیت گیاهی بودن شیره توت و خواص شیره توت، جزو دسته های پروتئین گیاهی قرار خواهد گرفت.

میزان چربی موجود در شیره توت بسیار اندک است و به همین دلیل مورد استفاده همه افراد قرار خواهد گرفت. همچنین به دلیل داشتن چربی بسیار کم در این ماده با ارزش، برای افرادی که رژیم های متنوعی دارند، می توانند این ماده غذایی را مصرف نمایند.

یکی دیگر از خواص شیره توت، وجود مقدار قابل توجهی کلسیم درون شیره توت می باشد که برای افرادی که دچار مشکلات عضلانی هستند، می تواند کمک حال آنان باشد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

شیره توت دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد

همچنین شیره توت دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد. از جمله ویتامین های موجود می توان به ویتامین A اشاره کرد و همچنین شیره توت دارای ویتامین های سری B یعنی ویتامین B1 ویتامین B2 و ویتامین B3 اشاره کرد.

همچنین به ازای هر ۱۰۰ گرم مصرف شیره توت می توان مقدار با ارزشی ویتامین C دریافت کرد. همچنین طبق تحقیقات به دست آمده توسط محققان، شیره توت دارای مقادیری فیبر و منیزیم می باشد که برای افرادی که دچار کمبود این مواد معدنی هستند، می توانند از شیره توت استفاده نمایند. نکته قابل ذکر این است که شیره توت هم به عنوان ماده غذایی و هم ماده دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است برای استفاده از شیره توت برای خاصیت درمانی، با پزشک تغذیه مشورت نمایید. سرکار خانم دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصین تغذیه می باشد که می تواند شما را در تمام زمینه های غذایی راهنمایی نماید.

در مورد کالری شیره توت و میزان آن صحبت شد که می تواند برای افرادی که از لاغری شدید رنج می برند، استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که خواص لاغری هم دارد که به مرور در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

شیره توت دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد

شیره توت دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد

خواص شیره توت در زمینه درمانی

شیره توت دارای خواص متعددی می باشد و به دلیل طبع گرمی که دارد، مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد. در ادامه در مورد خواص شیره توت به طور کامل توضیح خواهیم داد:

شیره توت به منظور جلوگیری وپیشگیری از سرطان

شیره توت دارای مقادیر با ارزشی از ماده مهمی به نام رزوراترول می باشد که می تواند برای پیشگیری و درمان سرطان های مختلف به کار بیاید. این ماده دارویی که رزوراترول نام دارد، در بسیاری از داروهای شیمیایی مرتبط با درمان سرطان وجود دارد. شیره توت با دارا بودن چنین ماده با ارزشی می تواند راهی طبیعی برای جلوگیری از سرطان برای انسان باشد.

افزایش طول عمر با مصرفشیره توت

همان طور که گفته شد، شیره توت دارای ماده رزوراترول می باشد که حیات بخش زندگی انسان بوده است. وجود این ماده حیاتی درون شیره توت، باعث افزایش طول عمر انسان می شود و همچنین از بروز بیماری های مهلک و خطرناک در بدن انسان جلوگیری خواهد کرد.

مناسب برای دیابتی ها و غیر دیابتی ها

افرادی که دچار مشکلات قند خون یا همان دیابت هستند، می توانند یکی از بهترین مواد غذایی ممکن را برای سلامتی خود مصرف نمایند که آن هم شیره توت می باشد. شیره توت با وجود شیرین بودن آن هیچ گونه عوارضی برای افراد دیابتی نخواهد داشت.

دلیل اصلی آن هم به این دلیل است که درون شیره توت، مواد قندی مضر و قابل جذب وجود ندارد که همین امر باعث شده است که افرادی که دچار دیابت های مختلف بویژه دیابت نوع دوم هستند، به جای مصرف شیرینی جات و قند، می توانند از شیره توت استفاده نمایند و در مقابل از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوند.

اگر بخواهیم توضیح مختصری برای تفاوت قندهای عادی و قند موجود درون شیره توت بگوییم، این است که قندهایی که به صورت عادی مصرف می شوند، سریعا جذب بدن خواهد شد که همین امر باعث افزایش قند خون در بدن افراد دیابتی خواهد بود.

مناسب برای دیابتی ها و غیر دیابتی ها

مناسب برای دیابتی ها و غیر دیابتی ها

اما در نقطه مقابل شیره توت به دلیل خاصیت قندی دیر جذبی که دارد و جزو قندهای با ساختار پیچیده ای می باشد، باعث خواهد شد با مصرف آن دچار افزایش قند خون نشوید. نکته قابل ذکر این است که درست است که قند دیر جذب از خواص شیره توت می باشد،

اما این دلیل نمی شود که بی رویه و بدون برنامه اقدام به مصرف آن نمایید. بهتر است برای مصرف درست و دقیق آن با متخصصین تغذیه در تماس باشید تا دچار مشکلاتی نشوید. سرکار خانم دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین تغذیه می باشد، می تواند راهنمای خوبی برای تنظیم رژیم غذایی برای افراد دیابتی باشد.

شیره توت یکی از عوامل تصفیه خون انسان

یکی دیگر از خواص شیره توت که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، تصیفه خون می باشد که بسیاری از پزشکان برای پاکسازی و تصفیه خون از روش مصرف شیره توت استفاده می کنند. همان طور که می دانید، غلظت خون بیش از اندازه باعث بروز مشکلات مختلف از جمله سکته قلبی خواهد شد. مصرف شیره توت می تواند خون افراد را پاکسازی و تصفیه نماید.

شیره توت باعث تقویت کلیه ها خواهد شد

جالب است بدانید کسانی که با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می کنند، می توانند برای بهبودی مشکل کلیه خود شیره توت مصرف نمایند، شیره توت برای درمان کلیه نیز مفید است.

شیره توت؛ مفید برای معده و کبد

یکی از روش های پاکسازی کبد و از بین بردن مشکلات گوارشی و مشکلاتی مانند زخم معده، استفاده از شیره توت می باشد که عملا خاصیت درمانی آن باعث خواهد شد که مشکلات معده به مرور زمان رفع شود.

بهتر است هنگام استفاده از داروهای شیمیایی که پزشک برای شما تجویز کرده، مقدار مشخصی شیره توت مصرف نمایید تا به منظور بهبودی مشکلات گوارشی و کبدی کمک شایانی کرده باشید.

کاهش مشکلات گوارشی

شیره توت خاصیت سم زدایی و ضد عفونی کنندگی در بدن انسان را ایفا می کند. از همین رو افرادی که دچار مشکلات معده و روده هستند و در جذب و دفع غذا مشکل دارند، می توانند از شیره توت استفاده نمایند. شیره توت خاصیت ضد باکتریایی دارد و همچنین کسانی که از یبوست رنج می برند، می توانند برای حل مشکل خود، شیره توت مصرف نمایند.

عملکرد چندگانه

یکی از مهمترین خواص شیره توت که با مصرف آن می توان در بهبود بسیاری از مشکلات کمک کرد، داشتن ویتامین A می باشد که این ویتامین نقش بسیار موثری در استخوان ها و عضلات دارد و زمانی که شما دچار خواب رفتگی عضلات می شوید، در اصل با کمبود ویتامین A مواجه هستید.

مصرف شیره توت می تواند گامی موثر برای تامین این ویتامین با ارزش باشد. همچنین سلامتی پوست و مو بستگی به مقدار ویتامین A در بدن شما دارد که شیره توت می تواند کمکی موثر در این زمینه داشته باشد.

سرگیجه و سردرد

افرادی که به دلایل مختلفی دچار سر درد و سرگیجه می شوند، می توانند با مصرف شیره توت اقدام به حل این مشکل خود نمایند. محتوای موجود در شیره توت می تواند در تنظیم فشار خون شما و عملکرد سیستم مغزی شما تاثیرات خوبی داشته باشد.

از بین بردن اضطراب و استرس با مصرف شیره توت

افرادی که دچار استرس و اضطراب فراوان می باشند، می توانند شیره توت مصرف نمایند. دلیل اصلی آن هم وجود ویتامین B درون این ماده غذایی با ارزش است که نقش زیادی در آرامش فرد و از بین بردن استرس فرد خواهد داشت.

کمبود ویتامین B باعث خواهد شد که فرد احساس آرامش کمتری داشته باشد و شما می توانید با مصرف شیره توت، این کمبود را جبران نمایید و گامی موثر برای آرامش ذهنی خود بردارید. دکتر کوهدانی می تواند کمک حال خوبی در این زمینه برای شما باشد.

از بین بردن اضطراب و استرس با مصرف شیره توت

از بین بردن اضطراب و استرس با مصرف شیره توت

خواص آنتی‌اکسیدانی

به دلیل خاصیت درمانی و خاصیت آنتی اکسیدانی شیره توت، می توان با مصرف روزانه آن از بسیاری از بیماری های مختلف همچون سرطان جلوگیری نمود. آنتی اکسیدان ها نقش بسیار موثری در سلامت بدن و سیستم ایمنی بدن دارند.

شیره توت می تواند با افزایش سطح ایمنی بدن و خواص آنتی اکسیدانی، نقشی موثر برای جلوگیری از بیماری های مختلف برای فرد داشته باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی یکی از نکات مثبت خواص شیره توت می باشد.

تقویت سیستم عمومی بدن

افزایش سلامت عمومی بدن برای بالا بردن راندمان زندگی بسیار موثر می باشد. اگر فردی دچار مشکلات عمومی در بدن خود شود و سیستم ایمنی فرد دچار مشکل شود، باعث خواهد شد که در زندگی شخصی خود دچار مشکل شود و ممکن است به بیماری های مختلفی دچار شود. شیره توت برای تقویت حال عمومی بدن بسیار موثر است.

شیره توت به دلیل خاصیت درمانی فراوان و داشتن ویتامین های مختلف که برای بدن ضروری است، می تواند در سلامت عمومی بدن تاثیر زیادی داشته باشد. همان طور که گفته شد، شیره توت برای افراد دیابتی، افراد سرطانی، افرادی که دچار مشکلات کبدی و معده هستند، بسیار مناسب است.

تمام این موارد نشاندهنده این است که اگر فردی می خواهد حال عمومی خوبی داشته باشد و به روند زندگی طبیعی خود ادامه دهد، می تواند مصرف شیره توت را به عادتی روزانه تبدیل نماید. می توانید برای راهنمایی و دریافت برنامه های غذایی مختلف و استفاده از شیره توت، با سرکار خانم دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین حوزه تغذیه می باشد، در تماس باشید.

درمان یبوست با شیره توت

شیره توت دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد و برای افرادی که دچار مشکل اجابت مزاج هستند، می تواند گزینه خوبی باشد که با مصرف شیره توت به مشکل یبوست خود پایان دهند.

شیره توت موثر در درمان کم خونی

از خواص شیره توت که بسیار مورد توجه پزشکان قرار گرفته است، این است که شیره توت دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و مقدار زیادی آهن می باشد که این مواد حیاتی و ضروری بدن، به بهبود بیماری هایی مانند کم خونی، کمک بسیاری خواهد کرد. بسیاری از پزشکان برای درمان چنین بیماری هایی علاوه بر تجویز دارو، شیره توت به افراد توصیه می کنند.

شیره توت در بهبود رشد ناخن و تقویت چشم موثر است

به دلیل دارا بودن ویتامین A که نقش مهمی در رشد ناخن ها و تقویت بینایی دارند، شیره توت از مواد غذایی توصیه شده برای افرادی می باشد که رشد ناخن آن ها کم بوده و دچار مشکلات بینایی هستند.

شیره توت موثر در درمان سرفه و آسم

یکی دیگر از خواص شیره توت، این است که کسانی که دچار مشکلات تنفسی و آسم هستند، می توانند از شیره توت استفاده نمایند و به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین C به بهبود این مشکل خود کمک نمایند.

شیره توت موثر در درمان سرفه و آسم

شیره توت موثر در درمان سرفه و آسم

شیره توت برای درمان رماتیسم

شیره توت در بسیاری از کشورهای مختلف به عنوان درمان استفاده می شود. یکی از خواص درمانی آن را می توان به بهبود بینایی و شنوایی اشاره کرد. همچنین افرادی که دچار رماتیسم و آرتروز هستند، می توانند از شیره توت استفاده کنند. به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم درون شیره توت، به بهبود عملکرد استخوان این گونه افراد کمک زیادی خواهد کرد.

فواید شیره توت سفید برای مو

جالب است بدانید که برای تقویت ریشه مو و رشد حداکثری موها می توان شیره توت مصرف کرد. به دلیل داشتن ویتامین A و داشتن منیزیم فراوان که درون شیره توت وجود دارد، می تواند کمک موثری بر تقویت مو داشته باشد.

فواید شیره توت سیاه در کاهش وزن

شیره توت دارای کالری بالا می باشد و این می تواند در چاق شدن افراد کمک کند. اما این نکته لازم به ذکر است که می توان با مصرف کم و به اندازه آن، کالری کمی دریافت کرد و از طرفی به دلیل نداشتن چربی درون شیره توت، می توان به عنوان ماده غذایی برای کاهش وزن استفاده نمود.

فواید شیره توت سیاه در کاهش وزن

فواید شیره توت سیاه در کاهش وزن

درمان حساسیت بهاری

شیره توت حاوی مقدار فراوانی ویتامین C می باشد که در بهبود سرماخوردگی و بیماری های فصلی و حساسیت های بهاری عملکردی موثر دارد.  شیره توت می تواند باعث از بین رفتن عطسه های متعدد، خارش صورت، التهاب گلو و از بین رفتن آبریزش بینی شود.

این گونه حساسیت های فصلی می تواند برای فرد آزار دهنده باشد که می توان گفت اکثر ما انسان ها به نوعی با آن درگیر هستیم. با مصرف شیره توت می توان تا حد بسیار زیادی از این گونه امراض جلوگیری به عمل آورد.

شیره توت منبع غنی ویتامین B

از منابع بسیار زیاد و غنی ویتامین B می توان به شیره توت اشاره کرد که به بهبود استرس، عصبانیت و دیگر موارد کمک می کند. معتبرترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، بر این باورند که بهبود عادت های غذایی می تواند بر سبک روحی و روانی افراد تاثیر زیادی داشته باشد.

شیره توت از همین قبیل مواد غذایی می باشد. سرکار خانم دکتر کوهدانی می تواند در این زمینه با تجویز رژیم های غذایی متنوع، در بهبود حالات روحی شما کمک موثری داشته باشد.

شیره توت منبع غنی ویتامین B

شیره توت منبع غنی ویتامین B

فواید شیره توت برای کودکان و سالمندان

به دلیل داشتن فسفر و کلسیم فراوان در شیره توت، می توان به کودکان و سالمندان هم شیره توت تجویز کرد که یکی از مهمترین فواید آن بهبود لثه دندان و جلوگیری از التهاب آن می باشد.

مصرف شیره توت در اسید اوریک بالا

افرادی که دچار اسید اوریک بالا هستند، می توانند به جای استفاده از داروهای شیمیایی از شیره توت استفاده نمایند که می تواند تاثیر خوبی در کاهش اسید اوریک بدن خود داشته باشند.

مصرف شیره توت در بارداری و شیردهی

شیره توت می تواند برای زنان باردار ایجاد مشکل نماید و بهتر است با پزشک متخصص خود مسئله را مطرح کنید. اما استفاده از میوه توت منعی نخواهد داشت. همچنین بانوانی که به نوزاد خود شیر می دهند، می توانند بدون مشکل شیره توت مصرف نمایند. زیرا باعث افزایش شیردهی و همچنین کیفیت بهتر شیر شود.

مصرف شیره توت در بارداری و شیردهی

مصرف شیره توت در بارداری و شیردهی

موارد استفاده از شیره توت و کارایی های مختلف آن

از خواص شیره توت می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل نام برد که می تواند  به بهبود فعالیت های روزانه بدن کمک داشته باشد. برای تامین انرژی مورد نیاز بدن می توان از شیره توت استفاده نمود.

همچنین از شیره توت می توان برای تهیه انواع دسرها، کیک ها و شیرینی ها، استفاده نمود و عملا می توان با رعایت نکات و مصرف به اندازه آن، در بسیاری از مواد غذایی به کار برد.

برای استفاده از شیره توت به عنوان خواص درمانی بهتر است با متخصصین تغذیه مشورت های لازم را انجام دهید. دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین تغذیه می باشد، می تواند کمک فراوانی در این زمینه برای شما باشد.

بهترین زمان مصرف توت

یکی از بهترین زمان هایی که می توان شیره توت را مصرف کرد این است که معده شما خالی باشد تا بهترین عملکرد را در بدن داشته باشد. از طرفی می توان به عنوان وعده صبحانه، یا میان وعده های بعدازظهر استفاده نمود.

همچنین بهتر است بعد از غذاهای سنگین، شیره توت مصرف نشود. دلیل آن هم این است که ممکن است دچار نفخ شوید. راهنمایی از دکتر کوهدانی در زمان مصرف آن می تواند کمک زیادی برای شما داشته باشد.

بهترین زمان مصرف توت

بهترین زمان مصرف توت

شیره توت به عنوان لاغر کننده و هم به عنوان چاق کننده

شیره توت با خاصیت اعجاب آوری که دارد، باعث درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی خواهد شد. به جرات می توان گفت که یکی از بهترین روش های درمان کم خونی و کمبود آهن، مصرف شیره توت می باشد که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای داروها و قرص های شیمیایی باشد.

از نکات قابل توجه که باید به آن اشاره کرد، خاصیت لاغری برای افراد چاق و همچنین خاصیت پر شدن و چاقی برای افرادی است که دچار لاغری شدید هستند. اما این که چگونه یک ماده غذایی می تواند هم چاق کننده باشد هم لاغر کننده، بستگی به میزان استفاده آن و نحوه مصرف آن و نوع به کارگیری آن در وعده های مختلف می باشد.

عموما متخصصین حوزه تغذیه با توجه به شرایط جسمی فرد و این که آیا فرد از لاغری رنج می برد یا چاقی، اقدام به تجویز مقدار مشخصی از شیره توت می نمایند.

داشتن کالری فراوان

شیره توت به دلیل داشتن کالری فراوان، اگر افرادی که دچار لاغری شدید هستند، باید به مقدار فراوانی به همراه رژیم های متعدد غذایی، اقدام به مصرف شیره توت نمایند تا فرایند افزایش وزن صورت بگیرد.

از طرف دیگر افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، می توانند بر اساس نظر پزشک خود اقدام به مصرف شیره توت نمایند. به گونه ای که مقدار مصرف آن در حدی باشد که کالری زیاد دریافت نشود و از طرفی شیره توت به دلیل نداشتن چربی، باعث خواهد شد که فرد چاق، با مصرف شیره بتواند ویتامین های ضروری را دریافت نماید

داشتن کالری فراوان

داشتن کالری فراوان

و در عین حال برای دریافت انرژی بدن خود، اقدام به چربی سوزی نماید. به طور کلی شیره توت به مانند یک مکمل غذایی برای لاغری و یا افزایش وزن استفاده می شود. نظریه نهایی در مورد دوز مصرف آن، به عهده دکتر کوهدانی می باشد که چگونه بتوانید از خواص شیره توت بهره کافی را ببرید.

سرکار خانم دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین حوزه تغذیه و رژیم های غذایی می باشد، می تواند در زمینه چاقی یا لاغری شما کمک شایانی داشته باشد و می تواند با مشاوره و ارائه برنامه های غذایی، شما را به هدف نهایی خود برساند.

بایدها و نبایدهای مصرف شیره توت

نکاتی در مورد مصرف شیره توت وجود دارد که لازم است رعایت شود. این نکات شامل موارد زیر است:

  • افرادی که دارای مزاج گرم هستند، بهتر است شیره توت به مقدار زیاد مصرف نکنند، یا اگر مصرف کرده اند، بعد از حدود یک ساعت سکنجبین مصرف نمایند تا دچار مشکلاتی نشوند.
  • بانوان باردار بهتر است از مصرف شیره توت خودداری نمایند، زیرا ممکن است هم خودشان هم جنین دچار حساسیت شوند.
  • افرادی که دچار اسهال می باشند، بهتر است تا زمان بهبودی کامل خود، شیره توت مصرف نکنند. زیرا شیره توت دارای فیبر می باشد که می تواند باعث دل دردهای مزمن و شدیدتر شدن اسهال شود.

طرز تهیه شیره توت

شیره توت به دو روش خانگی و سنتی و روش صنعتی تولید خواهد شد که در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. باغدارانی که توت پرورش می دهند، برای ماندگاری بیشتر توت، آن ها را تبدیل به شیره می کنند.

یکی از روش هایی که بسیاری از باغداران استفاده می کنند، خشک کردن توت می باشد که به عنوان خشکبار یا آجیل مورد استفاده قرار می گیرد که طرفداران زیادی نیز دارد.

یکی دیگر از روش های باغداران این است که به روش دستی و سنتی، آب توت سفید را می گیرند و سپس با مواد مختلفی از جمله آهک و مواد معدنی دیگر، آن را مخلوط می کنند.

طرز تهیه شیره توت

طرز تهیه شیره توت

این کار باعث خواهد شد که آب توت تصفیه شود و از میکروب ها پاک شود. سپس بعد از تصفیه، آب توت را از صافی رد می کنند که املاح و آهک های آن جداسازی شود که همین امر باعث خواهد شد که آب توت برای مصرف آماده شود.

در مورد تهیه شیره توت، می توان گفت که توت سیاه باشد یا توت سفید، در روش تهیه آن هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد و به هر دو روش سنتی و صنعتی امکانپذیر خواهد بود.

از نکات مهم در تهیه شیره توت این است که باید به صورت اصولی و دقیق شیره گیری شود تا مواد معدنی و ویتامین های درون توت از بین نرود و همگی در شیره توت باقی بماند.

در کشور ما بیشتر توت سفید برداشت می شود

در کشور ما بیشتر توت سفید برداشت می شود که مزه آن شیرین تر از توت سیاه می باشد. در ادامه به روش تهیه شیره توت خواهیم پرداخت که نشان می دهد خواص شیره توت به هیچ وجه از بین نخواهد رفت.

در روش تهیه شیره توت به شکل سنتی، بسیاری از باغداران و خانه داران در طول سال معمولا یک یا دو بار اقدام به شیره گیری آن خواهند کرد. روش سنتی بیشتر برای مصارف شخصی کاربرد دارد و برای تولید انبوه شیره زیاد کاربردی نخواهد داشت.

زیرا فرایند تولید شیره توت به روش سنتی، زمانبر بوده و به صرفه برای تولید انبوه نخواهد بود. در روش سنتی تهیه شیره، رعایت اصول و قواعدی ضروری است که تمامی فواید شیره توت در آن باقی بماند.

برای تهیه شیره توت به روش سنتی، مراحلی وجود دارد که لازم است الزاماتی رعایت شود. با توجه به این که خاصیت دارویی بودن شیره توت مهم است، در هنگام تولید آن دقت زیادی لازم خواهد بود. ابتدا که توت باید از درخت برداشت شود که این برداشت توسط شخص انجام خواهد شد.

در طول برداشت توت که ممکن است چند روزی زمان ببرد، بهتر است توت در جای خنک نگهداری شود تا دچار آفت زدگی یا خراب شدگی نشود.

در کشور ما بیشتر توت سفید برداشت می شود

در کشور ما بیشتر توت سفید برداشت می شود

استفاده از سردخانه های خشک

معمولا استفاده از سردخانه های خشک بهترین راه برای نگهداری آن است که به دلیل شیوه سنتی بودن آن سردخانه در دسترس نخواهد بود و با گذاشتن آن در یخچال می توان این فرایند را انجام داد.

یکی از روش های تولید شیره به روش سنتی، بعد از جداسازی توت های خراب و سالم از همدیگر این است که باید توت ها در ظرف بسیار بزرگی یا در یک مکانی استخر مانند شسته و تمیز شود.

سپس بعد از شست و شوی توت ها، آن را درون دیگ های بزرگی قرار می دهند و به آن آب اضافه می کنند. دلیل اضافه کردن آب این است که هنگام طبخ، توت ته نگیرد.

مقدار آب اضافه شده می تواند متغیر باشد که بستگی به حجم توت درون دیگ دارد. البته لازم به ذکر است که هر چقدر میزان آب درون دیگ زیاد باشد، طبخ و به عمل آمدن شیره توت، زمانبر خواهد بود. زیرا خود توت بعد از طبخ، آب دارد.

پس بهتر است ظرفی را انتخاب کنید که حجم بالایی داشته باشد. پس از آماده شدن مراحل گفته شده، زیر دیگ شعله ای ملایم روشن خواهد شد و درب دیگ بسته خواهد شد تا فرایند پخته شدن توت صورت بگیرد.

بر اثر حرارت ایجاد شده روی توت، باعث خواهد شد که توت له شود و آب پس بدهد

بر اثر حرارت ایجاد شده روی توت، باعث خواهد شد که توت له شود و آب پس بدهد، بهتر است هنگام جوش آمدن آب با وسیله ای توت ها را له نمایید تا هنگام جوش آمدن آب، شیره توت بیشتری در ظرف قرار بگیرد.

این کار باعث خواهد شد که تمامی خواص و مواد ضروری درون توت به آب منتقل شود و از بین نرود. لازم به ذکر است که نباید به شیره توت مواد اضافی یا نگهدارنده اضافه شود. دلیل اضافه نکردن مواد اضافی به شیره توت این است که تمامی خواص خود را از دست خواهد داد.

زمانی که به طور کامل توت پخته شد و له شد، می توانید اقدام به مراحل بعدی نمایید. پس از خنک شدن توت های له شده و شیره آن، باید اقدام به صاف کردن شیره توت نمایید که می توانید از ظروف توری شکل استفاده کنید تا مواد اضافه موجود در شیره از آن جدا شود.

همچنین می توانید هنگامی که توت را درون توری قرار می دهید، آن را فشرده نمایید تا سریعتر شیره آماده شود و فرایند تصفیه سازی صورت بگیرد. بعد از جداسازی توت های له شده، شیره گرفته شده را باید روی حرارتی ملایم و کم قرار دهید تا مراحل نهایی آماده سازی توت انجام شود.

در روش سنتی عموما یک بار کار تصفیه انجام می شود

در روش سنتی عموما یک بار کار تصفیه انجام می شود. اما بعضی از باغداران و خانواده ها، چندین بار عمل تصفیه انجام می دهند، دلیل این کار این است که شیره توت خوش رنگ تر و خوشمزه تر و شیرین تر شود. جوشانده شدن شیره توت تا زمانی انجام می شود که غلیظ شود. لازم به ذکر است که شیره اگر کمی شل باشد بهتر است.

زیرا خوردن آن و هضم آن راحت تر خواهد بود. نحوه نگهداری شیره توت بدین صورت است که بهتر است، درون ظرف شیشه ای نگهداری شود و از تماس مستقیم با نور خورشید و گرما جلوگیری شود تا دچار کپک زدگی نشود.

به همین ترتیب، شیره توت سنتی آماده می باشد و می توانید از تمام خواص شیره توت بهره مند شوید.

اما روش دیگر تولید شیره توت، روش صنعتی می باشد که به دلیل حجم بالای درخواست افراد برای مصرف شیره توت، بیشترین متقاضی شیره توت، روشی است که به صورت صنعتی تولید شده است.

در روش سنتی عموما یک بار کار تصفیه انجام می شود

در روش سنتی عموما یک بار کار تصفیه انجام می شود

مهمترین مزیت روش تولید صنعتی شیره توت، سرعت بالای تولید و تیراژ بالای آن می باشد. زیرا شیره توت و خواص شیره توت، صرفا خوراکی بودن آن نیست، بلکه مصارف دیگری هم نیز دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش های نوین تولید مواد غذایی از جمله تولید شیره توت، جایگزین شیوه سنتی شده است.

از لحاظ کیفیت تولید و کیفیت شیره توت به روش صنعتی می توان گفت که تمامی خواص شیره توت بدون هیچ ذره ای تغییر و کم و کاستی در این روش تولید می شود و به دست مصرف کننده خواهد رسید. امروزه روش تولید شیره توت به روش صنعتی بیشتر مورد توصیه قرار گرفته است.

دستگاه های تولیدی از جمله دستگاه های تولید شیره توت، روز به روز با پیشرفت های گوناگونی روبرو هستند

همانند دیگر صنایع گوناگون که در سراسر جهان وجود دارد، دستگاه های تولیدی از جمله دستگاه های تولید شیره توت، روز به روز با پیشرفت های گوناگونی روبرو هستند که باعث شده این گونه مواد غذایی که بسیار مورد تقاضا می باشد و دارای خواص بسیار فراوانی می باشد، با به روزترین دستگاه ها بدون دخالت دست تولید شود.

در شرکت های مختلف تولیدی شیره توت، تمامی مراحل تولید شیره، از زمانی که میوه وارد کارخانه می شود تا زمانی که بسته بندی شیره توت صورت می گیرد، به صورت مکانیزه و بهداشتی تولید و بسته بندی خواهد شد.

از آنجایی که مواد غذایی باید مورد تایید نهایی وزارت بهداشت قرار گیرد، می توان گفت، زمانی که شما شیره توت یا هر ماده غذایی دیگری که به صورت کارخانه ای مصرف می کنید، خیالتان از بابت بهداشتی بودن و استاندارد بودن آن می تواند راحت باشد.

در روش سنتی توضیح دادیم که چگونه توت ها شسته و تمیز می شود و چگونه مورد حرارت قرار خواهد گرفت. روش تولید صنعتی هم شباهت زیادی به روش سنتی دارد ولی با این تفاوت که تمامی مراحل به صورت مکانیزه و بدون دخالت دست تولید می شود و در نهایت زیر نظر تاییدیه آزمایشگاه ها، بسته بندی و تحویل داده می شود.

تفاوت شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی

تفاوت میان شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی در خواص شیره توت آن بسیار ناچیز می باشد و عملا هر دوی آن ها دارای خواص شبیه به هم هستند و مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن از بین نخواهد رفت.

مهمترین تفاوت میان دو روش تولید شده شیره توت، فرایند تولید آن می باشد که در روش سنتی، طبیعتا روش های بهداشتی برای تولید شیره توت به کار نمی رود.

در روش سنتی، مراحل تفکیک توت های سالم و ناسالم به صورت درست انجام نمی شود و عملا ممکن است باعث خرابی شیره توت و از بین رفتن مزه اصلی آن شود. از طرفی به منظور تصفیه کردن آب شیره توت در روش سنتی، آهک اضافه می شود که این روش غیر اصولی بوده و عملا باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شیره خواهد شد.

تفاوت شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی

تفاوت شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی

نکته دیگر این که حرارت مستقیم به توت و شیره توت تا ۱۳۰ درجه یا حتی بیشتر باعث می شود که بسیاری از مواد قند، ویتامین ها و حتی بسیاری از املاح معدنی توت از بین برود.

رنگ تیره تر شیره توت سنتی نسبت به صنعتی بازگو کننده همین موضوع است. صرف نظر از این که برخی از افراد به شیره توت مواد افزودنی دیگری نیز اضافه می کنند که در این بحث جایی برای توضیح ندارد.

اما در روش صنعتی به خصوص روش های تمام مکانیزه و یا اتوماسیونی، نه تنها بهترین نوع توت انتخاب شده و مرحله سورت بندی و تفکیک صورت می پذیرد، بلکه حرارت غیر مستقیم و گرفتن شیره توت با حرارت کم و با پرس های مخصوص باعث می شود تا تمامی خواص توت به شیره انتقال داده شود و از توت نهایت استفاده بشود.

میزان حرارتی که برای طبخ توت به کار می رود تا تبدیل به شیره شود

نکته دیگر که تفاوت میان تولید سنتی و صنعتی را به وجود می آورد، میزان حرارتی است که برای طبخ توت به کار می رود تا تبدیل به شیره شود. در روش سنتی به دلیل مشخص نبودن دقیق درجه دمای حرارت، ممکن است برخی از مواد معدنی و خواص آن در هنگام حرارت دهی، تبخیر شود و از بین برود.

رنگ تیره شیره توت در روش سنتی گواه این قضیه می باشد که خواص آن کمتر از شیره توت صنعتی می باشد. در روش صنعتی، تمامی مراحل به صورت مکانیزه توسط دستگاه صورت می گیرد و دمای قابل تنظیم روی توت اعمال می شود که مواد معدنی و خواص آن از بین نرود.

همچنین به دلیل هوشمند بودن دستگاه های تولید شیره توت، این امکان وجود دارد که زمانی که فرایند طبخ دچار مشکل شد، اپراتور دستگاه متوجه این قضیه شود و از به وجود آمدن مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.

در تمامی مراحل تولید شیره توت به روش صنعتی اعم از حرارت دهی که با شعله های هوشمند و کم صورت می گیرد، مراحل تصفیه و صافی شیره توسط دستگاه های تمام اتوماتیک صورت میگیرد.

میزان حرارتی که برای طبخ توت به کار می رود تا تبدیل به شیره شود

میزان حرارتی که برای طبخ توت به کار می رود تا تبدیل به شیره شود

مزیت بسیار بالای تولید شیره به روش صنعتی

مزیت بسیار بالای تولید شیره به روش صنعتی این است که انسان هیچ گونه دخالتی در تولید آن ندارد و عملا اپراتور دستگاه، ناظر تولید خواهد بود.

همچنین به دلیل حساسیت بالای وزارت بهداشت در روند تولید مواد غذایی سالم، تمامی مواد تولید شده، دارای تاریخ انقضا می باشد که عملا خیال مصرف کننده را از بابت خرید خود راحت می کند و نشان می دهد که آیا شیره تولید شده از سلامت کافی برخوردار است یا خیر.

متخصصین تغذیه و پزشکان معتبر حوزه غذایی همچون دکتر کوهدانی، برای افرادی که قصد تهیه برنامه غذایی چه برای لاغر شدن چه افزایش وزن یا به هر دلیل دیگری که رژیم غذایی مصرف می کنند، توصیه می نمایند که شیره توت تولیدی به روش صنعتی را تهیه نمایند تا بتوانند از خواص شیره توت به صورت کامل بهره مند شوند.

مزیت بسیار بالای تولید شیره به روش صنعتی

مزیت بسیار بالای تولید شیره به روش صنعتی

سرکار خانم دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین تغذیه می باشد، می تواند راهنمای خوبی برای استفاده از مواد غذایی از جمله شیره توت برای شما عزیزان باشد.

تا این بخش از مقاله، به طور کامل در مورد شیره توت و خواص آن سخن گفتیم.

حال اگر بخواهیم به صورت خلاصه از خواص شیره توت صحبت کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

شیره توت یک روش درمانی برای کم خونی می باشد که به دلیل وجود آهن در شیره توت، باعث خواهد شد تا افرادی که دارای کمبود آهن هستند، بتوانند با مصرف شیره توت اقدام به درمان آن نمایند.

شیره توت به دلیل داشتن فیبر، برای افرادی که دچار یبوست هستند، بسیار مفید است.

کسانی که مشکل کلیوی و سنگ کلیه دارند، می توانند با مصرف شیره توت، در صدد درمان مشکل خود باشند و بتوانند در کنار مصرف دارو، شیره توت مصرف نمایند و از خواص شیره توت بهره مند شوند.

شیره توت به دلیل وجود کلسیم درون آن، برای افرادی که دچار رماتیسم و دردهای عضلانی هستند، بسیار موثر است و از درد آن ها خواهد کاست.

اضطراب و استرس

شیره توت به دلیل دارا بودن ویتامین B برای افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند، بسیار مفید است و یکی از خواص درمانی شیره توت، جلوگیری از افسردگی های حاد و مزمن می باشد.

به دلیل وجود آنتی اکسیدان درون شیره توت، کسانی که دچار کلسترول خون بالا هستند، می توانند شیره توت مصرف نمایند و از مزایای آن بهره مند شوند.

شیره توت برای بهبود رشد ناخن ها و رشد موها می تواند موثر باشد. دلیل آن هم این است که شیره توت دارای ویتامین A می باشد.

شیره توت در بهبود کبد چرب و ضد عفونی کردن بدن نقش زیادی دارد.

شیره توت می تواند به منظور تقویت قوای جنسی به کار برود و به دلیل ماهیت گرم بودن آن می توان در بهبود روابط از آن کمک گرفت.

شیره توت در بهبود بیماری های عروقی و قلبی می تواند تا حد زیادی موثر واقع شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا در مورد خواص مهم توت و شیره توت به صورت کامل مواردی را توضیح دهیم. متوجه شدیم که شیره توت و مصرف آن و خواص شیره توت تا چه اندازه زیاد می باشد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد.

به دلیل گیاهی بودن شیره توت، این ماده غذایی با ارزش در نزد پزشکان از اعتبار بالایی برخوردار می باشد که عملا در طب سنتی جایگاه ویژه ای برخوردار است. شیره توت دارای خاصیت درمانی و خاصیت غذایی با ارزش می باشد که مصرف به اندازه آن می تواند باعث بهبود سلامت عمومی بدن و بهبود کیفیت زندگی فرد شود.

حال این که چگونه می توان برای رفع مشکلات خاص خود و یا به عنوان یک وعده غذایی، آن را مصرف کرد، می توان با پزشکان متخصص تغذیه مشورت و گفت و گو کرد. سرکار دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین حوزه تغذیه و رژیم های غذایی می باشد، می تواند راهنمای خوبی به منظور استفاده از شیره توت و دیگر مواد غذایی برای شما عزیزان باشد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید